וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח לאנשים שחלו בסרטן בילדותם?

13.1.2016 / 9:00

במחקר של כאלפיים מבוגרים שחלו בילדותם בסרטן וקיבלו טיפולי כימותרפיה, נמצא כי למרות הריפוי מהמחלה האיומה, בהמשך החיים עלולות להיווצר בעיות לב כרוניות

סרטן הלבלב. ShutterStock
השפעות ארוכות טווח גם לאחר הריפוי/ShutterStock

מבוגרים שסבלו בילדותם מסרטן עלולים להיות בסיכון מוגבר לסבול ממחלות לב בבגרותם – כך על-פי מחקר אמריקאי חדש שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine. מטרת המחקר היתה לבחון קשרים שנמצאו בעבר, בין טיפולים הניתנים כנגד סרטן, ככימותרפיה והקרנות, לבין תופעות לבביות כמו היחלשות שריר הלב, הפרעות בקצב הלב ונזקים מבניים לעורקים. ייחודו של המחקר הוא שהסתמך על בדיקתם של החולים לשעבר בפועל (על ידי בדיקות מאמץ, אקו-לב ועוד) ולא על דיווח עצמי של חולים אלה – כפי שנטו לעשות מחקרים קודמים.

במחקר השתתפו 1,853 מבוגרים שחלו בילדותם בסרטן (מחציתם היו בני פחות משמונה כשחלו), וקיבלו טיפולים שעלולים להגדיל את הסיכון לבעיות לב – למשל, כימותרפיה מסוג anthracyclines. כ-80% מהמשתתפים קיבלו את הכימותרפיה הזו, חלקם במינונים גבוהים במיוחד. בנוסף, כמחצית מהמשתתפים קיבלו טיפולי הקרנה שכוונו ישירות ללב.

החוקרים מצאו שכיחות די גבוהה של אירועי לב או מצבים לבביים חריגים – 3%-24% – בקרב אנשים בני 30-39, שבדרך כלל לא סובלים מבעיות לב. ככל שגילם של החולים לשעבר עלה, כך עלתה השכיחות למצבים אלה. בגילי 40 ומעלה, מדובר כבר בשכיחות של 10%-37% לאירועי לב. סך הכל, ל-7.4% מהמשתתפים היתה מחלה כרונית של שריר הלב ולעוד 3.8% היתה מחלת לב כלילית. ל-28% מהחולים היו מסתמי לב דולפים או מצומצמים ול-4.4% מהם היו הפרעות בקצב הלב. עם זאת, יש להביא בחשבון כי המחקר נערך בקרב חולי סרטן לשעבר בלבד, ולכן הסיכון לבעיות לב לא השווה לזה שקיים אצל מבוגרים בגילים דומים, שלא חלו בסרטן בילדותם.

בעיות לב בגיל צעיר

דבר מטריד שגילה המחקר, הוא שחרף בעיות הלב שנמצאו – רוב החולים לשעבר לא סבלו מסימפטומים כלשהם שהעידו על מצב לא תקין, ולכן כלל לא היו מודעים לעניין. "המחקר שלנו לא רק מדגיש כי ישנם סיכונים ללב בגלל טיפולי סרטן", אמר לרויטרס ד"ר דניאל מולרוני מבית החולים לילדים סיינט ג'וד, "אלא הוא גם מראה שמבוגרים ששרדו סרטן בילדותם ונמצאים בסיכון לבעיות לבביות בגיל צעיר, עלולים לחוות בעיות לבביות בגיל צעיר, כאשר רופאים בדרך כלל אינם עורכים בדיקות שמטרתן לגלות בעיות אלה". עוד הוסיף: "שמירה על אורח חיים בריא המיטיב עם הלב חשוב לכולם, אך הוא חשוב במיוחד למבוגרים שחלו בסרטן בילדותם, ונמצאים בסיכון מוגבר לבעיות לב בגל צעיר".

אילוסטרציה. ShutterStock
ישנם סיכונים ללב בגלל טיפולי סרטן/ShutterStock
"המחקר הראה שאנשים בני 30-40 שחלו בסרטן, צריכים לעבור בדיקות תקופתיות לגילוי מחלות לב, שאנשים בדרך כלל עוברים בגלי 50-60 "

ד"ר ג'ין-ברנרד דוראנד, המנהל הרפואי של שירותי הקרדיומיופתיה באוניברסיטת טקסס, אוסטין, הוסיף: "המחקר הראה שאנשים בני 30-40 שחלו בסרטן, צריכים לעבור בדיקות תקופתיות לגילוי מחלות לב, שאנשים בדרך כלל עוברים בגלי 50-60 – בדיקות שכוללות הערכה כוללת של מצב הלב".

עוד הוא אמר שישנן עדויות לכך שהתרופות ממשפחת "חוסמי-בטא" עשויות למזער את הסיכון העתידי לבעיות לב, אצל ילדים העוברים טיפולים כנגד סרטן. המלצה נוספת למבוגרים, היא לשמור על התיעוד של מחלתם מילדות וליידע רופאים לגבי הטיפולים שעברו, במיוחד אם הם סובלים מבעיות רפואיות נוספות כמו רקע משפחתי לסוכרת או לחץ דם גבוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully