פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      חוסר שיוויון: למה לגברים קל יותר לרזות?

      כן, אתן לא מדמיינות. לגברים שסביבכן קל יותר עם דיאטות. למה נשים צריכות להתאמץ יותר, על אילו תוספי תזונה לא כדאי לוותר ומה הסיבה שהן משתכרות מהר יותר? הדיאטנית טובה קראוזה עם התשובות

      דיאטה גברים ונשים (ShutterStock)
      צרכים תזונתיים אחרים (אילוסטרציה: shutterstock)

      מגיל צעיר מלמדים אותנו שיש הבדלים רגשיים בין נשים וגברים, אבל פחות ידוע שגם מבחינה רפואית ותזונתית הם זקוקים להתייחסות אחרת. לפני כעשור התחיל להתפתח תחום הרפואה המגדרית, בעקבות גילויים חדשים על כך שנשים וגברים מגיבים אחרת למצבים רפואיים זהים ולאותן תרופות. דיאטנים יודעים כבר שנים רבות שהצרכים התזונתיים של נשים שונים ולעתים מאתגרים יותר מאלה של גברים. הנה כמה הבדלים משמעותיים שכדאי לזכור:

      צבירת שומן שונה

      אצל נשים מצטברים עודפי שומן מתחת לעור ובעיקר באזור האגן בזכות ההורמון אסטרוגן, בעוד שאצל גברים נאגרים עודפי השומן באזור הבטן, סביב איברים פנימיים. השומן הבטני גורם לתהליכים דלקתיים בגוף ובכך מגביר סיכון לסוכרת, מחלות לב ועוד. עם זאת, בגיל המעבר, עם הירידה ברמות האסטרוגן, משתנה המצב וגם נשים חשופות לדפוס ההשמנה הגברי. במצב כזה, פעילות גופנית אירובית מסייעת לפירוק השומן באזור הבטן.

      דיאטות שונות וספירת קלוריות אחרת

      מכיוון שיש הבדלים בצבירת השומן אצל גברים ונשים, יש הבדלים גם בדפוסי הירידה במשקל. השומן הבטני, זה שבכרס, מתפרק מהר יותר ולרוב לגברים יש מסת שריר גבוהה יותר בגוף מאשר לנשים שהן בעלות אחוזי שומן גבוהים יותר. משתי סיבות אלה, גברים יירדו מהר יותר במשקל מאשר נשים והם גם יזדקקו לרוב ליותר קלוריות ביום מהן. אך זה תלוי בגורמים נוספים, בין היתר גם ברמת הפעילות הגופנית.

      שינויים במהלך החיים

      בעוד שאצל גברים אין תנודות או שינויים גופניים במהלך החיים, נשים עוברות תקופות מאתגרות כמו היריון והנקה, שבמהלכן הן זקוקות ליותר ויטמינים ומינרלים ולתוספת מסוימת של קלוריות. מכיוון שהאם היא מקור התזונה הבלעדי של העובר ושל התינוק היונק בחצי השנה הראשונה לחייו, חשוב לדאוג שלא יהיו לה חוסרים תזונתיים.

      תזונה בהיריון (ShutterStock)
      שינוי גופני קיצוני שנשים עוברות במהלך החיים (צילום: shutterstock)

      תזונה בהיריון משפיעה גם על הדורות הבאים

      במהלך ההיריון, מתפתחים אצל העובר התאים שיהפכו לביציות (אצל עוברים ממין נקבה) והתאים מהם יווצרו בעתיד תאי זרע (אצל עוברים ממין זכר). ולכן, התזונה של האם משפיעה לא רק על העובר, אלא גם על הילדים שיהיו לו - הדור השלישי. המצב התזונתי של האישה מושפע ממה שהיא אוכלת באותו זמן אבל גם מהמאגרים שנוצרו בגופה לפני ההיריון, לכן אחד הדברים החשובים ביותר שאפשר לעשות כדי שהדורות הבאים יהיו בריאים הוא לדאוג שנשים צעירות יקבלו מזון בריא.

      צריכות יותר ברזל

      נשים בגיל הפוריות מאבדות ברזל מדי חודש בדימום הווסת, ולכן הן זקוקות ליותר ברזל מאשר גברים. גברים זקוקים ל-8 מ"ג ברזל ביום בעוד שנשים זקוקות ל-18 מ"ג, יותר מפי 2. זו גם הסיבה שאנמיה שכיחה יותר אצל נשים ונערות, ולכן חשוב לכלול בתפריט היומי מקורות מן הצומח לברזל כמו קטניות, ירקות עליים, בתוספת מזונות עשירים בוויטמין C כמו עגבניות, פלפלים או פרי הדר לשיפור קליטת הברזל בגוף. וכן מקורות מן החי שספיגת הברזל מהם טובה יותר כמו בשרים, עופות ודגים.

      עגבניה (ShutterStock)
      עוזרות לקליטת הברזל בגוף (צילום: shutterstock)

      לשים לב לחומצה פולית

      נכון שגברים ונשים זקוקים לאותה כמות של חומצה פולית ביום (400 מיקרוגרם), אבל אצל נשים יש חשיבות מיוחדת לחומצה הפולית, כיוון שהיא חיונית למניעת מומים במערכת העצבים של העובר. המומים האלה יכולים להיווצר בשבועות הראשונים של ההיריון כשהאשה לא תמיד מודעת לקיומו, ולכן ממליץ משרד הבריאות לנשים בגיל הפוריות ליטול תוסף שמכיל 400 מיקרוגרם חומצה פולית גם אם התזונה שלה עשירה בוויטמין זה.

      אלכוהול מזיק יותר לנשים

      שתיית אלכוהול הפכה מזמן לחלק בלתי נפרד מכל בילוי, אבל כדאי לדעת שנשים פגיעות יותר לנזקי אלכוהול לעומת גברים. נפח הדם של נשים קטן יותר ולכן אותה כמות אלכוהול תשפיע במהירות רבה יותר ובעוצמה רבה יותר והן ישתכרו מהר יותר. נשים מנטרלות אלכוהול לאט יותר מגברים בגלל יכולת הפירוק של האלכוהול בגופן. אלכוהול פוגע בפעילות התקינה של ההורמון אסטרוגן ולכן פוגע בפוריות והוכח כגורם ודאי לסרטן שד. וחשוב לא פחות, שתיית אלכוהול בהיריון גורמת לנזקים בלתי הפיכים למוח של העובר. לכן אם יש סיכוי להריון עדיף להימנע משתייה לחלוטין ובתקופות אחרות עדיף לצמצם את צריכתו.

      הכותבת היא דיאטנית קלינית להיריון ולאחר לידה, שירותי בריאות כללית, מחוז שרון שומרון