וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממחר דיאטה? כך תצליחו לממש את החלטות השנה החדשה

5.1.2016 / 8:00

"המעבדה" אומנם כבר הבטיחה לעצמה שתפסיק להבטיח, אבל כמו בכל שנה – היא פשוט לא עומדת בזה. כדי להקל עליכם אספנו עבורכם את הדרכים המדעיות שיעזרו לכם לשמור על החלטות השנה החדשות שלכם

דיאטה. ShutterStock
ממשיכים להבטיח/ShutterStock

רבים מנצלים את השנה החדשה בכדי להפריח הבטחות לחלל האוויר – לאכול בריא יותר, להפחית במשקל ולבלות זמן רב יותר עם המשפחה והחברים. אך ב-88% מהמקרים, כך מצא הפסיכולוג הבריטי פרופ' ריצ'רד ויסמן ב-2007, הבטחות מסוג זה נוטות להיכשל. מה ניתן לעשות בכדי לשפר את סיכוייהן של "הבטחות השנה החדשה" להתממש? המדע מציע כמה טיפים. "המעבדה" כבר הבטיחה לעצמה שתפסיק להבטיח, אבל כמו בכל שנה – היא פשוט לא עומדת בזה.

1. פרקו החלטות גדולות להחלטות קטנות

"פרקו מטרות גדולות לכמה צעדים, והתמקדו ביעדי ביניים שהם קונקרטיים, מדידים ותחומים בזמן"

הפסיכולוג הבריטי ויסמן עוסק לא רק במעקב אחר הבטחות שכשלו, אלא גם באסטרטגיות המגדילות את הסיכוי למימושן. אחת העיקריות בהן – הוא מציין בבלוג שלו – היא פירוק הבטחות גדולות (למשל: לאכול בריא), לכמה הבטחות קטנות (למשל: להפסיק לנשנש ממתקים בין ארוחות). "פרקו מטרות גדולות לכמה צעדים, והתמקדו ביעדי ביניים שהם קונקרטיים, מדידים ותחומים בזמן", כותב ויסמן. "הזכירו לעצמכם כל הזמן למה כדאי לכם להשיג את המטרות; כיצד יטיבו אתכם. הכינו צ'ק-ליסט, שבו תכתבו כיצד חייכם צפויים להשתפר מרגע שהמטרה תושג".

2. ספרו על ההחלטות לבני משפחה וחברים

מרגע שמצהירים על מטרה או שאיפה כלשהי באופן פומבי, תחושת המחויבות כלפיה עולה (כי הרי זה לא נעים להודות בכישלון). בנוסף, יש סיכוי טוב שהסובבים אתכם – במיוחד אם מדובר באנשים קרובים, כמשפחה וחברים – יתגייסו לעזור לכם במימוש המטרות. מחקר של אוניברסיטת מישיגן, שבחן אסטרטגיות של סטודנטים להשגת יעדיהם האקדמיים, גילה שכאשר המטרות דוברו בפומבי, גדל הסיכוי שימומשו. בראיון לוושינגטון פוסט הוסיף המרצה לניהול מאוניברסיטת פנסילבניה, דרו קרטון, שחקר בנושא: "הרבה יותר קשה לזלזל בהבטחות, כאשר אחרים מודעים לקיומן".

אימון ריצה. ShutterStock
החלטת השנה הנפוצה ביותר היא לעשות כושר/ShutterStock

3. ראו בהחלטה נכס, ולא נטל

החלטת השנה החדשה הנפוצה ביותר בקרב אמריקאים ל-2015 היא "להישאר בריאים ובכושר טוב" – כך לפי סקר שערכו בחברת המחקר נילסן. הבעיה העיקרית הנעוצה בהחלטה מסוג "לעשות כושר", היא שאנשים חושבים שמדובר בסיוט – ולכן בפועל נמנעים ממנה.

הפתרון לעניין, אומרת חוקרת התנועה מאוניברסיטת קורנל, אמילי מיילי, הוא לחשוב על המשימה כעל דבר קל וחיובי – למשל, לצאת להליכה של 15-20 דקות בלבד. "כשאנשים שומעים את המילה 'כושר', הם חושבים על אדם סחוט ומזיע שרץ על הליכון", היא אומרת. "סוג כזה של פעילות כלל לא מהנה עבור הרבה אנשים, וגם לא ריאלי – בגלל אילוצים כמו זמן וכסף. לכן אנשים צריכים לחשוב על כושר באופן שונה. עליהם להרחיב את ההגדרה של 'מהו כושר'. הורים המביאים את ילדיהם לאימון כדורגל, למשל, יכולים לצאת לכמה סיבובי הליכה סביב המגרש. גם זוהי פעילות גופנית מועילה".

4. הצטרפו לקבוצת תמיכה

"כאשר אנשים מצטרפים לקבוצות שבהן שינוי נראה אפשרי, הפוטנציאל למימוש השינוי נראה להם אמיתי הרבה יותר"

אם אתם מעוניינים לשפר היבט מסוים של חייכם, ומתקשים לבצע את השינוי לבד, צעד ראשון בכיוון הנכון הוא לבקש עזרה מאיש מקצוע או להצטרף לקבוצת תמיכה. הרציונל לכך פשוט (ע"ע, סעיף 2): מטרה מוצהרת ומדוברת היא בת-השגה הרבה יותר ממטרה שנותרת אצלכם בלב (או כתובה על פתק, הטחוב במעמקי המגירה). יתרון נוסף הנעוץ בפנייה לעזרה מקצועית, הוא העובדה שמדובר בשירות בתשלום, מה שתורם גם כן להגדלת המחויבות למשימה. וכמובן – יש סיכוי טוב שתרגישו טוב עם עצמכם וחדורי מוטיווציה, רק מעצם העובדה שפעלתם בכדי לשפר את המצב.

לקבוצות יש ערך בפני עצמן, טוען העיתונאי והסופר האמריקאי צ'ארלס דאיגס, מחבר הספר "כוחו של הרגל: מדוע אנו עושים את מה שאנחנו עושים בחיים ובעסקים" (The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business). בספרו הוא כותב: "כאשר אנשים מצטרפים לקבוצות שבהן שינוי נראה אפשרי, הפוטנציאל למימוש השינוי נראה להם אמיתי הרבה יותר".

חוגגים את השנה החדשה בסינגפור. דצמבר 2015. רויטרס
הבטחות שנועדו לכישלון/רויטרס

5. אל תקבלו החלטות ב-31/12

"כוח רצון, כמו שריר, יתקשה לעמוד במעמסה אם יוטל עליו משקל כבד מדי"

הנטייה להתחייב לכמה וכמה החלטות משנות-חיים במועד ספציפי (כן, למשל ב-31/12 ב-23:50), נועדה מראש לכישלון – כך טוען הסופר והעיתונאי אמריקאי ג'ונה לרר. הסיבה לכך היא יכולתו המוגבלת של המוח האנושי לעמוד בכמה משימות הדורשות ממנו כוח רצון רב. במילים אחרות: ככל שאנשים מעמיסים על עצמם יותר אתגרים המחייבים כוח רצון, כך גדל הסיכוי שלא יעמדו באף אחד מהם.

"כוח רצון, כמו שריר, יתקשה לעמוד במעמסה אם יוטל עליו משקל כבד מדי", כותב לרר. "זהו משאב מנטאלי מוגבל. לכן אין שום היגיון בקבלה של שורת החלטות בו בזמן, למשל – להפסיק לעשן ולהפחית במשקל, או – לנקות את הבית ולהפסיק לשתות אלכוהול. עלינו לקבל חולשתו של כוח הרצון האנושי ולפרוש החלטות על פני השנה כולה".

החלק האחראי לכוח רצון במוח הוא הקורטקס הפרי-פרונטאלי, וממוקם בסמוך למצח. אלא שהחלק הזה במוחנו אחראי לפונקציות רבות נוספות כמו ריכוז, ניהול זיכרון קצר-טווח ופתרון של בעיות מורכבות. "בדיוק כמו ששרירי הגוף זקוקים למנוחה לאחר אימון גופני מעייף, גם הקורטקס הפרי-פרונטאלי זקוק לאתנחתא כזו אם דרשנו ממנו יותר מדי", כותב לרר. "רבים מאתנו חושבים שכוח רצון הוא עניין של אישיות. בפועל, המחקר מראה לנו שהחלטותינו מינואר נוטות להיכשל מכיוון שהמוח לא נועד להצליח במשימות האלה".

בקיצור, אומר לרר, התמקדו במשימה אחת בכל פעם והיו טובים למוח שלכם – למשל, הקפידו להאכיל אותו מדי כמה שעות. גם הוא, כמו כל שריר, זקוק לתנאים אופטימאליים בכדי שיוכל לתפקד היטב. "לכן אם אתם רוצים להפסיק לעשן, הקפידו לאכול כל כמה שעות. 'הרעבת' המוח, אפילו לזמן קצר, תגרום לכך שיתקשה לאגור מספיק כוח בשביל לגלות כוח רצון".

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully