וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אוכל בריא בעצם גורם לנו להשמין?

11.1.2016 / 8:00

כך טוען מחקר חדש. החוקרים גילו שהסיבה לכך נעוצה בעובדה שאנשים נוטים לתפוס אוכל המתוייג כ'בריא' כפחות משביע מאוכל שאינו בריא, ולכן נוטים לאכול ממנו הרבה יותר

הסרטון שמוכיח: קלוריות זה ממש לא הכל/צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

בווידיאו: וכך נראות 100 קלוריות במדוייק

בשנים האחרונות המודעות למגמת ההשמנה עלתה מאוד. כתוצאה מכך, אורחות חיים הדוגלים באכילה בריאה זכו לפופולריות רבה. מדפי מזון בריאות הם כבר מזמן לא נחלתם של מרכולים ייעודיים ומפונפנים, ובכל סופר מרקט ניתן למצוא לא מעט מוצרים המוגדרים כמזון בריאות. אבל האם דווקא המזון הבריא גורם לנו להשמין? זה מה שטוען מחקר חדש. המחקר מצא שאכילת מזון בריא באופן אירוני, דווקא תורמת למגמת ההשמנה העולמית.

אז האם מדובר בתיאוריית קונספירציה של יצרניות המזון? התשובה לצערנו הרבה יותר פשוטה ואנושית. החוקרים הגיעו למסקנה שאנשים נוטים לתפוס את מזון הבריאות כמשביע פחות, ולכן אוכלים כמויות גדולות ממנו – דבר שגורם להם להשמין.

במסגרת המחקר, שנערך בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת טקסס, החוקרים חילקו את הנחקרים ל-3 קבוצות, שלהם נתנו מזון שהוצג כבריא / לא בריא. המחקר, שפורסם בכתב העת 'Journal of the Association for Consumer Research', העלה שהנסיינים האמינו באופן בלתי מודע שהאוכל שניתן להם ותוייג כ"בריא", היה פחות משביע מהאוכל שתוייג כ"לא בריא". במקרים שבהם הוגש לנסיינים מזון "בריא", הם נטו להזמין ממנו כמות גדולה יותר וגם לאכול יותר.

אישה מסתכלת על אוכל. ShutterStock
החוקרים מקווים שאנשים יעדיפו מאכלים 'מזינים' על פני מאכלים 'בריאים'/ShutterStock

החוקרים ציינו שהתפיסה המוטעית לגבי עד כמה מאכלים בריאים הם משביעים היתה מושרשת כל כך עמוק בתת המודע של הנסיינים, עד כי גם אלה שכשנשאלו השיבו שהם אינם מסכימים עם ההנחה שמזון בריא הוא משביע פחות, עדיין תפסו אותו ככזה בפועל במהלך הניסוי.

עם זאת, החוקרים ציינו שהדגשת העובדה שמזון בריא הוא מזין במיוחד בפני הנסיינים הצליחה לנטרל את התפיסה שהוא פחות משביע. החוקרים אמרו שהם מקווים שפרסום מסקנות המחקר יסייע לצרכנים להמנע מאכילת יתר של מאכלים שמוצגים כ"בריאים", ובמקומם יעדיפו מוצרי מזון המשווקים ומוצגים כ"מזינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully