וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לפוליטיקה יש השפעה על תוחלת החיים של מנהיגים?

17.12.2015 / 12:00

מחקר שבחן את תוחלת החיים של 540 פוליטיקאים ב-17 מדינות, מצא שמנהיגי מדינות חיו בממוצע 2.7 שנים פחות, בהשוואה למועמדים שהביסו בבחירות. אז איך הם מסבירים מקרים כמו ג'ימי קרטר ושמעון פרס שחצו את גיל 90?

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

וזו לא ההודעה היחידה שטראמפ שיחרר לאחרונה

המועמד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ (69) שיחרר השבוע הודעה, עליה חתום רופאו האישי, שלפיה בריאותו היא ברמה "יוצאת דופן". הרופא טען כי אם טראמפ ייבחר לתפקיד, הוא יהיה "הנשיא הבריא אי פעם". אבל על פי מחקר חדש שפורסם בבריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ), אם טראמפ יכהן כנשיא – בכלל לא בטוח שבריאותו תישמר לאורך זמן.

המחקר, שבחן את תוחלת החיים של 540 פוליטיקאים ב-17 מדינות בשנים 1722-2015, מצא שהם חיו בממוצע 2.7 שנים פחות בהשוואה למועמדים שמולם התחרו. מדד נוסף שבו השתמשו החוקרים לצורך הערכת תוחלת החיים של המנהיגים והמועמדים – חיים או מתים – העלה שהסיכון של מנהיגים למוות גבוה ב-23% בהשוואה למועמדים.

החוקרים, המשתייכים בין השאר לבית הספר לרפואה של הרווארד, בחנו נתוניהם של מנהיגים מכמה מדינות מערביות כמו אוסטרליה, קנדה, דנמרק, צרפת, גרמניה, יוון, אירלנד, ניו זילנד, פולין, בריטניה וארה"ב. בבריטניה, למשל, נבדקו מנהיגים כמו מרגרט ת'אצ'ר, טוני בלייר, גורדון בראון וראש הממשלה המכהן דיוויד קמרון. החוקרים השוו בין מספר השנים שחיו המנהיגים לאחר הבחירות, לבין מספר השנים שחיו המועמדים לאחריהן, וכן התאימו את התוצאות לתוחלת החיים שהייתה רלוונטית למועד הבחירות שבו הן נערכו.

מרגרט תאצ'ר. GettyImages
גם מרגרט תאצ'ר, "אשת הברזל", שמתה ב-2013 נכנסה למחקר/GettyImages

"לאורך שנים דובר על כך שמנהיגי מדינות חווים הזדקנות מואצת ומוות בטרם עת", כתבו החוקרים. "ובאמת, מצאנו שהנהגת ממשלה קשורה בסיכון מוגבר לתמותה, בהשוואה למועמדים שלא נבחרו ולא היו מעולם בתפקיד".

החוקרים מצאו שראשי ממשלה שנבחרו לתפקיד בגילי 60 ואילך נהנו מסיכונים בריאותיים נמוכים יותר, בהשוואה לאלה שהחלו את הקריירה צעירים יותר

בהתחשב ברמות הלחץ שבהן נתונים מנהיגי מדינות (ולראיה, הקצב המהיר שבו האפיר שיערו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בתום שתי קדנציות), המסקנות של חוקרי הרווארד נראות סבירות למדי. מצד שני, גם התופעה ההפוכה – מנהיגי מדינות שמאריכים או האריכו חיים – שכיחה למדי. חשבו למשל על נשיאי ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר וג'ורג' בוש האב, שניהם בני 91; ראש ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט ת'אצ'ר, שנפטרה בגיל 87; ואף על ראש ממשלת ישראל והנשיא לשעבר שמעון פרס, שציין 92 קיצים ואינו מראה סימני היחלשות.

ובאמת, כמה מחקרים שבדקו תוחלת חיים של מנהיגים הראו כי הם דווקא נוטים להאריך חיים, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. מחקר כזה נעשה לאחרונה בבריטניה, ומצא כי הסיכוי לתמותה אצל אנשים שכיהנו כראשי ממשלה בבריטניה ב-1945-2011 נמוך ב-28% בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. יותר מכך: החוקרים מצאו שראשי ממשלה שנבחרו לתפקיד בגילי 60 ואילך נהנו מסיכונים בריאותיים נמוכים יותר, בהשוואה לאלה שהחלו את הקריירה צעירים יותר. הם גם מצאו שככל שראשי ממשלה היו בתפקיד לאורך יותר שנים, כך הם חיו יותר – בהשוואה לאלה שכיהנו פחות שנים.

סימן לאי שיוויון חברתי

את הממצאים הראשונים קל יחסית להסביר: מנהיגים פוליטיים מגיעים לרוב מרקע סוציו-אקונומי גבוה, מה שמאפשר להם לזכות לטיפול רפואי מיטבי ולהקפיד על אורחות חיים בריאים יחסית. לכן כשמשווים בינם לבין האוכלוסיה הכללית, מוצאים כמעט תמיד שמנהיגים מאריכים חיים. "התוצאות מעידות על אי שוויון חברתי", סיכמו החוקרים הבריטים. אלה האמריקאים ציינו כי בדיוק בגלל מלכודת זו – נמנעו מלהשוות בין מנהיגים לבין האוכלוסיה הכללית.

שמעון פרס. ראובן קסטרו
מנצח כל סטטיסטיקה. שמעון פרס/ראובן קסטרו

אבל מה לגבי הנטייה של מנהיגים מסוימים להאריך חיים, בעיקר – כפי שהראו החוקרים הבריטים – ככל שהם מחזיקים בתפקיד במשך זמן רב יותר?

"מה שלא הורג מחשל"

עורכי Time.com ננסי גיבס ומייקל דאפי התייחסו לסוגיה באחרונה. הם טוענים שבכל הנוגע לנשיאי ארה"ב, הם נוטים להאריך ימים בגלל כמה סיבות, ביניהן: ליווי צמוד על ידי רופא, הקפדה על מנוחה ופעילות גופנית סדירה ושימוש בלחץ לטובתם. "ככל שאדם הוא חזק יותר ובשליטה, כך יש סיכוי טוב יותר שלמד כיצד לנצל לחצים לטובתו", כתבו. "קלינטון נהג לומר: 'מה שלא הורג אותך, מחשל אותך'. אצל אנשים שנהנים מעמידות כה גבוהה בפני לחצים, סטרס יכול דווקא לתרום לאריכות ימים". ועוד הם כותבים: "האנשים ששורדים את הקצב הרצחני שבו מתנהל קמפיין בחירות ומחזיקים באחת העבודות הלחוצות בעולם – כנראה מסוגלים לחיות יותר שנים מכולנו". והנה ההסבר מדוע הגיל המוצע של ראשי ממשלה לשעבר בישראל עומד על 81.

אז האם הנהגת מדינה מקצרת חיים או מאריכה אותם? חוקרי הרווארד מספקים הוכחה מדעית ראשונה ודי חד משמעית לכך שמנהיגים חיים פחות שנים בהשוואה למועמדים שהביסו. מצד שני, שמעון פרס מנצח כל סטטיסטיקה. אז אם יש לכם שאיפות להנהגה – אל תתנו לחשש ממחלות וממוות בטרם עת לעצור אתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully