פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      על דיאטת רעש כבר שמעתם?

      דור הגאדג'טים חשוף למוזיקה בווליום גבוה כל הזמן ואין זה פלא שמחצית מתוך 500 נערים שנבדקו התלוננו על בעיות הקשורות בשמיעה. איך בכל זאת אפשר להגן על האוזניים שלהם?

      רעש (ShutterStock)
      כמו מזון מהיר, גם את הווליום הגבוה צריך למנוע (צילום: shutterstock)

      46% מתוך 500 נערים ונערות בארצות הברית דיווחו לאחרונה כי הם שומעים זמזום באוזניים או חשים בכאב אוזניים אחרי האזנה למוזיקה חזקה. אחד מתוך שישה העיד כי התסמינים מלווים אותו בקביעות. את המומחים לשמיעה הממצאים אינם מפתיעים: מוזיקה תמיד הייתה חלק משגרת יומם של בני הנוער, אבל הנערים והנערות של העשור האחרון שייכים לדור הגאדג'טים – לאן שלא ייפנו ימצאו עוד מכשיר שממנו בוקעת מוזיקה – סמארטפון, טאבלט, מחשב, קונסולות משחקים - ולא תמיד בווליום האופטימלי. ממש כמו מזון מהיר ושומני, גם את הווליום הגבוה צריך למנוע מהם, או לפחות לצמצמו למינימום ההכרחי.

      הידרדרות השמיעה יכולה להיות תוצאה של חשיפה לרעש עוצמתי ועקבי במשך זמן רב, בעמידה ליד רמקול במועדון, למשל, או בחשיפה לרעש קצר ועוצמתי כמו זיקוקי דינור, ואיננה רק נחלתם של צעירים. "גם חשיפה קצרה לרעש יכולה להזיק", אומר קלינאי התקשורת חיים פרגי'.

      "לצערנו את הנזק שנגרם לאוזניים אי אפשר לבטל", אומרת מיכל רזניק?שושני, אודיולוגית ורכזת מחלקת השמיעה של חברת אופטיקנה, "אבל אפשר בהחלט למנוע את הידרדרות השמיעה בעתיד באמצעות כמה דברים פשוטים".

      השתמשו באטמי אוזניים

      עם התחזקות הרעש והתארכות החשיפה גדל גם הסיכוי לפגיעה בשמיעה. הגנו על האוזניים שלכם ושל הילדים באמצעות אטמים או מגני אוזניים והימלטו מהרעש במהירות האפשרית. אם אינכם יכולים לעזוב את המקום – קחו הפסקה מהרעש, אפילו לעשר דקות. השתמשו באטמי אוזניים גם כאשר אתם מקשיבים למוזיקה חיה. הם יכולים להפחית את עוצמת הקול ב?15?35 דציבלים ולא יפגמו בהנאה שלכם מהמופע.

      הנמיכו את המוזיקה

      גם מוזיקה נעימה יכולה להתנגן בווליום גבוה מדי. הימנעו מהאזנה למוזיקה בווליום גבוה והימנעו מהשמעת מוזיקה על מנת לטשטש רעשי רקע. אם לא נעים לכם באוזן או שהווליום גבוה כל כך שאתם לא שומעים את המתרחש סביבכם (בהאזנה באמצעות אוזניות), הנמיכו את עוצמת הקול. טיפ: האדם שיושב לצדכם (באוטובוס, למשל) לא אמור לשמוע את המוזיקה הבוקעת מהאוזניות שלכם.

      רעש (ShutterStock)
      אפילו ירידה קטנה בווליום יכולה לעזור להפחית את הנזק שנגרם לאוזניים (צילום: shutterstock)

      חוק ה?60:60

      כדי לשמוע מוזיקה בנגן בלי להזיק לאוזניים, האזינו למוזיקה 60% מהווליום המקסימלי של המכשיר במשך 60 דקות לכל היותר. למכשירים רבים יש "ווליום חכם" המאפשר לכם לאזן את עוצמת הקול הבוקעת מהמכשיר. קיימות גם אפליקציות שמודדות את עוצמת הווליום במכשיר וממליצות על העוצמה האופטימלית והבריאה.

      בחרו את האוזניות המתאימות

      השתמשו באוזניות מבטלות רעש או לכו על גרסת הרטרו – אוזניות בצורת מגני אוזניים. אוזניות מהסוגים האלו חוסמות רעשי רקע ומאפשרות להאזין למוזיקה בווליום נמוך יותר. לעומתן, אוזניות פנימיות (הנכנסות לתוך האוזן) אפקטיביות פחות. בכל מקרה ובכל סוג של אוזניות, הניחו לאוזניים מדי פעם ועשו הפסקה בהאזנה.

      הנמיכו את הווליום של הטלוויזיה והרדיו

      אפילו ירידה קטנה בווליום יכולה לעזור להפחית את הנזק שנגרם לאוזניים. אם עליכם להרים את הקול כדי להשמיע את קולכם בזמן שהטלוויזיה דולקת, הנמיכו את הווליום. אם מי שנמצא שני מטר מכם לא יכול לשמוע אתכם, הנמיכו עוד.

      הימנעו מרעש בסביבת העבודה

      שמיעתם של אנשים שעובדים בסביבה רועשת מידרדרת לפעמים בלי שישימו לב. אם אתם עובדים במשרד סביר להניח שאתם לא חשופים לרעש מזיק, אבל אם אתם עובדים במפעל מכונות הסיכון גבוה. על מי שסביבת העבודה שלו רועשת כל הזמן – עובדי מפעל או צלמי חתונות, למשל - להשתמש באטמי אוזניים או במגני אוזניים בזמן העבודה. הגנו על האוזניים גם אם אתם משתמשים בציוד ביתי מרעיש כמו מקדחה, מסור חשמלי או מכסחת דשא.

      עשו "ניקוי רעשים"

      אפשרו לאוזניים להתאושש אחרי שנחשפו לרעש בעוצמה גבוהה. אחרי בילוי בהופעה או מועדון, למשל, אפשרו לאוזניים מנוחה של 16 שעות לפני שתאזינו שוב למוזיקה.

      ערכו בדיקות שמיעה תקופתיות

      את הנעשה אמנם אין להשיב, אבל כדי למנוע מהשמיעה שלנו הידרדרות נוספת מומלץ מאוד לערוך בדיקות שמיעה תקופתיות. לקביעת תור לבדיקת שמיעה לחצו כאן.