וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה קבעה שאתם אלרגיים לסוכרים? יש סיכוי שזה טעות

רבים מאיתנו סובלים מרגישות בבטן, נפיחות וגזים ומאובחנים כרגישים לסוכר. מחקר של בית החולים בילינסון מצא כי הרבה פעמים מדובר על אבחון שגוי ושיטת הטיפול שונה לגמרי

כאב בטן. ShutterStock
לא בטוח שאתם צריכים דיאטה מיוחדת כדי להפטר מהכאבים/ShutterStock

סובלים מנפיחות בבטן? גזים וכאבים? הבדיקה לרגישות לסוכרים יצאה חיובית? עדיין לא בטוח שעליכם לפצוח בדיאטה. מחקר חדש שנערך בבית החולים בילינסון מעלה כי תופעות אחרות עלולות לגרום לבדיקות הרגישות לצאת חיוביות - אך שקריות ולהוביל לשינוי אורח חיים שאינו נדרש כשטיפול אנטיביוטי נקודתי יכול להעלים כליל את התופעות.

רבים באוכלוסייה סובלים מנפיחות בבטן, אי נעימות כללית וגזים. מדובר בתופעה הנחקרת רבות בכל העולם. עד היום הסובלים מבעיות אלו טופלו לרוב על ידי דיאטות מיוחדות שכללו הימנעות מסוכרים כמו סוכר החלב (לקטוז) וסוכר הפירות (פרוקטוז).

לאחרונה נמצא כי קיים גורם נוסף שיכול לגרום לתופעות אלו- צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק, תופעה המכונה SIBO (Small Intestine Bacterial Overgrowth). תופעה זו יכולה להיגרם כתוצאה ממספר גורמים בהם: הפרעות בתנועתיות מערכת העיכול, מחלות דלקתיות של המעי, שימוש חוזר באנטיביוטיקה או תרופות נגד צרבת. בכל אחד ממקרים אלו תיתכן התרבות חיידקים במעי הדק, שתוביל לנפיחות, כאבי בטן, גזים ושלשולים המשפיעים באופן ניכר על איכות החיים.

חיידקים. ShutterStock
התרבות חיידקים במעי הדק/ShutterStock
"צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק עלולה לגרום לבדיקות הרגישות לסוכרים לצאת חיובית אך שקרית, ובכך לייצר מצג שווא וקבלת החלטות שגויה"

רבים מהסובלים מהתופעות האמורות מבצעים בדיקות שונות על מנת למצוא את הגורם האחראי, ובבדיקות עולה כי אנשים אלו נמצאים חיוביים לקיום אי סבילות לסוכרים, קרי, אלרגיים לסוכרים. אלא שמחקר חדש שהושלם לאחרונה בבית החולים בילינסון מעלה כי תופעת ה-SIBO יוצרת מצג שווא בבדיקה. "צמיחת יתר של חיידקים במעי הדק עלולה לגרום לבדיקות הרגישות לסוכרים לצאת חיובית אך שקרית, ובכך לייצר מצג שווא וקבלת החלטות שגויה", מסביר פרופ' רם דיקמן, מנהל היחידה לתנועתיות מערכת העיכול במערך לגסטרואנטרולוגיה בבילינסון.

ממצאי המחקר לדברי ד"ר צחי צדוק פרץ, ביוכימאי ומנהל המעבדה לגסטרואנטרולוגיה, יש בהם כדי לשנות את סדר הבדיקות על מנת להוביל לתוצאות ממשיות. "המחקר שופך אור על תופעה בעלת חשיבות קלינית ומעלה כי לסובלים מנפיחות בבטן, מומלץ לפנות לרופא מטפל ובמסגרת בירור אי סבילות לסוכרים לבצע קודם בדיקת צמיחת יתר של חיידקים בתור הבדיקה הראשונה. במידה ומתקבלת תשובה חיובית יש למגר את עודף החיידקים במעי הדק באמצעות אנטיביוטיקה ורק לאחר מכן, לבצע את שאר הבדיקות. במידה ואין צמיחת יתר ניתן לבצע את שאר הבדיקות ללא עיכוב. כלומר, המסקנה המרכזית מהמחקר היא שיש לקחת בחשבון שייתכן שלא קיימת אי סבילות לסוכרים, אלא זהו רק ביטוי של צמיחת היתר של חיידקים במעי הדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully