פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שלא תתבלבלו: למה חשוב לקחת כורכום בטבליה ולא רק כתבלין?

      הוא נמצא יעיל במגוון מצבים בריאותיים, אבל קצת כורכום באורז לא ממש יעזור לכם. האם תוכלו להפיק מהכורכום את תועלתו רק דרך האוכל שאתם אוכלים, או שכדאי לצרוך אותו גם כתוסף תזונה?

      טבליית כורכום (ShutterStock)
      טבליות כורכום. כוכב עולה בשמי פתרון בעיות (צילום: shutterstock)

      דווקא כשנדמה שהכל כבר נחקר, נוסה ודובר, ושדבר כבר לא יכול להתחדש, צצים בעולם הרפואה המונעת חידושים מרעננים ומפתיעים. מקרה מפתיע כזה הוא מקרה הכורכום, אחד מצמחי מרפא המדוברים ביותר בשנים האחרונות - כוכב עולה בשמי פתרון בעיות. במובן מסוים הוא היה שם תמיד: ברפואה הסינית וברפואה האיורוודית מודעים לסגולותיו, כצפוי, כבר מזמן, אבל אצלנו במערב גילו אותו ממש לאחרונה, ומאז לא מפסיקים לחקור אותו ואת יכולתו להשפיע על מגוון מצבים רפואיים ובראשם דלקות, תסמונות כאב שונות וגידולים.

      זורקים קצת כורכום למרק

      מסקר שערכה חברת סאפיו בחודש דצמבר האחרון עולה כי 25 אחוזים מהאוכלוסייה צרכו בשנה החולפת את תוסף התזונה כורכום, באופן זמני או קבוע. מי שנהג ליטול את הכמוסה והפסיק העיד כי החל לצרוך אותו כתבלין, דרך המזון. רבים, אפוא, מודעים בהחלט לכוחו של השורש הפלאי, אבל מתבלבלים בין אבקת כורכום – התבלין הצהבהב שבמטבח – ובין מיצוי כורכום בתוסף תזונה.

      אף שכורכום ידוע ביכולתו לסייע בבעיות השכיחות יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת (מערכת השלד והמפרקים), הצרכן הטיפוסי של הכורכום, כך עולה מהסקר, הוא צעיר בשנות ה?20 או ה?30 לחייו, הנוטל גם תוספי תזונה אחרים כמו אומגה 3, B12 וויטמינים אחרים. המניעים העיקריים לצריכת תוסף התזונה הוא תמיכה כללית בבריאות ופתרון בהתמודדות עם דלקות.

      שש כפיות בטבליה אחת

      נראה כי צרכן תוסף התזונה כורכום מפגין עקביות ומבין מה שרבים מאתנו אינם מבינים: שתוספי התזונה – ברזל, ויטמין C, אומגה 3, כורכום ואחרים - תורמים לגוף תרומה שאף מזון לא יוכל לתרום לו.

      אנחנו אומרים לעצמנו: "לא צריך ויטמין C, אקח לי קלמנטינה" או "אם חסר לי ברזל אוכל קצת תרד וקייל ויהיה בסדר", אבל פעמים רבות לא מצליחים להגיע אל מנת הצריכה היומית המומלצת באמצעות המזון. כך לדוגמה, כדי להגיע אל מנת הברזל היומית המומלצת עלינו לאכול ערמה די מרשימה של עלים ירוקים וכדי לקבל מספיק ויטמין C עלינו לצרוך לא מעט פירות וירקות.

      מה שנכון בתחום הברזל והוויטמינים נכון גם במקרה של הכורכום: שימוש בכורכום כתבלין במרק, בבורגול או באורז הוא שימוש מבורך, וברור שאיננו מיותר או מזיק, אבל את האפקט הבריאותי של השורש קשה, שלא לומר בלתי אפשרי, להשיג באמצעות שימוש בתבלין בלבד. מדוע? החומרים הפעילים בכורכום, כורכמנואידים, מצויים בריכוז נמוך מאוד בתבלין (2%-5% בלבד) ואילו הטבליה מכילה 95%כורכמנואידים. כדי להשיג, אפוא, את ההשפעה של כטבליית כורכום אחת יש לצרוך בערך שש כפיות כורכום, וזה איך לומר, לא ממש טעים.

      תופס טרמפ על פלפל שחור

      ויש עוד עניין, לא פחות חשוב. כורכום, כך מתברר, לא נספג כך סתם בזרם הדם. זמינותו הביולוגית נמוכה מאוד, וכדי להיספג בזרם הדם הוא צריך חומר מסייע. פיפרין – רכיב המצוי בתוך הפלפל השחור וגם בטבליות C3 – עושה זאת בהצלחה. ללא הפיפרין כמות הכורכום שתיספג בדם תהיה נמוכה פי 20.

      בסופו של דבר, כך מעיד הסקר, צרכני תוסף התזונה מבינים שכמו במקרה של B12, אומגה 3, ויטמין C ואחרים, הכל עניין של מינון. מי שמצליח לצרוך את כל הוויטמינים והמינרליים הדרושים לו מדי יום באמצעות מזון בלבד - אשריו, ומי שלא (ורובנו לא) יכול להיעזר בתוספי התזונה. בשביל זה בדיוק הם שם.

      הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה