וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחת נזיפה: הורים, תפסיקו לאחר עם הילד לגן

2.2.2016 / 10:00

כשאתם מביאים את הילד שלכם באיחור, הוא נאלץ לנחות לתוך סיטואציות חברתיות קיימות שהתגבשו בלעדיו, להסתגל מהר ולפלס את דרכו כשבידיו רק כישורים חברתיים בסיסיים ובוסריים – למה אתם מקשים עליו? יועצת ההורים שלנו בשיחת נזיפה

ילדים משחקים בגן. shutterstock, ShutterStock
היכולת לרכישת מיומנויות חברתיות ניכרת כבר בגיל שנתיים/ShutterStock, shutterstock

בביקוריי בגנים, כיועצת חינוכית-התפתחותית, אני מרבה לראות את המקרה הבא: הילדים מתחילים לאסוף את המשחקים ונערכים לקראת מפגש, או שהם כבר ישובים במפגש, או שהם סיימו את מפגש הבוקר ומתכוננים לאכול. אז נפתחת הדלת ואבא, או אמא, נכנסים ואיתם חיימק'ה הקטן. הילדים מביטים בחיימק'ה, חיימק'ה מביט בילדים, מסתובב לאבא או לאמא ומתחיל לבכות.

היום אני רוצה לדבר איתכם על החשיבות של הבאת הילד לגן בשעה מוקדמת, דהיינו סביב השעה 8.00 בבוקר.

כאשר ילד מגיע לגן בשעה מוקדמת הוא מגיע לזמן החופשי של תחילת היום. בזמן הזה הילדים מתחברים שוב זה עם זה, יוצרים קבוצות משחק ביניהם, מתחילים פעילות או משחק כלשהם, ובאופן כללי מסתגלים לגן.

המנבא החזק ביותר להצלחת הילד

היכולת לרכישת מיומנויות חברתיות ניכרת כבר בגיל שנתיים והיא מתפתחת בהמשך בגילאי הגן ובית הספר, בעקבות אינטראקציה עם קבוצת בני הגיל השווה. קבוצת השווים היא סביבה חיונית עבור הילד, ללמידת מושגים כגון הוגנות, התחשבות, משא ומתן ושיתוף פעולה. בתוכה גם לומדים הילדים דרכי התמודדות עם תוקפנות בין-אישית. ההתנסות בקבוצת השווים משפיעה מאד על הדימוי העצמי של הילד, ועל יכולתו להתמודד עם אנשים בעתיד. מידת הצלחתו של ילד להסתדר עם בני גילו היא אחד המנבאים החזקים ביותר להצלחתו ולביטחונו הרגשי בשלבים מאוחרים יותר.

ילד שמגיע מאוחר לגן צריך להשתלב בקבוצות המשחקים שכבר נוצרו. הוא צריך להבין את האינטראקציה שקיימת כרגע בגן, לקרא את האיתותים החברתיים ולהתרגל מהר למצב. מאחר וכאמור הילדים שלנו בשלב הזה רק מתחילים לגבש מיומנויות חברתיות, אין זה קל לילד צעיר להיכנס אל תוך קבוצה שהתגבשה ולפלס את מקומו בה.

פעוטות משחקים עם קוביות פלסטיק גדולות. ShutterStock
זמן המשחק החופשי מאפשר התאקלמות נעימה ומתונה בגן/ShutterStock

כאשר אנו מביאים את ילדינו בשעה מוקדמת לגן אנו מאפשרים לו את זמן המשחק החופשי שהוא זמן נינוח, מה שמאפשר התאקלמות נעימה ומתונה בגן. כאשר אני מביאים את ילדינו מאוחר, הילד מגיע או לסיום הזמן החופשי, מתחיל לשחק ומיד נאלץ להפסיק ולאסוף, או שהוא מגיע לתוך פעילות מובנית: מפגש או ארוחת בוקר. בכל המצבים האלו נגרם תסכול רב לילד וברובם, יהיה לו הרבה יותר קשה להיקלט בגן ולהירגע מהבכי מאשר לו היה מגיע בשעה מוקדמת.

גם אתם לא אוהבים להגיע ישר לאטרף של העבודה

בשעות הבוקר המוקדמות, הצוות פנוי מאד לקליטת הילדים המגיעים. זמנו בידו, אין הרבה ילדים שדורשים תשומת לב מתמידה והילד שלנו יכול להיקלט בנחת ובפניות מלאה. כאשר הילד שלנו מגיע מאוחר לגן, הצוות אינו פנוי להקדיש את מלא תשומת הלב לקליטת הילד מאחר וסדר היום כבר התחיל, הגן נמצא בפעילות והגננת אינה יכולה להפסיק הכל, לגשת לילדנו ולקלוט אותו. הילד יאלץ להכנס מיד לעניינים, דהיינו להתנהלות השוטפת של הגן. לו היה מדובר בנו, מה היינו מעדיפים - להגיע בנחת, לשתות קפה, לפטפט קצת עם החברים לעבודה ורק אז להתחיל את עבודתנו, או להיכנס מיד לאטרף של העבודה בלי לנשום רגע לפני?

ועוד נקודה חשובה- בגנים הפרטיים עובדים לא מעט על הקניית מושגי יסוד, מונחים, הרגלים ומיומנויות, שיפתחו את הילדים, ילמדו אותם, יקדמו אותם ויאפשרו להם הסתגלות טובה וקלה יותר לגן העירוני. כשהילד שלנו מגיע באיחור למפגש, או מחמיץ אותו, הוא מפסיד לא מעט תכנים ועשייה.
כולנו רוצים לעשות את הטוב ביותר עבור ילדינו. כולנו יכולים מדי פעם להתמהמה במיטה החמה ולהגיע קצת יותר מאוחר לגן. אולם בתנאי שזה מדי פעם ולא כשיגרה. הורים יקרים, הביאו את ילדיכם לגן מוקדם!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully