וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתם יודעים על הבלוטה שמאיימת על הגבריות?

3.1.2016 / 14:00

היא חלק ממערכת המין הגברית ויש לה תפקיד חשוב בפוריות הגבר. מצד שני, אם היא גודלת יתר על המידה, היא תגרום לבעיות זקפה ותפקוד מיני לקוי. הכירו את בלוטת הערמונית

אילוסטרציה. ShutterStock
כשהערמונית מתחילה לעשות בעיות ומתחילים לטפל בה בתרופות או בהליך כירורגי/ShutterStock

בלוטת הערמונית אצל הגבר יכולה קצת לבלבל. היא בלוטת מין, חלק ממערכת המין הגברית ויש לה תפקיד חשוב בפוריות הגבר משום שהיא אחראית על ייצור "הדלק" בנוזל הזרע. מצד שני כשאומרים ערמונית, פרוסטטה, מיד קופצת לראש מערכת השתן, ולא במקרה. מיקומה האנטומי במוצא שלפוחית השתן הוא שמקשר אותה למערכת זו והסמיכות האנטומית גורמת לערמונית להשפיע על תפקודה של מערכת השתן בייחוד בגילאים מבוגרים.

בגלל נטיית הערמונית לגדול עם הגיל היא עלולה ללחוץ על השופכה אותה היא עוטפת (הצינור שמוביל את השתן מהשלפוחית לפין) ולהפריע מבחינה מכאנית להתרוקנות. הלחץ גורם לתחושת אי נוחות ועלול לעורר הפרעות במתן שתן כמו הטלת שתן תכופה, עצירת שתן וכאבים עד אפילו לחסימה. אגב, שמה של הבלוטה בעברית נגזר מהמילה ערמון בגלל הדמיון שלה לצורת פרי עץ הערמון.

כשהערמונית מתחילה לעשות בעיות ומתחילים לטפל בה בתרופות או בהליך כירורגי - עשויים גם לצוץ קשיים בתפקוד המיני. גם הניתוחים מתחלקים לסוגים שונים ויש להם השלכות אחרות והם נבחרים בהתאם למצב הקליני.

פגיעה במיניות ובתפקוד המיני

ניתוח לכריתת הערמונית, הקרנות וטיפולים הורמונליים בסרטן הערמונית עלולים לגרום לאין אונות ולבעיות בתפקוד המיני. בניתוח יכולים להיפגע עצבים המשפיעים על הזקפה. כשנעזרים גם בטיפול הורמונלי מפחיתים את כמות הטסטוסטרון ובהיעדרו יש בעיה להגיע לזקפה, משום שהפין חייב סביבה הורמונלית כדי לתפקד בצורה תקינה.

אילוסטרציה. ShutterStock
עד לפני כשמונה שנים חשבו שהקשר בין תופעות של בעיות בהשתנה וירידה בתפקוד המיני הוא סטטיסטי בלבד/ShutterStock

אחרי ניתוח להוצאת הערמונית חווים רוב הגברים אין אונות לפחות באופן זמני וזקוקים לשיקום מיני. כמו בכל הנושאים הקשורים לתפקוד מיני, הקושי הגדול הוא לשוחח על זה עם הרופאים ובת הזוג, ולכן השיקום המיני קשור גם להיבטים נפשיים ופסיכולוגיים, דימוי עצמי ותחושה של "אובדן גבריות" בדומה אולי לתחושות של אישה העוברת כריתת שד. מה שחשוב לדעת הוא שלמצבי אין אונות (הפרעה בזקפה) עשוי להיות קשר לערמונית מוגדלת ולכן כדאי להיות ערים לכך ולהתייעץ עם רופא כשעולות בעיות בשני התחומים.

מערכת משולבת של זקפה והשתנה

פרופ' אילן גרינוולד, מנהל היחידה לנוירואורולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם, מדגיש שהקשר בין המערכות קשור לכך "שהפין הוא מערכת משולבת של זקפה והשתנה. במקרה של הגדלה שפירה של הערמונית ובהתאם למצבו הקליני של כל מטופל, ניתן לבחור בין אם טיפול תרופתי או שישנה אפשרות לנתח ולכרות את הבלוטה". לדבריו, בהליך ניתוחי הסיכוי לפגיעה בזקפה קיים, יחד עם בעיה נוספת של שפיכה אחורית. "במקרה של שפיכה אחורית המכונה גם שפיכה יבשה, הזרע יעדיף לחזור לשלפוחית ולא לצאת החוצה לצינור הזרע". שתי הבעיות הללו מפריעות לאיכות חיי המטופל.

הקשר, אם כן, בין הערמונית למערכת השתן מבוסס על הסמיכות האנטומית של המערכות, אך בשנים האחרונות מתברר שהקשר בין המערכות הוא כנראה הדוק יותר. פרופ' גרינולד מציין שעד לפני כשמונה שנים חשבו שהקשר בין תופעות של בעיות בהשתנה וירידה בתפקוד המיני הוא סטטיסטי בלבד, כפועל יוצא של הגיל וההזדקנות, עד שהבחינו שגברים עם בעיות חמורות בהתרוקנות חווים גם הפרעה חמורה יותר בזקפה ולהיפך. "התחילו לבדוק טוב יותר את טיב הקשר בין המערכות והגיעו למסקנה שהקשר ביניהן הוא קורלטיבי ולא רק סטטיסטי".

לדבריו של פרופ' גרינוולד במצב כזה שבו הגבר סובל מהפרעה בזקפה במקביל להפרעות בהשתנה כתוצאה מערמונית מוגדלת מטרת הטיפול הראשונית היא להקל על הסימפטומים. "על מנת להחזיר למטופל את איכות חייו שנפגעה יש צורך בטיפול תרופתי. שייקבע על ידי הרופא כמובן ויותאם לכל מטופל ומטופל."

שירות לציבור. מוגש בחסות חברת אלי לילי

פרופ' אילן גרינולד הוא מנהל היחידה לנוירואורולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר היל"ם - החברה הישראלית להפרעות בתפקוד מיני

פרופ' אילן גרינולד בשיתוף חברת אלי לילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully