וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיסוי מנצח: כך תשקמו את הגוף אחרי הריצה

2.3.2016 / 6:50

עיסוי ספורטאים הוכיח את עצמו כטיפול יעיל מאד לתחזוקת הגוף ומניעת פציעות אבל רובנו מקפידים לבצע אותו רק בשלב האימונים ולפני התחרות. מדוע חשוב לשקם את הגוף גם לאחר שחצינו את קו הסיום?

ריצה. אדידס, אדידס
ברוב המקרים, הורדת העומס לרוב אינה תספיק/אדידס, אדידס

רגע לפני יריית הפתיחה לעונת המרוצים, מתחדד הצורך לשמירה על תפקוד הגוף בצורה האופטימאלית כדי למנוע את הפציעה שעלולה למנוע את ההשתתפות במרוץ הקרוב. כחלק מתוכנית האימונים, ממליצים מאמנים רבים לשלב מתיחות וטיפולים משמרים במטרה לשמור על תחזוקת השרירים והמפרקים. ואולם, בעוד תרגילי מתיחות זוכים לתשומת לב גבוהה יותר, שאר הטיפולים המשמרים נותרו עם יחסי ציבור גרועים.

המשמעותי שבהם הוא עיסוי ספורטאים (Sport massage), שנחשב אמנם ככלי מיטבי לריענון ולהפגת מתחים ולחידוש חיוניות הגוף, אבל מרבית הרצים נוהגים להתעלם ממנו ברוב הזמן. יעילותו של העיסוי כבר הוכחה: הוא מסייע להפגת מתחים לספורטאים מענפים שונים ומשקם את הגוף מפציעות קטנות וטורדניות. לא בכדי, ספורטאי הסיבולת המובילים בעולם מסיימים את יום האימונים על מיטת הטיפולים.

אז מדוע הוא כל כך נחוץ? במהלך ואחרי פעילות גופנית נצבר בגופנו מתח (stress) פיזי ונפשי שנובע מאימונים ממושכים ואינטנסיביים. ואולם, המחשבה לפיה מנוחה והורדת עומס באימונים היא הפתרון האידיאלי להתאוששות מושלמת של הגוף – לא מדויקת.

אחרי תקופה ארוכה בה שהה הגוף בקצה גבול היכולות שלו, הורדת העומס לרוב אינה תספיק. בכדי לצאת ממרתון באופן מיטבי ולהשתקם ממנו מהר חשוב להקפיד ולשלב טיפולי עיסוי לספורטאים בזמן ההכנה למרתון, ובטח לאחר המרתון. עיסוי כזה יכול לשחרר שרירים מתוחים ועייפים המועדים יותר לפציעות ובכך למנוע אותן, לשפר את הגמישות ולהאיץ את התאוששות והחלמת הגוף, ובסופו של דבר לאפשר חזרה מהירה יותר לאימונים.

מטרות העל בעיסוי ספורטאים

למי שעדיין לא ניסה, מספיק לומר כי קיימות עדויות לכך שכבר במהלך המשחקים האולימפיים הקדומים ביוון השתמשו בעיסוי ספורטיבי בתקופות ההכנות למשחקים ובתחרויות עצמן. מאז התפתח העיסוי הספורטיבי וכיום הוא מלווה בטכניקות ספציפיות לפי עקרונות שפותחו על ידי פיזיולוגיים כבר למעלה מ-100 שנות מחקר, שכן הספורט המודרני והרצון להשתתף בתחרויות רבות מציבים דרישות שמעמיסות על גופו של הספורטאי.

התנאי העיקרי הוא פשוט להתאים את סוג העיסוי לאופי הפעילות הספורטיבית. יש לזכור כי סוגי ספורט שונים מפעילים קבוצות שונות של שרירים ונדרשת טכניקת טיפול ייחודית, המצריכה ידע באנטומיה ופיזיולוגיה, והכרה עמוקה עם ענפי הספורט השונים.

ריצה. אדידס, אדידס
סוגי ספורט שונים מפעילים קבוצות שונות של שרירים/אדידס, אדידס

על מנת לאפשר לרצים לממש את הפוטנציאל שלהם, ולהגיע להישגים מקסימאליים ללא פציעות יש לתחזק ולשמור על מצב אופטימאלי של רקמות הגוף הרכות, טונוס, גמישות, אלסטיות וטווחי תנועה אופטימאליים של המפרקים.

כאן מגיע היתרון המובהק של העיסוי: הוא מרכך ומנקה את רקמות החיבור והשרירים ומפחית את המתח בשרירים עם סדרת מתיחות, משיב את הגמישות לשרירים ולרקמות החיבור ומחזיר את השרירים לטווח התנועה המלאה ולתפקוד מקסימלי לקראת האימון הבא.

חשוב לציין כי הפעילות הגופנית מייצרת חומצות חלב וחומרי פסולת אחרים שמצטברים ברקמה הרכה, מגבירים את המתח ואף גורמים לכאבים. בנוסף, ספורטאים חווים קריעה מיקרוסקופית של הסיבים והרקמות הרכות במהלך אימונים ותחרויות.

מחזיר את השרירים לאורכם הנורמלי

העיסוי מהווה כלי חשוב ביותר בהחלמה טובה של הרקמה על ידי טכניקות ממוקדות לאורך ורוחב השריר בשילוב מתיחות ליצירת צלקת גמישה (מצב בו סיבי השריר מתאחים לבדם באופן שונה טרם קריעה מיקרוסקופית) שהכרחית לחזרה אופטימאלית של הרצים לאימונים ולשיפור הישגיו.

מחקרים גילו שעיסוי בשילוב קרח המבוצע בטווח שעתיים מאימון או תחרות קשה ימנע נזקים מיותרים לרקמות ויפחית משמעותית את תופעת הכאבים ביומיים שאחרי. עם זאת, עיסוי שיבוצע עד יומיים לאחר התחרות ירכך וינקה את רקמת החיבור והשרירים ויפחית מתח בשרירים.

השפעתו משמעותית וחיונית יותר לשיקום הגוף והשבת הגמישות לשרירים ולרקמות החיבור. זאת בין היתר מאחר ועיסוי הספורט מורכב מתנועה ומתרגילי מתיחות שמחזירים את השרירים לאורכם הנורמלי.

הכותב הנו פיזיותרפיסט בכיר ומנהל מרכז הפיזיותרפיה והשיקום "אסותא Reaction"

אדם בדיר בשיתוף אדידס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully