וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוגעים בשמים: גרים במגדל יוקרתי? זה עלול להרוג אתכם

21.1.2016 / 8:00

חושבים שמגורים בדירת יוקרה עם נוף מרהיב זה סמל החיים הטובים? מחקר חדש ומטריד חושף שככל שאתם מתגוררים בקומה גבוהה יותר, סיכויי ההישרדות שלכם מאירוע לב צונחים. "כל דקת עיכוב מורידה את הסיכוי לשרוד בכ-10%"

קו הרקיע של תל אביב ואזור הבורסה בעיר רמת גן. ראובן קסטרו
על פי התחזיות, בעוד 20 שנה מגדל מגורים סטנדרטי בעיר יתנשא לגובה 60 קומות. קו הרקיע של תל אביב/ראובן קסטרו

ישראלים רבים חולמים להתגורר במגדל מגורים יוקרתי ולפגוש מדי בוקר את קו הרקיע. בשנים האחרונות מגורים במגדלי יוקרה גורדי שחקים הפכו לסמל סטטוס ממש: הדירות בהם נמכרות במחירי עתק והם מושכים אליהם את מפורסמי ועשירי הארץ. אבל מתברר שכל היוקרה הזו מגיעה גם עם תג מחיר בריאותי: סיכון מוגבר למוות בגלל אירוע לב. על-פי מחקר חדש, שבוצע בבית החולים סיינט מייקל'ס בטורונטו ופורסם ב-Canadian Medical Association Journal, ככל שאנשים מתגוררים בקומה גבוהה יותר במגדל מגורים, כך סיכוייהם לשרוד דום לב פוחתים. הסיבה העיקרית לכך: זמן הגעה ארוך יותר של פרמדיקים למקום האירוע.

המחקר בחן כ-8,000 מקרים שבהם אנשים לקו בדום לב בביתם וטופלו בידי פרמדיקים, בין השנים 2007-2012. הוא גילה כי כל דקת עיכוב בהגעה לאדם שלקה בדום לב, מתבטאת בירידה של 7%-10% בשיעורי ההישרדות שלו. סך הכל, שיעורי ההישרדות בכלל המקרים שנבדקו היו נמוכים מאוד: 3.8% בלבד.

למעשה, גילה המחקר, לאנשים שמתגוררים בקומה השלישית ומטה יש סיכוי שגבוה ב-60% לשרוד דום לב, בהשוואה לאנשים המתגוררים בקומות גבוהות יותר (4.2% מאנשים אלה שרדו, בהשוואה ל-2.6% מהאנשים שגרו בקומות הגבוהות יותר). סיכוייהם של אנשים המתגוררים בקומות 16 ואילך לשרוד דום לב היו אפסיים כמעט. מבין האנשים שמתגוררים בקומות ה-25 ומעלה ולקו בדום לב – איש לא שרד.

"אירועים של דום לב, המתרחשים במגדלים רבי-קומות, מציבים אתגרים לא פשוטים לפרמדיקים", הסביר החוקר הראשי איאן דרנאן, פרמדיק במקצועו. "בעיות של גישה לבניין, עיכובים בהגעה למעלית ומרחק רב שבין האמבולנס למטופל – גורמים לזמן תגובה ממושך יותר מצד פרמדיקים עד להתחלת החייאה".

בר רפאלי. GettyImages
גם היא מתגוררת במגדל יוקרה. בר רפאלי/GettyImages

נתונים אלה צריכים להדאיג גם את הרשויות והאזרחים בישראל, לאור בנייתם המואצת של מגדלים בעשור האחרון – מגמה שרק תלך ותתרחב. על פי התחזיות, בעוד 20 שנה תמנה אוכלוסיית ישראל כ-20 מיליון איש, ולכן מגדל מגורים סטנדרטי בערי העתיד יכלול 60 קומות לפחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ההמלצה: מכשירי החייאה במגדלים

על-פי המחקר, האנשים ששרדו דום לב הם מי שהיו צעירים יותר ועברו החייאה מיידית על ידי אנשים בסביבתם שצפו במתרחש. "החייאה כזו יכולה להיות ההבדל בין חיים למוות", אומר דרנאן. "היא מכפילה את סיכויי ההישרדות". עם זאת, אנשים המתגוררים במגדל נוטים להיות רחוקים יותר משכנים ומבני משפחה – קבוצה שסביר יותר שתוכל לבצע החייאה, או לכל הפחות להזעיק עזרה באופן מיידי.

לאור זאת, המלצתם של החוקרים לרשויות היא להציב מכשירי החייאה בקומות ספציפיות במגדלי מגורים; להעניק לפרמדיקים מפתחות אוניברסאליים לדלתות הכניסה למגדלים – בדומה לאלה שיש לעתים לכוחות כיבוי והצלה; ולמצוא דרכים ליידע מרכזי אבטחה במגדלים על הגעתם של פרמדיקים, כך שדרכם למטופל תהיה קלה ככל הניתן. "ככל שנבנים יותר מגדלים בשטחים העירוניים – תוצאה של צפיפות האוכלוסייה – כך ההשלכה השלילית על בריאות האוכלוסייה עשויה להימשך", כתבו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully