וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדע מסביר: למה מים לא עוזרים להפיג חריפות?

שוב נסחפתם עם החריף והפה בוער? עשו לעצמכם טובה, ואל תגישו את היד לכוס המים הקרובה. לא רק שהיא לא תעזור, היא תחמיר את המצב. רוצים לדעת מה ההסבר המדעי לזה? כנסו כנסו

בסרטון: אוכל חריף מאריך את החיים/מערכת וואלה!

בווידאו: למה אוכל חריף הוא טוב לבריאות?

רוב הסיכויים שאתם כבר יודעים ששתיית מים לא עוזרת להעביר את תחושת השריפה שמתפשטת בפה אחרי שאוכלים משהו חריף, אבל האם אתם יודעים למה? מסתבר שיש לזה הסבר מדעי, מסתבר שיש לזה הסבר מדעי, והוא אפילו לא מאוד מסובך. המולקולות שיוצרות את תחושת החריפות בפה פשוט לא "מסתדרות" טוב עם מולקולות המים. ולכן הן אינן מושפעות מהן.

לחומר שגורם לפה שלכם לבעור כשאתם אוכלים חריף קוראים קפסאיצין. כשאתם אוכלים משהו שמכיל קפסאיצין, חומר שנקרא רצפטור TRPV1 נקשר לחריפות של הקפסאיצין ומאותת למוח שלכם שזה עתה נגסתם במשהו שאתם הולכים להתחרט עליו.

הקפסאיצין מורכב ממולקולות לא-פולאריות (קוטביות), שיכולות להתמוסס רק כאשר הן באות במגע עם מולקולות לא-פולאריות אחרות. לדאבון הלב, מים עשויים דווקא ממולקולות פולאריות. וכשהן נפגשות עם המולקולות הלא-פולאריות החריפות הן רק מסייעות להפצת החריפות ברחבי חלל הפה שלכם. בגדול, זה קצת כמו לערבב מים עם שמן.

חלב. ShutterStock
למקרה ששוב תגזימו עם הסחוג,כדאי שתכינו לכם כוס בהישג יד/ShutterStock

אז מה כן עוזר? אפשר למשל לשתות חלב. חלב מורכב ממולקולות לא-פולאריות, בדיוק כמו קפסאיצין. המולקולות של החלב מתחברות למולקולות החריפות וממוססות אותן. בנוסף, חלב מכיל חלבון בשם קסאין, שגם הוא מסייע בפירוק הקפסאיצין.

אז בפעם הבאה שאתם מגזימים עם הסחוג ברסק של הג'חנון, פשוט מזגו לעצמכם כוס חלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully