וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנדוויץ' ידיים: שיטה חדשה לבדיקת חולים רגישים לדגדוגים

22.3.2016 / 15:00

רגישות לדגדוגים יכולה להיות עניין לא מצחיק בכלל, כאשר היא מהווה מכשול בפני ביצוע יסודי של בדיקות קליניות. בשיטה החדשה, הרופא מניח את ידו של המטופל בין שתי ידיו, ומאפשר לו לכוון את עוצמת המגע

רופא בודק את בטנה של מטופלת. ShutterStock
השיטה מתבססת על העיקרון שאדם לא יכול לדגדג את עצמו/ShutterStock

זה אולי נשמע כמו משהו שולי, אבל רגישות לדגדוגים יכולה להוות מכשול של ממש בבדיקות רפואיות מסויימות. פציינטים שסובלים מרגישות גבוהה לדגדוגים לעתים מגיבים באופן כזה שמקשה על רופאיהם לבצע בדיקות קליניות וגופניות בצורה יסודית. התגובה היא לא רצונית, ומובילה למצב אבסורדי שבו לעתים חולים מתגלגלים מצחוק וקופצים באי נוחות גם במצבים מאוד מלחיצים עבורם, כמו בדיקות לגילוי סרטן. למותר לציין, שגם עבור הרופאים מדובר במעמד לא נעים, ולעתים הם מתקשים להשלים את הבדיקה.

מספר רופאים, רובם עוסקים באונקולוגיה, פרסמו מאמר בכתב העת New England Journal of Medicine ובו הם מציגים פיתרון פשוט יחסית לבעיה הזאת. הפיתרון, לדבריהם, יכול להקל משמעותית על חולים ורופאים בסיטואציות רגישות ובמקרים מסויימים אף להציל חיים.

השיטה שאותם הם מכנים "סנדוויץ' ידיים", מתבססת על העיקרון שאדם לא יכול לדגדג את עצמו. ובמסגרתה הרופא מניח את ידו של החולה בין שתי ידיו שלו בזמן שהוא מבצע את הבדיקה הגופנית. בצורה זו החולה יכול לשלוט בעוצמה שבה מתבצע המגע בזמן הבדיקה.

רופא בודק לאישה את הגרון. ShutterStock
היו פציינטים שלא יכלו להפסיק לצחוק, אף על פי שניכר היה שמדובר בסיטואציה קשה ולא נוחה עבורם"/ShutterStock

ד"ר כריסטופר דובסון, רופא מבית החולים רויאל פרסטון בלנקשייר, בריטניה ואחד מהרופאים שחיברו את המאמר, סיפר כי הוא מיישם את השיטה בהצלחה כאשר הוא נדרש לבצע בדיקה קלינית של קשריות הלימפה בגופם של חולים בסרטן העור. "היה לי פציינט שגם בבדיקה הכי עדינה וגם כשהזהרתי אותו לפני כל מגע, לא יכול היה להפסיק לצחוק במהלך הבדיקה ודקות ארוכות לאחריה. אף על פי שניכר היה עליו שמדובר בסיטואציה קשה ולא נוחה עבורו". לדבריו, ניסיון לבדוק מטופל רגיש בכל דרך אחרת הוכיח את עצמו כאיטי בצורה בלתי נסבלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully