וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו מרתון: להגיע מוכנה וחזקה ללידה

מינדי לוי

30.12.2015 / 9:09

כשאומרים שכדאי "להגיע מוכנה ללידה" זו לא סתם קלישאה. הכנה רגשית, מנטלית ופיזית שנעשית נכון עוד מזמן ההיריון, יכולה לסייע לך להפוך את הלידה לחוויה עוצמתית שאת מנהלת ומנתבת, ולא להיפך, ולשפר את חווית האימהות הראשונית

אמא תינוק לידה. ShutterStock
אירוע עוצמתי ומשנה חיים/ShutterStock

"הגיעי ללידה מוכנה" - משפט מוכר, ואולי שחוק, אך תמיד נכון. לא מדובר בקלישאה ריקה מתוכן, אלא בהזדמנות לשים את עצמך במרכז ולקדם את הכנתך ללידה במספר מישורים חשובים: פיזי, רגשי ומנטלי. הכנה מתאימה שנעשתה תוך כדי ההיריון, תוביל לכך שהלידה - אירוע עוצמתי משנה חיים, תעבור כחוויה עוצמתית, שאת מנהלת.

הכנה רגשית

יש הרבה פחד סביב הלידה. חשוב להבין ממה את מפחדת וכיצד את יכולה להביא את הפחדים הללו למודעות גבוהה, על מנת להכיר אותם בעוד מועד ולא ברגע האמת, שבו תצטרכי להתמודד גם עם הכאבים. שאלי את עצמך מה קשה לך? מה מפחיד אותך בתהליך? ואילו אסטרטגיות את יכולה לגייס על מנת להתגבר? מה הגישה שלך לכאב? ומה את עושה כדי לא להרגיש חסרת ישע? בדקי איך את מחזקת את עצמך ומאפשרת תנאים לחווית לידה שמחה ועוצמתית.

לטעמי, ההכנה הרגשית חשובה ביותר, מאחר ואיכותה של הלידה משפיעה בהמשך על חווית האימהות בתחילת הדרך. כחלק מההכנה הרגשית, חשוב גם לשקול לעומק את נושא התמיכה. את מי את לוקחת איתך ללידה? האם הגישה שלך תואמת את הגישה של המלווים שלך? והאם המלווים שלך מגויסים לתהליך? קחי איתך רק את מי שידעו לשים את האג'נדה שלהם בצד, לטובת הצרכים שלך. חשוב לתאם ציפיות לפני הכניסה לחדר לידה, שמלוויך יבינו את המשמעות של תמיכה עבורך. תמיכה פירושה "עבודה", נוכחותם הפיזית איננה מסתכמת בהגעה לאירוע, אלא בנוכחות ועזרה ממשית וביצירת אווירה נעימה ונוחה.

הכנה מנטלית

הגיעי לרגע הלידה מוכנה מנטלית, נקייה ממחשבות שליליות. ככל שתדעי יותר על הלידה, חוסר הוודאות לא יהווה מקור ללחץ ופחד. קראי ספרים, עשי קורס הכנה ללידה ובקרי במספר חדרי לידה. הביני מה טוב ונכון בשבילך, ובעיקר, אמני את מוחך במחשבות חיוביות, מתוך האמונה כי מחשבה יוצרת מציאות (עובדה שהוכיחה את עצמה רבות במסגרת לידות רבות אותן ליוויתי). הכניסי לתודעה שלך משפטי חיזוק, כתבי אותם, תלי אותם על הקירות או היכן שתחפצי ותני להם מקום. ככל שתקפידי לאמן את המוח במחשבות חיוביות בסגנון: "אני מסוגלת להתמודד עם כל מה שיבוא", כך ייטב ברגע האמת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הכנה פיזית

השלימי את ההכנה הרגשית והמנטלית עם הכנה פיזית, שהיא חלק קריטי של ההכנה שלך ללידה, גם לך וגם לתינוקך, והיא קשורה בתזונה נכונה, בפעילות גופנית מומלצת, מנוחה והפחתת סטרס.

במסגרת ההכנה הפיזית, עשי פעילות גופנית מתונה, למשל: יוגה, הליכה, שחיה, פילאטיס ואפילו ריקודי בטן (שבמקור היוו הכנה חברתית ופיזית ללידה, בזמנים שנשים רקדו רק בחברת נשים אחרות). כמו בהכנה לריצת מרתון או כל אירוע פיזי ממושך ומאתגר, גם לקראת לידה חשובה במיוחד שימת הדגש על מספר אלמנטים תזונתיים: סידן, ברזל, חלבונים, מים וויטמינים.

אישה בהריון יושבת וחושבת. ShutterStock
ההקשבה העצמית בזמן הטלטלות הפיזיות של מהלך ההיריון היא תרגול טוב ללידה/ShutterStock

סידן הוא אלמנט פעיל בשרירים, במיוחד בזמן לידה, עקב ההתכווצויות ברחם ובשאר שרירי הגוף. שריר ללא מאגרי סידן מספיקים יכאב יותר במהלך הלידה ולא יעמוד בעבודה הפיזית הקשה. גם תרומתם של החלבונים לגוף האישה ההרה הינה רבה, והיא נקשרה להשפעה על כלי הדם, הכליות והכבד ובעיקר במניעת רעלת היריון.

על הברזל אתעכב, מפני שהגעה ללידה עם רמת המוגלובין תקינה הינה חיונית במיוחד (מה גם שבמהלך הלידה את עלולה לאבד לא מעט דם). במהלך ההיריון העובר בונה את מאגרי הברזל שלו מתוך המאגרים שלך, באמצעות חבל הטבור והשליה. ולכן אחת המטרות שלך היא להגיע ללידה עם מאגרי ברזל מלאים. אלו יעזרו גם בהמשך בהתמודדות עם תופעות הלוואי של ההיריון: התשישות, נשירת השיער, העייפות ומצבי הרוח.

רצון, ברזל ורצון מברזל

חשיבות נטילת הברזל במהלך ההיריון ולאחריו הם חלק מהמלצות של משרד הבריאות מזה זמן ובצדק רב. אך נשים רבות מוצאות שתופעות הלוואי של תוספי הברזל מכבידות עליהן (שיבושים בעיכול, עצירות וכדומה). נסי למצוא את תוסף הברזל שהכי מתאים לך בלי להרים ידיים מהר מדי. היום קיימים סוגים רבים של תוסף ברזל, למשל תוספים נוזליים עם ספיגה טובה ומעט תופעות לוואי. המדד החשוב ביותר הוא שהברזל שאת לוקחת אכן נספג בגופך.

ההקשבה העצמית בזמן הטלטלות הפיזיות של מהלך ההיריון היא תרגול טוב לרגע הלידה. השינויים הפיזיים התכופים במהלך ההיריון מכריחים אותנו לא להתעלם לרגע מעצמנו. אם תרגישי בזמן הלידה שאת רוצה להתנועע ולא להיות מרותקת למיטה אל תמנעי את זה מעצמך, ובקשי לסדר את המוניטור כך שמאווייך הפיזיים יתאפשרו ללא הפרעה.

בזמן ההיריון, חשוב לאפשר לעצמך זמן לתרגל מנוחה, הורדת סטרס והרפיה. ככל שתעשי את זה יותר, הפעילויות האלה יהיו יותר נגישות בזמן הלידה. גוף רגוע, חופשי מסטרס מיותר, שיודע לנוח בין ציר לציר, יכאב פחות.


הכותבת היא מיילדת מוסמכת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully