וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך יודעים שבא אביב? כל מה שאתם צריכים לדעת על אלרגיות

חאתם עמשה

9.3.2016 / 6:12

ההערכה היא שכרבע מאוכלוסיית העולם סובלת מאלרגיה כזאת או אחרת. מה קורה בגוף בזמן אלרגיה? איך מאבחנים? וכיצד ניתן להקל על התופעות, גם בלי לרוץ לרופא? מומחה עונה

הילדה שלא מפסיקה להתעטש/סיפור בדקה מערכת וואלה

בווידאו: הנערה שמתעטשת 12 אלף פעמים ביום

ה-21 במרץ הוא היום הראשון של האביב, הוא מביא איתו מזג אוויר חם ויבש, ריחות פריחה וגם את האלרגיות. אלרגיה מוגדרת כתגובה של מערכת החיסון המכוונת כלפי חומרים המצויים באופן רגיל בסביבתנו. גורמי האלרגיה (הקרויים: אלרגנים) הם בדרך כלל חומרים טבעיים שמקורם בצמחים או בעלי חיים ומצויים באוויר, במזון, במים, וכן בתרופות וחומרים כימיים מסויימים.

התגובה האלרגית מופיעה רק אצל חלק מהאוכלוסייה, אשר נושאת את הנטייה התורשתית לכך. ההערכה היא שכ-12%-25% מהאנשים בעולם סובלים מאלרגיה כזו או אחרת. מערכת החיסון של אנשים אלה מזהה חומרים "טבעיים" כאלרגנים ופועלת כנגדם. התגובה האלרגית גורמת לדלקת באברים שונים וכתוצאה מכך מופיעות התופעות האלרגיות.

תופעות אלרגיות מתבטאות בעיקר במערכת הנשימה, העור והעיכול וכוללות: נזלת (קדחת-השחת או נזלת כרונית), סינוסיטיס, דלקת עיניים כרונית או עונתית, אסתמה, תפרחות ובצקת ואף הלם אנאפילקטי (שוק אלרגי) העלול לגרום לסכנת חיים.

אילוסטרציה. Yuri Arcurs, ShutterStock
אלרגיות מופיעות רק אצל חלק מהאוכלוסייה, אשר נושאת את הנטייה התורשתית לכך/ShutterStock, Yuri Arcurs

קיימות ארבע מערכות בגוף שאחראיות להופעתן של תופעות אלרגיות:


1. נוגדני אלרגיה - אצל אדם אלרגי נוצרים נוגדנים ייחודיים (ספציפיים) אשר נקראים נוגדני IgE. תפקידם של נוגדנים אלה הוא לזהות את גורמי האלרגיה (אלרגנים) החודרים אל הגוף ולנטרל אותם. נוגדנים אלה גורמים לתופעות ה"דלקת האלרגית", אשר אחראית לביטויי האלרגיה באברים ורקמות שונים.

2. תאים - אלו תאים הנמצאים באברים שונים ו"מתמחים" בגרימת תגובות האלרגיות. תאים אלה נקראים: תאי פיטום (Mast cells). הם מצויים בריריות האף, רירית צינורות הנשימה, העור וסביב כלי דם. תאים הדומים להם בפעולתם נקראים: באזופילים basophils)), והם נמצאים בדם כחלק מאוכלוסיית התאים הלבנים.

3. מתווכים כימיים (Mediators)- חומרים כימיים אלה משתחררים מתוך תאי הפיטום והבאזופילים לאחר שהאלרגנים נקשרים ומפעילים אותם. מתווכים כימיים אלה כוללים: היסטמין, לויקוטריאנים, פרוסטגלנדינים, קינינים, אנזימים שונים, ציטוקינים וכימוקינים. כולם משפיעים על הרקמות ומשתתפים ביצירת "דלקת אלרגית" ברקמות הגוף. הטיפול התרופתי באלרגיה מיועד להפחית את הפרשתם של המתווכים מתוך התאים, או את פעולתם על האיברים השונים (ריאות, עור, אף וכדומה).

4. איברים ורקמות – "איברי המטרה" בהם מתרחשת האלרגיה הם בעיקר אלו הבאים במגע ישיר עם הסביבה החיצונית - ריריות האף, העיניים, סימפונות הריאות, העור ומערכת העיכול.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

סימנים לזיהוי אלרגיה

דרכי הנשימה: קוצר נשימה, התקפי אסתמה ושיעול - נגרמים עקב כיווץ של הסמפונות, דלקת של דופן הסמפונות והפרשת ריר צמיג החוסם את מעבר האוויר.

עור: גרד, אודם, תפיחות (בצקת) ותפרחות.

עיניים: אודם, גירוי, דמעת, טשטוש בראיה, נפיחות של העפעפיים.

אלרגיה. ShutterStock
מקום הבדיקה יגיב תוך כ-15 דקות בגרד חזק, תפיחות ואודם. תבחיני אלרגיה/ShutterStock

פה ולוע: נפיחות (בצקת) של הלשון, השפתיים והענבל המקשים על הדיבור והנשימה.

מערכת העיכול: בחילות, הקאות, כאבי בטן, שלשולים.

כל הגוף: בעת אירוע אלרגי כללי (סיסטמי) כגון תגובה לעקיצת דבורה, מתרחשת "הצפה" של הגוף במתווכים כימיים אשר מביאה בעקבותיה הלם (שוק) עקב ירידה בלחץ דם, איבוד הכרה והפרעות קשות בפעולת הלב והריאות. תגובות כלליות קשות ומהירות אלה עלולות להביא גם למוות.

איך מאבחנים אלרגיות?

בדיקת רופא מומחה (אלרגולוג) - רופא מומחה יכול לאבחן את הבעיה בעזרת שילוב של ההיסטוריה הרפואית של החולה, הערכת הסביבה, תבחינים (טסטים) ובדיקה של הגוף.

בדיקה גופנית - הבדיקה כוללת בדיקה של האף והסינוסים, האזנה לריאות, בדיקת העור, העיניים, הלוע והאוזניים.

תבחיני-עור (טסטים) - נוגדני האלרגיה מהווים את סימן ההיכר האופייני ביותר של המחלה ולכן גילוי הנוגדנים עוזר לאבחנה מדויקת של הסיבה. מאחר ונוגדני IgE נמצאים על תאי הפיטום בשכבה העליונה של העור מבצעים את הבדיקה הנקראת תבחין-עור (טסט): מטפטפים תמצית מרוכזת של גורם האלרגיה ודוקרים בעדינות את העור. אצל אדם אלרגי, מקום הבדיקה יגיב תוך כ-15 דקות בגרד חזק, תפיחות ואודם. תבחין העור עוזר לזיהוי מדויק של הגורם לאלרגיה וגודלו מעיד על מידת הרגישות של הנבדק.

דרך נוספת לאבחון מדויק של אלרגיה היא בדיקת דם המתבצעת במעבדה הנקראת Rast-IgE.

טיפול באלרגיה

הטיפול הכי טוב הוא מניעה. במידה שאתם יודעים למה אתם אלרגיים, השתדלו לא להיות במגע עם הגורם לאלרגיה.
במידה שהאלרגיה כבר התפרצה, ניתן לטפל בה בתרופות ללא מרשם רופא (טרם השימוש יש לעיין בעלון לצרכן ולהתייעץ עם הרוקח). הטיפול יהיה כלל מערכתי - סיסטמי (בבליעה) או חיצוני (מריחה על העור, תרסיס לאף, טיפות עיניים).

*מומלץ לפנות לרוקח לקבלת טיפול אנטי אלרגי מתאים.

חאתם עמשה הוא הרוקח הראשי של רשת ניו-פארם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully