וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טפו טפו: בדיקת רוק תגלה כמה זמן נותר לכם לחיות

28.12.2015 / 8:00

חוקרים בריטיים שעקבו אחר נחקריהם במשך קרוב ל-20 שנה זיהו שרמותיו של נוגדן מסויים ברוק נוטות לצנוח ככל שמתקרבים למועד המוות. בעתיד, בדיקת הרוק עשויה לשמש רופאים להערכת מצב בריאות כללי ולשמש כאינדיקטור לסיכוני תמותה

מערכת וואלה!

בווידיאו: והנה מישהי שלא צריכה לדאוג בכלל מהבדיקה

האם בדיקת רוק פשוטה תוכל לחזות כמה זמן נותר לנו לחיות? חוקרים גילו שרמותיו של נוגדן מסויים המצוי ברוק שלנו, נוטות לצנוח ככל שאדם מתקרב למותו. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי PLOS One.

החוקרים גיבשו את מסקנתם לאחר שאספו דגימות רוק מ-639 מבוגרים החל משנת 1995 והמשיכו לעקוב אחר הנסיינים במשך 19 שנים לאחר מכן. לאחר ניתוח הנתונים בדיעבד, החוקרים מצאו שרמות הנוגדן המכונה אימונוגולובין מסוג A (IgA) ירדו ככל שהאדם היה קרוב יותר למותו.

נוגדנים משמשים את הגוף למלחמה בזיהומים, והם מופרשים על ידי תאי הדם הלבנים בגופנו. לדברי החוקרים, נראה שרמות הנוגדן ברוק מהוות סמן לסיכון תמותה והבדיקה הינה פולשנית פחות מדגימת דם. בדיקה של רמות ה-IgA עשויה להוות בעתיד עבור רופאים ואנשי מקצוע אמצעי להערכה של מצבו הבריאותי הכללי של אדם, במסגרת בדיקות תקופתיות, למשל.

שימוש הולך וגדל ברוק ככלי חיזוי מדעי

ד"ר אנה פיליפס מאוניברסיטת בירמינגהם, שהשתתפה במחקר, אמרה כי "ישנם מספר גורמים שעשויים להשפיע על היכולת של גופנו לייצר נוגדנים ביעילות ולשמור על רמותיהם בגוף. על חלקם, כמו גיל, תורשה או מחלות, אין לנו שליטה כלל. אבל ישנם גם גורמים אחרים שיכולים להשפיע, הקשורים למצבנו הבריאותי באופן כללי: סטרס, תזונה, פעילות גופנית, אלכוהול ועישון – כל אלה גם הם יכולים להשפיע על רמות הנוגדן".

"עדיין מוקדם לקבוע בדיוק כיצד בדיקות הרוק ישמשו אותנו בבדיקות כלליות", הוסיפה פיליפס. "שכן, עלינו להבין טוב יותר החל מאיזו רמה בדיוק של הנוגדן אנחנו מחשיבים את המצב כסיבה לדאגה. אבל אנחנו בהחלט יכולים לומר, שכאשר נמצאות רמות נמוכות במיוחד של הנוגדן, הדבר עשוי להוות אינדיקטור יעיל לגבי סיכון התמותה".

אילוסטרציה. ShutterStock
"רמות נמוכות במיוחד של הנוגדן, עשויות להוות אינדיקטור יעיל לסיכון התמותה"/ShutterStock

החוקרים סבורים שעל מנת לבסס עוד את מסקנותיהם, יש לבצע מחקר נוסף בסדר גודל נרחב יותר שבו ייבדקו גם הקשרים למחלות זיהומיות ולאופן שבו מתקדמות מחלות ממאירות כמו סרטן, על מנת לגבש הבנה עמוקה יותר של המנגנון שזוהה במחקר המקורי.

בשנים האחרונות השימוש ברוק ככלי חיזוי בידי מדענים הולך וגדל. בין השאר פותחו בדיקות רוק שמתיימרות לחזות את הסיכוי שאדם יחלה באלצהיימר, סוגים מסויימים של סרטן, ואפילו בדיקת רוק שמתיימרת לזהות נטיות הומוסקסואליות.

רוצים לדעת האם תמותו בחמש השנים הבאות?

דרך יעילה נוספת לחזות את תוחלת החיים היא באמצעות שאלון. אם אתם ממש סקרנים לדעת מתי יגיע יומכם, ואין לכם סבלנות להמתין עד לשכלולה ופיתוחה של בדיקת הרוק – שאלון מקוון בשם the UK Longevity Explorer (מגלה תוחלת החיים הבריטי), יגלה לכם האם אתם צפויים לשרוד את חמש השנים הבאות. השאלון פותח על ידי מדענים שוודים והוא מיועד למבוגרים בגילאי 40-70.

השאלון מציג 11 שאלות לנשים ו-13 שאלות לגברים ובסופו העונים מקבלים טווח אחוזים של הסבירות שימותו בחמש השנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully