וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ההורים שבוחרים שלא לחסן את ילדיהם?

30.12.2015 / 7:30

מחקר חדש בארה"ב מצא כי הורים משכילים ואמידים מחסנים פחות את ילדיהם. הלכנו לבדוק מה המצב בישראל - באילו איזורים מחסנים פחות, מה עומד מאחורי המגמה ולמה זה עלול להיות מאוד מסוכן לכולנו?

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

בווידיאו: בהלת החיסונים אחרי מקרי שפעת החזירים האחרונים

אנשים המתנגדים לחיסונים מטעמים אידאולוגיים נוטים להיות לבנים, משכילים ואמידים – כך לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת האמריקאי לבריאות הציבור. המחקר, שהתמקד בתושבי מדינת קליפורניה, מצא כי בין השנים 2007-2013 הוכפל שיעור התלמידים שהוריהם סירבו לחסנם, והגיע לכ-3%.

החוקרים סקרו 17 אלף ילדים מכ-6,900 בתי ספר במדינה, וראו – למשל – כי בעוד בבתי ספר פרטיים 5.4% מהילדים לא חוסנו, הרי שבבתי הספר הציבוריים השיעור היה נמוך יותר: 2.8% בלבד. בחלק מהאזורים הפרבריים שנבדקו, שיעור הילדים הבלתי מחוסנים הגיע ל-50%. "הממצאים מדגישים את החשיבות הטמונה בגישה הסברתית הממוקדת באזורים ספציפיים", אמר פרופ' טוני יאנג מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון, שהוביל את המחקר. "עלינו לחשוב על דרכים לתקשר עם האוכלוסיות האלה בצורה יעילה, מבלי לפגוע באמונות שלהן או לגרום להן להתגוננות".

מכילים חומרים רעילים

סוגיית ההימנעות מחיסונים מטעמים אידאולוגיים רלוונטית גם לישראל, בעיקר נוכח מקרי השפעת החריפים שהתגלו כאן בשבועות האחרונים, שאף הובילו למוות. אך לא מדובר רק בהתנגדות לחיסוני שפעת. החודש למשל אושפזה בבית החולים שניידר תינוקת בת חודשיים בגלל דימום במוח, לאחר שהוריה סירבו להזריק לה ויטמין K. הזריקה ניתנת לתינוק בשריר הזרוע, במסגרת החיסונים שניתנים לו בבית החולים ביממה הראשונה לחייו. על פי משרד הבריאות, כ-900 הורים בישראל בוחרים מדי שנה לא שלתת לתינוקם ויטמין K – ויטמין המצוי בחסר אצל תינוקות, ולכן הזרקתו קריטית. חלק מההורים נתרעים בשל העובדה שחיסונים מסוימים מכילים חומרים רעילים לכאורה, מסוג פורמלין ואלומיניום.

אילוסטרציה. ShutterStock
התנגדות אידיאולוגית או סיבות אחרות?/ShutterStock

סך הכל, על פי משרד הבריאות, 2%-4% מהילדים בישראל אינם מחוסנים – די דומה לנתון שהוצג במחקר האמריקאי. עם זאת, באיגוד רופאי הילדים מעריכים כי הנתון האמיתי גבוה יותר, ועומד על 5%-10% מקרב הילדים בישראל שאינם מחוסנים, בין אם בשל התנגדות אידאולוגית של הורים או סיבות אחרות. אכן, רופאים עמם שוחחנו אומרים כי מאפייני האוכלוסיה הנמנעת מחיסונים הם די דומים לאלה שנמצאו במחקר האמריקאי. עם זאת, לא ניכרת בישראל מגמת עלייה בשיעור הילדים הבלתי מחוסנים – כך גם על פי משרד הבריאות."כפי שבארה"ב רואים התקבצות של הורים המתנגדים לחיסונים באזוריים מסוימים בקליפורניה, כמו סקרמנטו, כך בישראל רואים התקבצות כזו באזורים פרדס חנה, כרכור והרדוף, מה שמכונה 'כיסים לא מחוסנים'", אומר מזכ"ל איגוד רופאי הילדים, ד"ר צחי גרוסמן.

"ההתנגדות לחיסונים הוא כחלק מטרנד של 'חזרה לטבע', תוך עזיבת הרפואה הקונבנציונלית"

מאחר שמדובר בקבוצות השואבות מידע רב מרשת האינטרנט, הן גם לרוב משכילות יחסית – מציינת ד"ר מיכל חוברס, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים מאיר, מקבוצת הכללית. "ההתנגדות לחיסונים היא מטרנד של 'חזרה לטבע', תוך עזיבת הרפואה הקונבנציונלית", אומרת ד"ר חוברס. "בגלל המגמה הזו, אנחנו רואים פתאום עלייה בשיעוריהן של מחלות שלא ראיתי שנים, כמו חצבת ושעלת. יש כאלה שאצלם זו אידאולוגיה ויש כאלה שמספקים סיבות אחרות להתנגדות לחיסון, מסוג 'אני אף פעם לא חולה'". הורים המתנגדים לחיסונים טוענים שחומרים מסוג פורמלין ואלומיניום המצויים בחיסון עלולים להזיק, בעיקר כאשר מדובר בתינוקות או עוברים.

בטן היריון. ShutterStock
ניהול סיכונים/ShutterStock
"מחקרים שנעשו על אוכלוסיה של מיליונים הראו שאין כל קשר בין חיסונים לבין אוטיזם. ההתמודדות עם היצף המידע האינטרנטי הוא מתסכל מאוד, והרופא כיום הוא בבחינת חשוד"

"הרפואה עוסקת בניהול סיכונים והשאלה היא מה יותר מזיק ממה – חומרים בשיעורים מזעריים המצויים בחיסון או הסיכון שבהידבקות במחלה קשה. אנו טוענים כי הסיכון הטמון בהידבקות גדול פי כמה. ההמלצה לנשים הרות להתחסן נגד שעלת – חיסון המגן גם על התינוק בהיוולדו – נובעת מכך שלא ניתן לחסן תינוקות עד גיל חודשיים, ואילו בכל שנה תינוקות בלתי מחוסנים מתים משעלת", מסבירה ד"ר חוברס.

לדבריה של חוברס בכל דבר יש חומרים מזיקים, השאלה היא מהו המינון. "גם דגים מכילים כספית, אך הם עדיין בריאים מבשר. ומי שרוצה להימנע מנהיגה, כי זה מסוכן – לא עלול להידרס חלילה מרכיבה על אופניים? אנשים כיום שואפים לשלמות, לחיים מושלמים, ואלה לא קיימים. האם הרפואה מושלמת? לא, אך היא מספקת את הפתרונות הטובים ביותר שישנם בנמצא. טרם עידן החיסונים תוחלת החיים היתה 50 שנה וכיום היא סביב 80 שנה".

יש הקושרים בין חיסונים לבין אוטיזם.

"זה עניין שנבדק ונשלל. היה אדם שפירסם מחקר על ארבעה מקרים לא מבוקרים. אבל בגלל אידיוט שזרק אבן, יש עיסוק רב בנושא ומאז רופאים עסוקים בהכחשה. ככל שהם מכחישים, כך הם לכאורה מסתירים משהו. מחקרים שנעשו על אוכלוסיה של מיליונים הראו שאין כל קשר בין חיסונים לבין אוטיזם. ההתמודדות עם היצף המידע האינטרנטי הוא מתסכל מאוד, והרופא כיום הוא בבחינת חשוד. אני מעוניינת בטובתם של אנשים. אנו לא מצויים בשני צדיו המנוגדים של המתרס".

  • עוד באותו נושא:
  • חיסונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully