וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות קים קרדשיאן: האם באמת כדאי לאכול את השליה אחרי לידה?

16.12.2015 / 12:15

קרדשיאן שאכלה את השליה של ביתה נורת' כשילדה אותה לפני שנתיים טענה כי "בכל פעם שאני נוטלת את גלולת השליה, אני מרגישה פרץ של אנרגיה". האם יש לזה באמת ערך רפואי או שמדובר בכלל במנהג ברברי?

מערכת וואלה!

כוכבת הריאליטי קים קרדשיאן (35), שילדה בתחילת החודש את בנה סיינט, בישרה השבוע למעריציה כי היא מתכננת לאכול את השליה שלה, כפי שעשתה לאחר לידת בתה הבכורה נורת' (2). קרדשיאן כתבה באתר האינטרנט שלה: "השליה שלי מיובשת בהקפאה ונעשים ממנה כדורים. אני לא אטגן אותה ואוכל אותה כמו סטייק (כמו שכמה אנשים עושים, דרך אגב)". לחשבון הטוויטר שלה צירפה קרדשיאן תמונה ובה נראית צנצנת גלולות השליה, ועליה נכתב: "קים: השליה המדהימה שלך".

קרדישאן מאמינה כי אכילת השליה – האיבר המחובר לחבל הטבור, ומאפשר מעבר של מזון וחמצן לעובר – סייעה לה להימנע מדיכאון שלאחר לידה לפני כשנתיים. "(לאחר לידת בתי, אכלתי את השליה) והתוצאות היו מצוינות", כתבה. "הרגשה מלאה באנרגיה ולא הופיעו אצלי כל סימנים לדיכאון. לא היה לי שום ספק שאעשה זאת שוב. בכל פעם שאני נוטלת את גלולת השליה, אני מרגישה פרץ של אנרגיה. אני מרגישה בריאה וחיונית. אני ממליצה על כך בחום!". גם השחקנית ג'נוארי ג'ונס (מד-מן) סיפרה שאכלה את השליה שלה לאחר לידת בנה לפני כשלוש שנים.

ג'נוארי ג'ונס. Frazer Harrison, GettyImages
קים לא לבד. גם ג'נוארי ג'ונס מ"מד מן" אכלה את השליה של בנה/GettyImages, Frazer Harrison

מאחר שהשליה עשירה מאוד בדם, מינרלים, ויטמינים, הורמונים וברזל – לאורך השנים יוחסו לה סגולות רפואיות רבות, לרבות חיזוק מערכות הגוף, העלאת הפריון ושיפור מראה העור. בגלל הנחה זו, חברות קוסמטיקה מסוימות עושות שימוש בשליה לצורך הפקת תכשירים לנשים. אך האם לשליה האם אכן תועלות בריאותיות כפי שטוענת קרדשיאן, או שמדובר בעיקר במיתוס? הדעות חלוקות בעניין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

נפוץ אצל בעלי חיים

"המנהג של אכילת השליה נפוץ באוכלוסיות פרימיטיביות ובקרב בעלי חיים, אך התועלת לבני אדם כתוצאה מאכילת השליה לא הוכחה באופן חד משמעי"

ברפואה הסינית, מסביר אביב מסינגר, מטפל ברפואה סינית ומנהל מרפאת בריאת, מרפאה טבעית לפוריות ובריאות האשה – יש צמח מרפא המבוסס על שליה אנושית. עם זאת, הוא אינו נמצא בשימוש בישראל. "המנהג של אכילת השליה נפוץ באוכלוסיות פרימיטיביות ובקרב בעלי חיים, אך התועלת לבני אדם כתוצאה מאכילת השליה לא הוכחה באופן חד משמעי", אומר מסינגר.

מחקר חדש של בית הספר לרפואה פיינברג, באוניברסיטת נורת'ווסטרן ארה"ב, הסיק גם כן שלא ניתן לייחס בוודאות סגולות מסוימות לשליה. המחקר סקר עשרה מחקרים שנעשו על התועלות הבריאותיות של השליה – ארבעה נעשו על בני אדם ושישה על בעלי חיים – בכמה תחומים: הקלה על התכווצויות רחם, חידוש המחזור הנשי וייצור חלב. החוקרים קבעו שהממצאים ביחס לתועלות השליה לאם "הם לא אחידים". הם גם לא זיהו תועלות בתחום ההתמודדות עם דיכאון שלאחר לידה. "מחקרים שנעשו על בעלי חיים גם הם אינם תומכים בטענות שאכילת השליה מסייעת בשיפור הנקה, בהפחתת כאב, הקלה על התכווצויות רחם וחידוש ההורמונים", כתבו.

, האריה שנפגש לראשונה עם שלושת גוריו בגן החיות באורגוןZawadi Mungu. רויטרס
מנהג פרימיטיבי?/רויטרס

רופאים עמם שוחחנו מדגישים כי אכן אין בנמצא מאמרים מדעיים המאששים את ההנחה שאכילת השליה תורמת לבני אדם. "גניקולוגים אינם ממליצים על אכילת השליה", הם אומרים. "אמנם השליה מלאה בדם וברזל, אך איננו יודעים מהם המינונים המדויקים המצויים בה. בנוסף, השליה מכילה גם את תוצרי הלוואי של העובר, שהם אינם מומלצים לצריכה. תוסיפו לכך את העובדה שהשליה עוברת דרך תעלת הלידה, שאינה מקום סטרילי במיוחד. נכון שרואים את התופעה של אכילת השליה בטבע, אך אין זה אומר שעלינו לחקות את ההתנהגות הזו כבני אדם. חיות אוכלות את השליה כי היא מלאה בחלבונים, ולכן מספקת כוח, אך גם כדי להעלים את סימני הלידה והריח. אכילת השליה היא מנהג מקובל ברפואה האלטרנטיבית וההוליסטית, אך לא ברפואה הקונבנציונלית".

עוד מדגישים רופאים כי הברזל המצוי בשליה אינו בהכרח אפקטיבי יותר מזה שניתן לצרוך על ידי אכילת סטייק. כך או כך, נשים שיבקשו לשמור את השליה שלהן לאחר הלידה, יורשו לעשות זאת – והבחירה מה לעשות איתה לאחר מכן, ואיך, מצויה בידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully