וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנה במקום התקפה: איך תראה רפואת העתיד?

1.2.2016 / 16:00

יותר ויותר אנשים כיום חיים עד גילאים מאוחרים, ובמקביל רבים חולים במחלות כרוניות, מה שיוצר עומס על מערכות הבריאות. איך מקלים על עובדי הרפואה ומורידים עלויות למדינה ולאדם הפרטי? משתמשים בטכנולוגיה, או בעננים ליתר דיוק

חיים בריאים. ShutterStock
העתיד כתוב בעננים?/ShutterStock

כשאנחנו מדברים על רפואת העתיד רובנו מתייחסים לריפוי מחלות כמו סרטן ואלצהיימר או מאבק בנגיפים כמו אבולה וזיקה, אבל בפועל, אחד הדברים המרכזיים כיום שמעניינים את עולם הרפואה – הוא דגש על מניעת מחלות ולא רק על הטיפול בהן לאחר שהן פורצות.

אם להסתמך על הסטטיסטיקות זה לא מפליא: בעוד כעשור מעריכים מומחים כי מספר החולים במחלות כרוניות בארה"ב לבדה יעמוד על למעלה מ-170 מיליון אנשים, ועל פי ארגון הבריאות העולמי כבר היום צריך כ-4 מיליון עובדי רפואה נוספים שיוכלו להתמודד עם המספרים ההולכים ומאמירים של החולים בבתי החולים.

כדי לטפל בבעיות האלה, או לפחות בחלקן, החברות הגדולות בעולם מפתחות כיום טכנולוגיות שונות שישמשו רופאים וחולים לא רק בבתי החולים, אלא גם ואולי בעיקר בבית. חלק מהטכנולוגיות האלה מגיעות בצורת אפליקציות שמאפשרות מדידה וניטור של מדדים חיוניים, ואילו אחרות כוללות עזרים שמתחברים גם הם בצורות שונות אל מכשיר הטלפון הנייד שלנו או לטכנולוגיות שונות. ההתקדמות של הטכנולוגיה, יחד עם הזדקנות האוכלוסיה פותחות קטגוריות שונות שעולם הבריאות לא הכיר קודם ומייצרות גם אתגרים חדשים.

רפואה מותאמת אישית

אחת החברות הגדולות שעוסקות בתחום זה היא פיליפס. כן, זו ממכשירי ה-DVD והטלוויזיות. השנה, הכריזה החברה ההולנדית שקיימת כבר למעלה ממאה שנים על התמקדותה בתחום הבריאות ורווחת החיים והיא מפתחת פתרונות שמיועדים לשפר את איכות השירות סביב כל הרצף הטיפולי, גם לאחר השחרור מבית החולים.

חלק מהטכנולוגיות שפיתחה החברה בשנים האחרונות קשורות לחיים בריאים יותר בסביבה הביתית - מערכות לניקוי אוויר שמחוברות למכשיר החכם שלנו ונבנו בעיקר עבור אנשים הסובלים מאלרגיות, מכונות גילוח חכמות שבודקות את מצב העור, מכשירי בישול בריאים ומברשת שיניים חכמה שעוקבת אחרי הצחצוח של הילדים שלכם. טכנולוגיות אחרות מצויות בבתי חולים שונים בעולם ובארץ, והן כוללות חדרי צינתורים, מערכות XRAY, ציוד ממוגרפיה, ניטור שינה ועוד.

"העלויות הגדלות של טיפולים רפואיים שנובעים מגידול באוכלוסייה ומהזדקנותה ומקיום של טכנולוגיות רפואיות מתקדמות שמאריכות חיים ומרפאות, יגרמו בעתיד לגידול דרמטי בעלויות הרפואה, שאף מדינה בעולם לא תוכל לעמוד בהם במימון ציבורי, תוך שמירה על שוויון", מסביר פרופסור שוקי שמר, יו"ר אסותא - שבונה כיום בית חולים ציבורי ראשון באשדוד אחרי 40 שנים שלא נבנה בישראל.

"העולם הרפואי הולך כיום לכיוון של רפואה מותאמת אישית, תרופות ביולוגיות, טיפול על ידי רפואה מרחוק ושימוש במכשירים ביתיים שיעשו ניטור של החולים", מסביר פרופסור שמר. לדבריו ככל שנקפיד על רפואה מונעת מבעוד מועד, כך נצליח לחסוך את עלויות הטיפולים שרק הולכים ומאמירים.

רפואת העתיד. ShutterStock
רפואה בהתאמה אישית/ShutterStock
"אחד מהגורמים המרכזיים שיאפשרו מהפיכה של ממש באיכות הטיפול הרפואי ובעלויות שלו, ממש כפי שקרה בעולם הבנקאות בעבר, הוא המעבר לדיגיטל"

אז איך חוסכים בכסף? על פי אריאל איקן, מנכ"ל החטיבה הרפואית של פיליפס ישראל, אחת הדרכים היא פשוט מעבר מהשיטות הישנות שכולנו מכירים לפתרונות חדשניים יותר. "אחד מהגורמים המרכזיים שיאפשרו מהפיכה של ממש באיכות הטיפול הרפואי ובעלויות שלו, ממש כפי שקרה בעולם הבנקאות בעבר, הוא המעבר לדיגיטל", הוא מסביר. "אנחנו מתמקדים כיום בפיתוח פלטפורמת בריאות מרכזית שתחבר בין היחידות השונות של החברה ובין הלקוחות שלה, על מנת לאפשר בנייה קלה ומהירה של אפליקציות חכמות בכל תחומי הבריאות".

הדוגמה הטובה ביותר כיום למעשה היא הטיפול בסוכרת. העולם המערבי הביא למגפת ההשמנה, שהיא אחת המגפות הגדולות ביותר, ובעקבותיה גם מחלת הסוכרת שפעם הייתה קיימת רק אצל מבוגרים, היא כיום נחלתם של אנשים צעירים יותר. על ידי שמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית מאוזנת אצל אנשים שהמבנה הגנטי שלהם מאפשר התפתחות של סוכרת, ניתן למנוע את הסוכרת או לכל הפחות לדחות אותה בכמה עשורים. הכוונה היא גם למניעת הסיבוכים של סוכרת כמו עיוורון, פגיעה עצבית או פגיעה בכליות שיכולה להביא לאי ספיקת כליות סופנית. זו דוגמה מצוינת לכיצד רפואה מונעת יכולה למנוע תחלואה, לשפר את איכות החיים וגם כמובן להוריד את עלויות הטיפול.

ולא רק מניעה נמצאת בראש סדר העדיפויות. אחת מדרכי הטיפול במחלות כמו סוכרת, היא שיתוף וקהילתיות. אחד הפיתוחים של פיליפס היא אפליקציה שמרכזת לא רק את הנתונים והמדדים של החולה, אלא מאפשרת גישה למטופלים החולים במחלה מכל העולם ולמחקרים ושיטות טיפול חדשים. חלק מהפיתרון אגב, איך לא, מגיע באמצעות ענן.

"העולם הדיגיטלי הולך לכיוון של בניית עננים של אינפורמציה", מסביר איקן. "המערכת הרפואית לא תוכל להתחמק מלהתמודד עם התופעות הללו בעתיד, תוך שמירה כמובן על החיסיון הרפואי של המטופל". אבל איך זה יקרה בפועל?

"הכונה היא בעצם להעביר את תיק החולה לפלטפורמה של 'ענן' שתאגור את כל הבדיקות שמבצעת למשל אישה בהיריון", מסביר איקן. "כל רופא שתפגש עימו במהלך ההיריון יוכל להיות נגיש למידע מבלי שהאשה תצטרך להסתובב עם התיק הרפואי שלה עימה ולבקש העתקי בדיקות מהרופאים".

רצף מידע רפואי

"הדבר יביא למניעת כפילויות ביורוקרטיות, מניעת טרטורים של החולים ומניעה של טיפולים שאינם נחוצים, שקיימים בכל המערכות בעולם"

" כדי שמערכות כאלה יוכלו לפעול צריך להטיל אחריות לא רק על המערכת עצמה, אלא גם על אלה שירצו לפרוץ אותה ולשם כך צריך להתארגן ברמת חקיקה", מסביר פרופסור שמר. "מדובר על תהליך שיהיה הדרגתי ויחייב בשלב ראשון להכניס למערכות אלו, רק מי שיהיה מוכן להיות בהתנדבות ואני מוכן להיות הראשון", הוא מצהיר ומוסיף כי הוא מקווה שבית החולים העתידי שנבנה כיום יהיה הראשון להפעיל מערכות מסוג זה.

לדבריו, בסופו של דבר יצירת עננים של אינפורמציה יהיו לטובת החולים. "בדרך זו ישמר רצף המידע הרפואי בין בית החולים ובין המרפאות שבקהילה והדבר יביא למניעת כפילויות ביורוקרטיות, מניעת טרטורים של החולים ומניעה של טיפולים שאינם נחוצים, שקיימים בכל המערכות בעולם".


הכותבת הייתה אורחת של חברת פיליפס בכנס החדשנות במילאנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully