וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפני שיבה תקום: האם בעתיד לא יהיה שיער שיבה?

2.3.2016 / 16:00

אחד הסימנים המובהקים לזקנה – שיער לבן או אפור, עשוי להעלם מן העולם בעתיד, הודות למניפולציה גנטית. לאחר שחוקרים הצליחו לזהות את הגן שאחראי להאפרת השיער וגם את הגן שאחראי לגבות מחוברות

מערכת וואלה!

בווידאו: האם יאיר לפיד צבע את שיערו ללבן בניסיון להראות סמכותי יותר?

צבעי שיער יכולים אמנם לכסות שיער שיבה, אבל ייתכן שבעתיד נוכל פשוט להעלים אותו, באמצעות מניפולציה גנטית. מדענים הצליחו לזהות את הגן שאחראי לתהליך האפרת השיער. התגלית עשויה להוביל לפיתוח דרכים חדשות לעיכוב או מניעה של האפרת השיער – אחד הסימנים הטבעיים המובהקים להזדקנות.

צוות המדענים הבינלאומי שאחראי על התגלית, אסף דגימות DNA מכור היתוך מגוון של נסיינים שמנה למעלה מ-6,000 מתנדבים ממוצא אירופי, אמריקאי-ילידי ואפריקאי.

הגן IRF4 אחראי על ויסות הפיגמנט הטבעי מלנין, שמצוי בשיער, בעור ובעיניים. הוא יושב על כרומוזום מספר 6, ואף שלא סביר שהוא הגן היחיד ששולט בהאפרת השיער הוא בהחלט מהווה יעד חדש ומבטיח עבור החוקרים. השיער מקבל את צבעו הודות לפיגמנטים המיוצרים על ידי תאים המכונים מלנוציטים ומצויים בזקיקי השערה. ככל שאנו מתבגרים ומזדקנים, המלנוציטים מפסיקים לייצר פיגמנטים וכך מאבד השיער את צבעו הטבעי ומאפיר.

ג'ורג' קלוני. GettyImages
נחשב לאחד הגברים הסקסיים ביותר, למרות ואולי בזכות שיער השיבה. ג'ורג' קלוני/GettyImages

ד"ר קאוסטוב אדיקהארי מיוניברסיטי קולג' בלונדון ומי שעמד בראש המחקר אמר כי "אנחנו כבר מכירים כמה וכמה גנים שאחראים להתקרחות או משפיעים על צבע השיער, אך זו הפעם הראשונה שבה מצליחים לזהות גן שקשור בהפיכת השיער לשיבה בבני אדם. במהלך המחקר זיהינו גם גנים נוספים שמשפיעים על צורת השיער וסמיכותו. הגילוי התאפשר הודות לעובדה שניתחנו מגוון רחב של אנשים – דבר שמעולם לא נעשה בעבר בקנה מידה כל כך גדול".


מומחים סבורים שישנם שלל גורמים גנטיים וסביבתיים כאחד המעורבים בתהליך ההזדקנות של השיער – הגן IRF4 הוא אחד מהם. פרט לגן השיבה, מצאו החוקרים גם את הגן שאחראי לגבות מחוברות וגנים שאחראים לצפיפות וסמיכות הגבות והזקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully