וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יונקים שוביניזם: למה חברת מוצצים חושבת ש"היופי מאמא, הכסף מאבא"?

22.12.2015 / 9:17

הילה ויסברג נתקלה במוצץ עם הכיתוב המרגיז, ולא האמינה שהשנה היא 2015. אז היא עשתה מה שהיא יודעת הכי טוב והלכה לחקור - ותתפלאו, נשים יודעות גם לעשות כסף, לא רק להיות יפות

מוצץ MAM. הילה ויסברג, מערכת וואלה! NEWS
כנראה שעדיין לא הפנימו את הקודים של 2015/מערכת וואלה! NEWS, הילה ויסברג

בתקופה שבה הסבים והסבתות שלנו היו צעירים ורווקים, אישה יפה נחשבה בת-מזל באופן מיוחד. בעידן ההוא לא היה נהוג שנשים ייצאו לעבוד, ולכן קשרי נישואין נרקמו לא פעם על בסיס כמעין "עסקה" של חלופת נכסים – היא תיתן את היופי והייצוגיות ותדאג למשק הבית; הוא את הפרנסה והמעמד.

אמנם גם כיום לא חסרים גברים עשירים המחפשים דוגמנית שתתלה על כתפם – וההפך – אך חוקי המשחק של פעם כבר מזמן אינם רלוונטיים. בעיקר, מה שברור הוא שאף אחד (בתקווה, או: ברוב המקרים) כבר לא מחנך את ילדיו "למלא תפקיד", כלומר – לעשות חיל כמפרנס, או לחלופין, כעקרת בית. זה פשוט לא עובד ככה.

אבל היבואנית הישראלית של מותג המוצצים הבינלאומי MAM, אלפא קוסמטיקה, כנראה לא הפנימה את הקודים של 2015. כמה אימהות שנתקלו השבוע במוצצי המותג המיועדים לבנות באחת מרשתות הפארם, נדהמו נוכח הכיתוב שהוטבע עליהם: "היופי מאמא, הכסף מאבא". מוצצים לבנים, אגב, נושאים כיתובים שונים לגמרי בנוסח: "גבר-גבר".

"משפט מיושן, פוגעני ומאוד לא חינוכי"

"נתקלתי במוצץ הזה כשערכתי קניות עבור בני התינוק, והייתי המומה", מספרת יפעת (30) מתל אביב. "חשבתי שבזמננו זה כבר ברור מאליו שאמירות כאלה אינן לגיטימיות. גם לא ראיתי כיתוב הופכי לבנים מסוג: 'היופי מאבא, הכסף מאמא'. יש לי תחושה די חזקה שבחו"ל כיתוב כמו זה הישראלי בחיים לא היה עובר. חשבתי לקנות את המוצץ, רק כדי לשנות לו את הכיתוב ל 'היופי מאמא והכסף גם'".

אמא נוספת אמרה: "זה משפט מיושן, פוגעני ומאוד לא חינוכי. הוא מעורר בי דחייה ואינו רלוונטי אלי בשום אופן. זה לא משפט שאני רוצה ללמד את ילדיי ולא משפט שהייתי רוצה שיקושר אליי בשום דרך".

אמא ותינוק בבית קפה. ShutterStock
אמא ותינוק בבית קפה/ShutterStock

אז לטובת אלפא קוסמטיקה, להלן הנתונים היבשים: בארה"ב כ-30% מהנשים כיום משתכרות יותר מבן הזוג שלהן (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) וכ-40% מהאימהות הן מפרנסות ראשיות או יחידות במשפחה (מכון המחקר Pew). ב-1960, אגב, מדובר היה רק ב-11% מהנשים. בישראל, לפי למ"ס, כאשר במשק הבית יש רק מפרנס אחד, ב-40% מהמקרים מדובר באשה (אצל חרדים מדובר ב-77% מהמקרים).

בקיצור, גם אם מישהו התכוון לשעשע כאן, רוב הנשים שנתקלו בכיתוב הזה – ואולי גם כמה גברים – לא מצאו אותו מצחיק, אלא בדיוק להפך: סטריאוטיפי, מיושן, מעליב ומרתיע.

לבינתיים, מותג המוצצים אולי ימצא נחמה בכך שהוא מצוי בחברה טובה. על-פי מחקר בריטי חדש, שערכה קבוצת מחאה בשם Let Toys Be Toys, רוב הפרסומות לצעצועי ילדים הן סקסיסטיות ומנציחות סטריאוטיפים מגדריים. למשל: מתוך 25 פרסומות לצעצועי מכוניות שהופיעו בטלוויזיה הבריטית בספטמבר-אוקטובר 2015, רק אחת כללה ילדה. מצד שני, חברות בינלאומיות כמו טויז-אר-אס, מרקס אנד ספנסר, טסקו, בוטס וסיינבוריז הודיעו זה מכבר כי יימנעו מפרסום מבוסס מגדר. בשלב הבא, יש לקוות, חברות יפסיקו לייעד מוצרים ורודים לבנות וכחולים לבנים (שלא לדבר על "קישוט" המוצרים בסלוגנים מעליבים).

תגובה

מחברת "אלפא קוסמטיקה", יבואנית המותג MAM בישראל נמסר בתגובה: "מגוון הסלוגנים בעברית על מוצצי MAM נלקחו מפעילות ענפה אשר התקיימה בתערוכת 'בייבילנד' ב-2011, שבה לקוחות המותג הציעו מגוון סלוגנים. מתוכם הם בחרו 8 סלוגנים, שממשיכים להוביל את קולקציית המוצצים עד היום. הסלוגנים, הינם הומוריסטים ואין בהם כוונה לפגוע בקהל לקוחותינו. אנו מודים על הפנייה ומאמינים כי מוצצי MAM האיכותיים ימשיכו לשרת את ילדיכם נאמנה, ותוכלו למצוא מגוון רחב של עיצובים למוצצים, עם כיתובים אחרים וגם ללא כיתובים, על פי העדפותיכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully