פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה קורה לגוף שלכם אחרי 10 שעות במשרד

      שפע האוכל, תאורת הפלורסנט והישיבה הממושכת מול מסך המחשב – מלכודות הבריאות של המשרד המודרני והדרכים לצאת מהן

      צעירים עובדים מול מחשב (ShutterStock)
      החברה היא המשפחה המורחבת שלנו והמשרד הוא הבית שלנו (צילום: shutterstock)

      חברות גדולות בדרך כלל משדרות לעובדים מסרים חמימים ומשפחתיים – החברה היא המשפחה המורחבת שלנו והמשרד הוא הבית שלנו. המסרים האלו עוזרים לחברות לגייס את נאמנות העובדים ומסירותם למקום העבודה, וזה בדרך כלל עובד: עובדי המשרד, ובמיוחד עובדי ההייטק של ימינו, מבלים במשרד שעות ארוכות – בוודאי ארוכות יותר מאלו שהם מבלים בבית. למצב הזה יש השלכה ישירה על שעות הפנאי של העובדים, על המרקם המשפחתי שלהם ועל המצב הגופני שלהם. מה קורה כשמבלים עשר שעות ביום במשרד (ושעתיים על הכביש) ומה כדאי לעשות כדי למזער את הנזק הצפוי?

      דברים שלא הייתם אוכלים בבית

      אחת הבעיות המרכזיות של עובדי המשרד, במיוחד עובדי ההייטק שבינינו ובמיוחד בחורף, היא כמות בלתי נתפסת של אוכל זמין. מלבד ארוחות הצהריים הדשנות (מי צריך שלוש מנות באמצע היום?), במשרדים יש בדרך כלל גם לא מעט עוגיות, ופלים, שוקולד, בייגלה ועוד שלל דברים שלא הייתם נוגעים בהם סתם כך באמצע היום אם הייתם בבית. כשאנחנו יוצאים להפסקה הרגליים מושכות אותנו באופן טבעי אל המטבח (גם אם אנחנו לא ממש רעבים - אפילו סתם מתוך שעמום) והמטבח מושך באופן טבעי את הקילוגרמים העודפים.

      במקום לאכול מהנשנושים הציבוריים (שעליהם אין לנו בקרה), טוב תעשו אם תחזיקו במגירת שולחן העבודה שלכם אוכל משלכם. כשהרעב הקטן שבין הארוחות תוקף (או השעמום) שלפו מהמגרה, למשל, שקית מרק נמס בכוס, שפכו על תכולתה מים רותחים ותקבלו ארוחה קטנה וגם תעסוקה לדקות הקרובות. עם כוס המרק אתם יכולים לשבת ולהתחמם מול מסך המחשב ותוכלו אף לקחת אותה אתכם לדיונים ולישיבות – בלי ייסורי מצפון הקשורים בקלוריות.

      לשבת?לקום

      זה אולי לא ניכר בגופכם כעת, אבל השלכות הישיבה הממושכת - פגיעה בגב, בצוואר ובמפרקי הירך – יורגשו בגופכם בשלב כלשהו אם לא תשנו משהו בהרגלים שלכם. החדשות הטובות הן שדי בקלות אפשר לסדר את סביבת העבודה כך שתקל על הגוף. שווה להשקיע בכיסא טוב, במדרגה לכפות הרגליים, במקלדת ארגונומית ובכרית למפרק כף היד האחראית על העכבר.

      השקעה חביבה ובהחלט משתלמת היא החלפת הכיסא בכדור גומי גדול (כזה המשמש בשיעורי פילטיס, למשל). בהחלט לא חייבים לשבת עליו לאורך כל שעות יום העבודה, אבל מומלץ להתיישב עליו למשך שעה?שעתיים ביום, לחזק את שרירי הבטן והגב תוך כדי עבודה ולהימנע מהתנוחות המנוונות המפעילות לחץ על הגב התחתון.

      המתקדמים יחליפו את שולחן העבודה שלהם בשולחן עמידה או בשולחן העומד על גבי הליכון המופעל על מהירות מינימלית המאפשרת עבודה. אם אין לכם שולחן עבודה מומלץ ביותר לקום כל שעה ולעשות סיבוב הליכה של דקה או שתיים, לשתות כוס מים ואם אפשר גם למתוח את השרירים.

      יושבת מתוסכלת מול מחשב (ShutterStock)
      המיקוד הממושך במסך המחשב עלול להזיק לעיניים (צילום: shutterstock)

      בעיניים פקוחות

      ברוב המשרדים הגדולים שולטת תאורת פלורסנט לבנבנה, ומעטים עובדי המשרד שזוכים באור יום טבעי. כדי לרכך את התאורה הפלורסנטית המלווה בדרך כלל את תאורת מסך המחשב (המקשה גם היא על העיניים) מומלץ להצטייד במנורת שולחן שממנה בוקע אור צהוב ונעים. זה בריא יותר לעיניים ומכניס קצת אווירה ביתית למשרד.

      העיניים שלנו סובלות לא רק מתאורה לא טובה, אלא גם מפוקוס ממושך במסך המחשב. כדי למזער את הנזק הנגרם מבהייה במסך המחשב מומלץ, אחת לחצי שעה, לשנות את הפוקוס ולבהות בנקודה מרוחקת (חמישה מטרים מכם, אם אפשר) למשך 10?20 שניות. המבט למרחק מרפה את שרירי העיניים העסוקים במיקוד המבט במסך ומפחית את העייפות. יש לזכור למצמץ בזמן הבהייה למרחק כדי ללחלח את העין.