וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תמהרו לאכול את זה: 5 מיתוסים על ריצה וירידה במשקל

6.1.2016 / 8:45

האם אכילה לפני אימון באמת משמינה ומשבשת את מאזן הקלוריות של הגוף? האם קפה באמת מעודד שריפת שומנים? וכמה קלוריות תשרפו אם תרוצו מהר? כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם פותחים את הפה

אדידס. אדידס,
כדי לרזות ולשפר ביצועים צריך לאכול/אדידס

כולנו רוצים לשמור על משקל גוף תקין, בין אם אנחנו רצים למרחקים ארוכים או קצרים. אבל כדי לעשות זאת, קיים צורך לנהל תפריט ארוחות מאוזן בחלבונים ופחמימות שלא ישבש את מאגרי האנרגיה של הגוף. כפי שכבר למדנו במאמרים הקודמים, כדי לרזות ולשפר ביצועים צריך לאכול. הרעבה עצמית וויתור על ארוחות יובילו לעייפות ופציעות ולפיכך כדאי להימנע מהם. אבל טבעם של מיתוסים הוא לחלחל עמוק ולא להרפות, ועדיין יש מי שחושב שיש דרכים טובות יותר כדי להפחית את מידת הג'ינס. הנה כמה מיתוסים שאספנו והפרכנו.

אכילה לפני אימון היא משמינה

מדובר בטעות חמורה שכן אחת מההמלצות הפופולריות הנאמרות בכל הרצאה או כתבה היא שיש לאכול לפני אימון גופני. במיוחד כאלה שעוסקים באימונים אירוביים עצימים ובעלי נפח רב, דוגמת רכיבת בת שלוש ארבע שעות או ריצה למרחקים ארוכים. במצבים אלו השימוש בפחמימות על ידי הגוף הוא תכוף ומניעת מזון עלולה להביא לירידה ברמת סוכר הגורמת לחולשה וירידה בביצועים הגופניים ואף לעילפון במקרים קיצוניים. מה שכן, אימון של כשעה בעצימות בינונית דוגמת הליכה נמרצת או רכיבה על אופניים, אינם מחייבים התערבות תזונתית לפני אימון. כמובן שהנאמר כאן לא מתייחס לשתיית מים.

עובדות על קפה. ShutterStock
שורף שומנים או לא?/ShutterStock

קפאין לפני אימון שורף שומנים

קפאין הוא חומר מעורר הגורם להפרשת אדרנלין ומפחית מתחושת הכאב בזמן מאמצים. במקביל, צריכתו בכמות השווה לשתי מנות קפה מזרזת שיחרור חומצות שומן לזרם הדם, שאינן משמשות את השריר. הרווח מצריכת קפאין והאפקט הפיזיולוגי המשפר ביצועים גופנים עשוי להועיל לספורטאים הנדרשים למאמץ גבוה. איש לא ימליץ לכם להימנע משתיית קפה לפני אימון אך היא אינה מעודדת הרזיה, או שימוש בחומצות שומן.

אימון אינטרוולים מרזה הרבה יותר מריצה קלה

אינטרוול הוא אימון המוכר כבר עשרות שנים וזוכה לפריחה מחודשת בשנים האחרונות בזכות עצימותו הגבוהה וההוצאה האנרגטית וההתאוששות האקטיבית או הפאסיבית. אימונים אלו אמנם משפרים את הכושר הגופני וגורמים אולם לא נמצא יתרון לאימון זה ביחס לפעילות בעצימות בינונית בכל הקשור לירידה משקל או הפחתת שומן.

אדידס. אדידס,
לא נמצא יתרון לאימון אינטרוול ביחס לפעילות בעצימות בינונית/אדידס

נטילת מגנזיום מסייעת לשרירים

בתחילת המאה העשרים התפתחה תפישה כי הסיבה להתכווצויות שרירים פתאומיות וחזקות בזמן מאמץ גופני או מספר שעות לאחר מכן, נעוצה במחסור במינרלים, ובכללם מגנזיום. רק בתחילת שנות האלפיים החלו לחקור זאת בצורה מסודרת. אז נמצא כי התכווצויות שרירים לא רצוניות נפוצות בקרב ספורטאים ומתאמנים המבצעים פעילות בעצימות גבוהה אשר לא הורגלו אליה באימונים ובחיי היום יום. הדבר נובע מפגיעה בתפקוד מערכת העצבים האחראית על כיווץ השריר הגורמת לעווית לא רצונית. לפיכך ההמלצה היא לבנות סרגל אימונים מתאים ולהוריד את קצב ריצה. בכל מקרה לא נמצא קשר לצריכת מגנזיום ולתופעת כיווץ השרירים.

בזמן מאמץ גופני רצוי לצרוך משקאות אנרגיה או ג'לים

יתרון הג'לים ומשקאות האנרגיה טמון במרכיבים שבתוכם ובקלות צריכתם. חלבון, תוספת מים, מלחים וגלוקוז, מסייעים לגוף בזמן מאמץ גופני ממושך ודוחים תחושת עייפות. עד אמצע שנות האלפיים סברו שגלוקוז הוא חד סוכר הנכון ביותר לצריכה בזמן מאמץ אירובי. מתברר ששילוב של גלוקוז ופרוקטוז המצויים בתמרים, בננות ואף בלחם, מאפשרות אספקת אנרגיה ודחיית עייפות באופן זהה לזה המתקבל במשקאות איזוטונים או ג'לים. כמו בצריכת קפאין, איש לא ימנע מכם לצרוך אותם אבל אם קיימת האפשרות, עדיף אנרגיה טבעית.

יאיר להב, דיאטן קליני ומאמן, חבר בעמותת "עתיד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully