וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים ממחלת מעי דלקתית? תתחילו משינוי בתזונה

25.2.2016 / 10:00

תזונה נכונה המבוססת על מרכיבים טבעיים יכולה להקל על החיים לצד מחלות כמו קרוהן וקולטיס. שיחה עם הדיאטנית עדי זוסמן על דרכי הטיפול והסיכויים להפחית את הכאב

אישה מחזיקה את הבטן. ShutterStock
להפחית את הדלקת ולהשיב את השליטה במצב המעיים הרגיש/ShutterStock

מחלות המעיים קרוהן וקוליטיס הן קשת רחבה מאוד של מצבים דלקתיים המתפתחים במערכת העיכול. כיוון שמצבו של אף חולה אינו זהה למצבו של האחר, גם שיטות הטיפול במצבים האלו משתנות ממטופל למטופל, אבל יש המון מקום לאופטימיות: בכוחו של טיפול מדויק ומותאם אישית - תזונה אנטי דלקתית, פעילות גופנית ונטילת תוספי תזונה – להפחית את הדלקת ולהשיב את השליטה במצב המעיים הרגיש.

שוחחנו עם הדיאטנית עדי זוסמן, המתמחה בטיפול במחלות מעיים, על הטיפול בקרוהן ובקוליטיס ועל תרומתן של טבליות הכורכום לטיפול.

"אנחנו יודעים היום שלכורכמנואידים, החומרים הפעילים בשורש הכורכום, יש השפעה רחבת טווח על הבריאות הכללית ועל מערכת העיכול בפרט", אומרת זוסמן, "הוא עובד במנגנונים שדומים למנגנונים של תרופות בעלות השפעה נוגדת דלקת. לנו כקלינאים מעניין לראות ולהבין את ההשפעה שלו - לא רק על הדלקת אלא גם על התסמינים. כלומר, הוא יעיל בהשפעתו על מנגנוני המחלה וגם על תסמיניה".

דלקתיות מערכתית

צמח הכורכום יכול להתנשא לגובה של אדם קטן, אבל הסגולות הרפואיות שלו מתחבאות דווקא עמוק באדמה, בשורש. ברפואה הסינית וברפואה האיורוודית משתמשים בו כבר שנים למגוון רחב של מחלות, בהן דלקות מערכת העיכול.

כורכום. ShutterStock
כורכום. פעיל בדלקת הראשונית וגם במשנית/ShutterStock

מחקרים מן השנים האחרונות מצביעים על הפחתת דלקתיות יתר במערכת העיכול של חולי קרוהן וקוליטיס והפחתת התסמינים המלווים את המחלות על ידי נטילת טבליות כורכום. הכורכום, כך מתברר, משפיע על מערכת העיכול בשני ערוצים: בערוץ הישיר הוא משפיע מקומית על המעי (טרם ספיגתו בזרם הדם) ובערוץ העקיף הוא מפחית את הדלקת באמצעות הגעתו אליה בזרם הדם.

הזמינות הביולוגית שלו נמוכה מאוד ולכן בתוסף התזונה C3 מוסיפים לו פיפרין, חומר פעיל בפלפל שחור, המגביר את ספיגתו לזרם הדם פי 20.

"כשיש דלקת במקום אחד בגוף היא יכולה להופיע במקומות נוספים", מספרת זוסמן, "הרבה חולי קרוהן וקוליטיס סובלים גם מדלקות מפרקים משניות למחלה. אף אחד לא יודע ממש את הסיבה, אבל קיים קשר בין המחלות. יש חולי קרוהן וקוליטיס שסובלים מדלקות עיניים, יש נשים שסובלות מפיברומיאלגיה. הכורכום פעיל בדלקת הראשונית וגם במשנית".

שחקן בכיר בטיפול

"אם מגיעים לטיפול בשלב מוקדם של המחלה, בדרך כלל היעילות גבוהה ככל שהמחלה מתקדמת, ייקח הרבה יותר זמן ומאמץ להביא את האדם להפוגת המחלה"

"אם מגיעים לטיפול בשלב מוקדם של המחלה, בדרך כלל היעילות גבוהה ככל שהמחלה מתקדמת, ייקח הרבה יותר זמן ומאמץ להביא את האדם להפוגת המחלה".

זוסמן מספרת שקשה לה למנות את מספר המטופלים שמצבם השתפר בשל נטילת כורכום, אולם מקפידה לציין שאי אפשר ליטול את הטבליות ולצפות שהכל ייפתר כבמטה קסם.

"השינוי חייב להיות הוליסטי. לא במובן הרוחני, אלא במובן הכוללני של הטיפול", היא אומרת. "יש חשיבות רבה למינון. אי אפשר לקחת טבליה אחת ולצפות שזה יעבוד. חייבים ליטול את הטבליות לאורך זמן, מינימום שני גרם ביום. נטילת שני גרם טבליות כורכום לאורך זמן משמרת את ההתקדמות שהושגה בשיפור המצב. כשהמצב אקוטי אני ממליצה על מינון גבוה יותר. אחר כך, כשהמצב מתייצב, אפשר ליטול פחות".

לדבריה, "אנחנו ממליצים ליטול את הכורכום בשילוב אומגה 3. בין החומרים מתקיימת פעולה סינרגטית. הם מחזקים זה את השפעתו של זה. מלבד זאת חייבים לעשות שינוי תזונתי - לאכול מזונות שמפחיתים דלקת, לעשות ספורט, לנוח כמו שצריך, לנסות לנטרל מוקדי מתח.

"הכורכום הוא שחקן בכיר מאוד בטיפול, אבל כמו בכל דבר הוא לא עובד לבד. אנחנו, בני האדם, יצורים מאוד מורכבים, וכך צריך לבנות את הטיפול הנכון במחלות מעיים.

למידע נוסף – כנסו לקרוא על כורכום C3 מבית אלטמן

הטבה טובה לבריאות- הנחה על מגוון מוצרי אלטמן לנרשמים חינם למועדון, לחץ להרשמה

וואלה!NEWS בשיתוף אלטמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully