וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמונת שמגדילה את הסיכוי ללימפומה פי 40

14.12.2015 / 14:00

תסמונת סיוגרן היא מחלה אוטואימונית הפוגעת בעיקר בנשים ותסמיניה קלים יחסית. עם זאת, לחולים ולחולות במחלה סיכון מוגבר לחלות בסרטן מסוג לימפומה ועל כן חשוב במיוחד שיאובחנו כראוי ויהיו במעקב. כנס ראשון מסוגו שייערך החודש מבקש להעלות את המודעות למחלה

טיפות עיניים. ShutterStock
יובש קשה בעיניים ובפה הם מתסמיניה הבולטים של המחלה/ShutterStock

תסמונת סיוגרן היא מחלה אוטואימונית הפוגעת בבלוטות רוק ודמעות בעיקר ומאופיינת בתחושות של יובש קשה בפה ובעיניים, שעלולים להוביל לפגיעה בשיניים ובקרנית. כמו רוב המחלות האוטואימוניות, גם תסמונת זו תוקפת בעיקר נשים, וכ-90 אחוזים מהחולים בה הן נשים, בעיקר בגיל העמידה. שמה של התסמונת ניתן לה על שמו של רופא העיניים השוודי הנריק סיוגרן, שהיה הראשון לזהות אותה.

שכיחותה הכללית של התסמונת נעה בין חצי אחוז ל-3 אחוזים מאוכלוסיית העולם, ובישראל ישנם על פי ההערכות כ-80 אלף חולים, שהם כאחוז מהאוכלוסיה. מתוכם, רבים אינם מאובחנים או שאינם מטופלים כראוי. הטיפול המיטבי בתסמונת הוא מולטידיסיפלינרי ולרוב משלב טיפול על ידי רופא עיניים, מומחה ברפואת הפה, וראומטולוג.

חשיבות מכרעת לאבחון נכון

על אף שתסמיניה העיקריים קלים יחסית, במקרים מסויימים תסמונת סיוגרן עלולה לטמון בחובה סיכונים נוספים, כמו למשל סיכון גבוה לפגיעה בעובר במהלך היריון. אבל הסיכון המשמעותי ביותר שנקשר במחלה, הוא העובדה שלחולים בה סיכוי גדול פי 40 לחלות בסרטן מסוג לימפומה, ביחס לאוכלוסייה הכללית.

תא סרטן. ShutterStock
לחולים בתסמונת סיכוי גבוה פי 40 לפתח סרטן מסוג לימפומה/ShutterStock

לכן, ישנה חשיבות מכרעת לאבחון נכון, טיפול כולל ומעקב רפואי אחר החולים. מתוך הצורך הזה הוקם לאחרונה בבית החולים הדסה בירושלים מרכז משולב לאבחון, טיפול ומחקר של תסמונת סיוגרן. החודש יערוך המרכז המשולב כנס ראשון מסוגו שמיועד גם לרופאים וגם לחולים במחלה. את הכנס יזם פרופסור דורון אפרמיאן, יו"ר המרכז לתסמונת סיוגרן, ומנהל ומנהל המחלקה לרפואת הפה, סדציה ודימות בביה"ח הדסה.

מטרתו של הכנס היא לספק מידע מקצועי רלוונטי עבור רופאים, להעלות את מודעותם לתסמונת ולצייד אותם בידע ובכלים לאבחון נכון, ובמקביל גם להוות מקור מידע ותמיכה לחולים ולחולות במחלה. לדברי המארגנים, אחת השאיפות היא שבסופו של הכנס תוקם עמותה לחולים בתסמונת סיוגרן.

הכנס יתקיים ב-17 בדצמבר במלון דן תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully