וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרצות: מקרה ראשון של נגיף הזיקה נרשם בארה"ב

20.1.2016 / 11:20

בחודשים האחרונים אלפי תינוקות נולדו בברזיל לאחר שנדבקו עוד בהיותם ברחם בנגיף שגורם להם להיוולד עם ראש קטן ועלול לגרום לנזק מוחי. לאחרונה תועד מקרה ראשון בארה"ב וארגון הבריאות העולמי מנסה להבין איך נלחמים בו

תינוק שנולד בברזיל עם ראש קטן מהממוצע כתוצאה מווירוס הזיקה. AP
תינוק שנולד בברזיל עם ראש קטן, כתוצאה מהדבקות אמו בנגיף הזיקה במהלך ההריון/AP

מקרה ראשון של סיבוכי נגיף הזיקה דווח השבוע בהוואי שבארה"ב. הנגיף שעלה לכותרות בחודשים האחרונים הוא וירוס שכיח במדינות דרום אמריקה ומרכזה והוא עלול לגרום לנזק מוחי בילודים שנדבקים בו במהלך ההיריון. הנגיף, כך נראה, גורם לעוברים של אימהות אשר לקו בו במהלך ההיריון למצב רפואי שמכונה מיקרוצפלי - כלומר, ראש קטן. רשויות הבריאות העולמיות ובראשן ארגון הבריאות העולמי מפנות בשבועות האחרונים משאבים על מנת ללמוד את הקשר ולהבין את היקף המחלה.

נגיף הזיקה (zika) נחשב שכיח והוא גורם למחלה אצל כ-20% מהאנשים שנדבקים בו. התסמינים של הנגיף מופיעים לאחר עשרה ימי דגירה והם כוללים חום, פריחה, עיניים אדומות (קונגנקטיביטיס), כאבי מפרקים, כאבי ראש וכאבי שרירים. התסמינים לרוב קלים ואינם שונים מהותית ממחלות נגיפיות אחרות. לרוב התסמינים חולפים בתוך שבוע ורק במקרים נדירים גורמים לילדים או ולמבוגרים שנדבקים בנגיף לתופעות חריגות או לאשפוזים. יחד עם זאת, ההתפרצות הנוכחית שהמוקד העיקרי שלה הוא ברזיל, הדגימה את הסכנה הטמונה בהידבקות בנגיף בזמן ההיריון.

בשבוע האחרון המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) הוציא אזהרה לנשים בהיריון או כאלה שמתכננות היריון מלטייל לאזורים שבהם מתחוללת כעת מגפת הנגיף. המקרה הראשון שדווח בשטח ארה"ב אירע כנראה בעת טיול בברזיל ולא בארה"ב. יחד עם זאת, כל התתפרצויות של השנים האחרונות כבר הוכיחו שביכולתן לפרוץ את הגבולות הגיאוגרפיים ולהתפשט ממקום למקום. הבעיה העיקרית היא שאין טיפול ייעודי או חיסון כנגד הנגיף.

יתוש Aedes aegypti שאחראי להדבקה בווירוס הזיקה בברזיל ובדרום אמריקה. AP
בשלב זה אין עדות להדבקות שהתרחשו במדינות מערביות. יתוש הטיגריס האסייתי אחראי להדבקה גם בנגיף הזיקה/AP

ההדבקה בדומה לקדחת דנגי ולנגיף הציקונקוניה מועברת באמצעות עקיצה של נקבות יתוש ה-Aedes aegypti המכונה גם יתוש הטיגריס האסייתי. בשלב זה אין עדות להדבקות שהתרחשו במדינות מערביות, אך הסכנה העיקרית היא שאנשים שנדבקו בנגיף יכולים להעביר אותו ליתושות שעוקצות אותם והיתושות עלולות להדביק אנשים נוספים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

ההתפרצות הגדולה ביותר שידע הנגיף

זו לא הפעם הראשונה שווירוס הזיקה מתפרץ ברחבי העולם, והוא זוהה לראשונה באוגנדה בשנת 1947, אז גרם להתפרצויות באפריקה, דרום מזרח אסיה ובמספר איים באוקיינוס השקט. הוא ככל הנראה חצה את האוקיינוס השקט והגיע לברזיל בשנת 2014, שם הוביל כאמור בחודשים האחרונים להתפרצות הגדולה ביותר שידע הנגיף.

מאז אוקטובר 2015 למעלה מ-3,500 תינוקות נולדו בברזיל, בעיקר בצפון המדינה, עם מיקרוצפליה, פי 23 יותר מהממוצע השנתי בשנים האחרונות. כמו כן, מספר הריונות שהסתיימו לאחרונה בהפלה ועוד הריונות שהסתיימו בתמותה זמן קצר לאחר הלידה הסתברו כך לפי רשויות הבריאות בברזיל, כקשורות בנגיף הזיקה. בדיקות גנטיות שנערכו בארבעה מקרים שונים מצאו כי מדובר בנגיף זהה לזה ששכיח בהתפרצות שמתחוללת בחודשים האחרונים במדינה. הנגיף נפוץ גם במדינות אפריקה כודגמת גינאה הצרפתית, מרכז ודרום אמריקה כדוגמת פנמה, פרגוואי, וונצואלה, פורטו ריקו, הייטי, הונדורס, קולומביה, אל סלוודור ובאיי האוקיינוס השקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully