וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעם זה יצליח? כך תדעו אם אתם בדרך להפסיק לעשן

וואלה! NEWS בשיתוף אלן קאר

13.1.2016 / 13:00

כמעט כל מי שמעשן יוכל להעיד ששלב ההחלטה, קריטי ככל שיהיה, הוא רק הצעד הראשון. כדי להתגבר על ההרגל המגונה ששיעורים רבים מהאוכלוסיה מאמצים אותו, צריך גם תוכנית גמילה מסודרת. מה חשוב לדעת לפני שמכריזים מלחמה על הסיגריות, ובעיקר איך באמת יוצאים לדרך

ילדה שוברת סיגריה. ShutterStock
לא מעט מתכניות הגמילה מעישון יבטיחו לכם לא מעט ויקיימו פחות/ShutterStock

תשכחו מדיאטה שתעזור לכם לרדת מידה בג'ינס, ממנוי לחדר כושר ואפילו מההלקאה העצמית המתלווה בכל פעם שאתם עוזבים את המשרד אחרי שהילדים כבר ישנים. אם יש משהו שאתם חייבים לעצמכם רגע לפני שהשנה האזרחית החדשה עולה על מסלול השגרה, הוא להפסיק לעשן. עם כל הכבוד למשימות שנמנו לעיל, ההחלטה להיפטר אחת ולתמיד מהסיגריות ומעלותן הכספית המעיקה, היא ללא ספק החלטה מאריכת חיים.

כמעט כל מי שמעשן יוכל להעיד ששלב ההחלטה, קריטי ככל שיהיה, הוא רק הצעד הראשון ואולי הפחות מורכב בתהליך עצמו. אלה שיעשו זאת, יתמודדו קודם עם לא מעט מיתוסים של עליה במשקל, תחושות רעב תכופות, עצבנות יתר ועוד שלל ליקויים נפשיים שיהפכו את שנת הלילה שלכם לסיוט אחד גדול. מיד אחר כך, מגיע השלב החשוב ביותר בתהליך עצמו: שלב ההודאה שכמעט בלתי אפשרי לעשות זאת לבד ונדרשת תכנית גמילה מתוזמנת היטב.

ואולם, גם כאן כדאי לעצור רגע ולקחת אוויר. לא מעט מתכניות הגמילה מעישון יבטיחו לכם לא מעט ויקיימו פחות. לטעות זה בסדר אבל במקרה של הפסקת עישון, תכנית שלא עובדת פרושה נסיגה משמעותית באופן הטיפול והתמודדות מול כוחות נפשיים אדירים והפסד כמעט ודאי מול ההתמכרות לניקוטין. "עליי זה בטח לא עובד", הוא משפט שכל מעשן מכיר וכדאי להימנע ממנו כבר עכשיו. כדי לעשות זאת בצורה נכונה, הנה כמה המלצות שיסייעו לכם לבחור תכנית גמילה מעישון.

בדקו את החברה והמטפלים

כפי שכבר נכתב, יש לא מעט תכניות גמילה בשוק וכדאי לבדוק היטב את ההיצע. כך למשל תגלו שיש תכניות שלא יהססו להאשים את כוח הרצון "הנרפה" שלכם כדי לבסס את כישלונן. הסוד הוא להגיע למטרה באופן כמעט פאסיבי בלי להתאמץ יתר על המידה ולבצע שינויים דרסטיים בחיים. חשוב לבדוק את הרקע של החברה המציעה את התכנית, את הצלחותיה בארץ ובעולם ואת מספר האנשים שנעזרו בשיטה עד כה ובעיקר את מקצועיות ומוסמכות המטפלים. שאלו האם הם מעשנים לשעבר ומכירים את הבעיה על בשרם וכיצד בדיוק עובדת התכנית?

רדו לפרטים

נסו להבין את אופי הטיפול ועקרונות התכנית - במה היא טובה יותר ומה הייחוד שלה מול תכניות אחרות. אל תתפשרו על הסברים כלליים ומונחים מורכבים שאינכם מבינים. מדובר בהתמכרות לכל דבר ועניין, בררו עם המטפל את שלבי התהליך שאתם עומדים לעבור ומהם נקודות החולשה שעלולות לצוץ בדרך. אל תתביישו לשאול מה מהירות הטיפול? והאם מדובר על תהליך ארוך או קצר? כמו כן, האם תידרשו לקחת תרופות? ואם כן מה הן תופעות הלוואי הנלוות. קיימים טיפולים רלטרנטיביים וגם הם דורשים התעמקות מצדכם. אם מדובר בטיפול אלטרנטיבי על מה הוא מבוסס. האם יש חשש לעלייה במשקל ואם כן כיצד מטפלים בזה?

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טיפול רב ממדי

התמכרות לעישון סיגריות נוגעת גם במישור הפיזי וגם בזה הנפשי. זכרו זאת היטב משום שלא ניתן לטפל באופן אפקטיבי בבעיה אם לא מתייחסים לשני המישורים הללו. וודאו שהתכנית שאתם בוחרים בה מעניקה פתרונות להתמודדות וטיפול בתלות הפיזית בניקוטין וגם בהרגלים ובתלות הנפשית.זכרו שהמטרה היא לא רק להפסיק לעשן אלא להגיע למצב שאין לכם משיכה לסיגריות.

אישה שותה יין ומעשנת סיגריה. ShutterStock
לא כולם מפסיקים לעשן בניסיון הראשון ולפעמים נדרש יותר מניסיון אחד/ShutterStock

תמיכה וטיפולים חוזרים

כפי שכבר נכתב בהתחלה, הפסקת עישון דורשת שינוי מהותי באורח החיים ושינוי דפוסי התנהגות. עם זאת, השינוי לא מגיע ביום אחד וגם בתום התהליך עלולים להופיע מצבים שיעוררו קושי מסוים להתגבר על הצורך בעישון. הרי כך נהגתם בעבר. הקפידו כי תכנית הגמילה תכלול תמיכה לאורך זמן למידת הצורך. גם אם סיימתם את התכנית בהצלחה, עליכם להכיר בכך שלא כולם מפסיקים לעשן בניסיון הראשון ולפעמים נדרש יותר מניסיון אחד, לא בהכרח כי התהליך כשל, אלא דווקא ההיפך: ייתכן שהצלחתם להפסיק לעשן, אבל אחרי כמה שבועות נתקפתם בעודף בטחון ולקחתם "רק סיגריה אחת" וכתוצאה מכך חזרתם לעשן חפיסה ביום.

אחריות - מה קורה אם זה לא עובד?

כן, גם זה לעתים קורה. מקרים של אי הצלחה בתכנית מסוימת עדיין לא מעידה שנגזר עליכם לעשן עד יומכם האחרון. חשוב לציין כי במקרה והתכנית לא עזרה לכם,תוכלו לקבל את כספכם חזרה ולנסות תכנית אחרת.הבטחה נפוצה של לא מעט חברות עוסקת בהחזר כספי. בררו את התנאים ותוודאו שאתם מבינים הכל לפני שהתחלתם.התסכול במקרה של אי הצלחה יהיה כפול ומכופל אם גם שרפתם הרבה כסף ולא קיבלתם את התוצאות הרצויות.לאחר בדיקת כל התנאים ודאו שכל הדברים שהבטיחו לכם גם מגובים בהסכם כתוב.ישנה עדיפות להסכמים המגובים בתו תקן של ארגון צרכנים כגון "אמון הציבור" או גורמים דומים שמוודאים שמה שכתוב שם גם קורה בפועל.

כן, תחושת בטן תעזור כאן

התמכרות לעישון וניקוטין היא עניין רציני מכדי להשאיר אתכם להתמודד עמו לבד. עם כל הכבוד למטפלים המקצועיים ולתכניות המתוחכמות הכי חשוב איך זה מרגיש לכם בבטן. האם הגוף שאתם עומדים להיעזר בו נתפש על ידכם כגוף רציני, אמין ומקצועי? האם אתם מתחברים לתכנית ולרעיון שמאחוריה? איזו תחושה קיבלתם משיחה עם הנציגים הטלפונים בחברה, האם באמת אכפת להם או שאתם עוד מספר במערכת? המחקרים מלמדים שרק 3% מהמעשנים שמנסים להיגמל בכוחות עצמם מצליחים להתמיד בהפסקה יותר משנה. לפיכך, טיפול במסגרת מקצועית יכול בהחלט להעלות את הסיכוי שלכם בעשרות מונים. אל תהססו לעשות זאת תוך שאתם בודקים את המסגרת הנכונה.

  • עוד באותו נושא:
  • עישון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully