וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפלאות הגוף: למה יפנים מאבדים את זה בפריז?

24.1.2016 / 8:00

אם חשבתם שירושלים היא העיר היחידה שזכתה לתסמונת על שמה, טעיתם. תסמונת פריז היא מצב יוצא דופן ובלעדי לתיירים יפניים המבקרים בעיר האורות, אם כי הוא תואר גם בביקור בערים אחרות בצרפת ובספרד

מגדל אייפל בשלג. רויטרס
כל כך יפה פה, שאפשר להשתגע/רויטרס

ירושלים לא לבד. מסתבר שגם לבירת צרפת יש תסמונת שמשפיעה על תיירים המגיעים לבקר בה. אבל אל תמהרו לבטל את הוויקאנד הרומנטי שהזמנתם שם, היא מסכנת רק תיירים מיפן. תסמונת פריז מתבטאת באופנים שונים ומגוונים וכוללת תסמינים גופניים ורגשיים שכוללים בין היתר תחושת חרדה עזה, תופעות כמו דה-פרסונליזציה (תחושת נתק מהעצמי וניתוק מתהליכים רגשיים שחלים באדם), תחושת דה-ריאליזציה (הפרעת ניתוק שגורמת לתחושה שהסובב אותנו מוזר ולא אמיתי), הזיות שונות ותחושת רדיפה.

לא ברור מדוע דווקא תיירים יפנים סובלים מהתסמונת הזאת באופן בלעדי, אולם הסברה היא שהטריגר הוא צורה קיצונית של הלם תרבות. פריז היא אחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר בעולם. מעל 30 מיליוני תיירים מבקרים בה בשנה מתוכם למעלה מ-6 מיליון תיירים מיפן. בין 10 ל-20 מהם לוקים בתסמונת מדי שנה. ברוב המקרים מדובר באנשים ללא רקע פסיכיאטרי קודם ונשים לוקות בה בשכיחות גבוהה יותר מגברים, בעיקר בשנות ה-30 לחייהן.

תיירים יפנים מצטלמים. ShutterStock
הסברה היא שהטריגר הוא צורה קיצונית של הלם תרבות. תיירים יפנים/ShutterStock

רבים מהמבקרים הללו מגיעים עם ציפיות גדולות מהעיר הרומנטית, רחובותיה המהודרים, ויצירות האמנות שמעטרות את המוזיאונים הרבים שפזורים בה. המציאות, לעומת זאת, יכולה לגרום להם להלם. זה יכול להתחיל ממפגש עם נהג מונית גס רוח, או מלצר פריזאי חסר סבלנות לתיירים שאינם דוברי השפה או כל חוויה שאינה תואמת באופן קיצוני את הציפיות שלהם. דווקא עבור היפנים, שמורגלים בתרבות מנומסת לעילא ומתאפיינים בנכונות לסייע לתיירים ולמבקרים בכלל – הביקור בעיר עלול להפוך מחלום לסיוט.

עוד באותו נושא

נפלאות הגוף: האנשים שחטפו מכה בראש והפכו גאונים

לכתבה המלאה

מוקד חירום מיוחד בשגרירות

פסיכיאטר יפני שעובד בצרפת, פרופ הירואקי אוטה היה הראשון שתיאר את התסמונת, לפני למעלה משני עשורים. קיימות מספר השערות מדוע דווקא תיירים יפניים לוקים בתסמונת. ייתכן והם מגיעים עם צפיות גבוהות מאוד ומחזיקים בתמונה אידיאלית ולא ריאלית של העיר, ייתכן והגורם העיקרי הוא ההבדל התרבותי המשמעותי או מחסום שפה. גורמים נוספים שיכולים להיקשר לתסמונת כוללים תשישות פיזית ונפשית.

התופעה מוכרת עד כדי כך שבשגרירות יפן בעיר ישנו מוקד הפועל ברציפות 24 שעות ביממה במיוחד עבור הסובלים מהלם התרבות הקשה ומפתחים את התסמונת. המוקד מגיש לפונים עזרה במציאת טיפול בבית חולים ואפילו בפינוי מוטס בליווי רופא ואחות בחזרה ליפן להמשך טיפול פסיכיאטרי, במידת הצורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully