וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בארה"ב: פחות אמריקאים שמנים – ופחות מקרי סוכרת

3.12.2015 / 15:00

עם אחד מכל 11 אמריקאים חולים בסוכרת וארה"ב היא משיאניות העולם בתחלואה במחלה. למרות הנתונים הקשים, לראשונה מזה למעלה משני עשורים נרשמה ירידה במחלה שנחשבת גורם המוות מספר שבע במדינה

מערכת וואלה!

בווידיאו: החולה הצעירה ביותר בעולם בסוכרת

עם אחד מכל 11 אמריקאים שחולים בסוכרת, ארה"ב היא משיאניות העולם בתחלואה במחלה. למעשה, סוכרת היא הגורם העיקרי לעיוורון, לכריתת איברים ולדיאליזה בארה"ב והיא גורם המוות מספר שבע במדינה. אבל בשנים האחרונות מסתמן שינוי: על פי דו"ח חדש ששיחרר אתמול המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), נתוני 2014 מבשרים לראשונה על מגמת ירידה ממשית במספר מקרי הסוכרת המתגלים מדי שנה בארה"ב.

למעשה, ב-2008-2014 ירד מספר מקרי הסוכרת החדשים בארה"ב בכ-18%, מ-1.7 מיליון מקרים חדשים ל-1.4 מיליון מקרים. על-פי חוקרי CDC, מדובר בירידה העקבית הראשונה מאז נרשם זינוק במספר החולים בסוכרת, לפני כ-25 שנה. שינוי המגמה מיוחס להתגברות מודעותם של אמריקאים לנזקי השמנת היתר בכלל וסוכרת בפרט, מה שבא לידי ביטוי בשינוי הרגלי תזונה ואורח חיים. סוכרת מסוג 2 – הנפוצה מבין סוגי הסוכרת – אמנם קשורה בגנטיקה, אך גם מושפעת מאורח החיים שאנשים מנהלים.

כמות הקלוריות היומית הצטמצמה

על פי הניו-יורק טיימס, מספר המשקאות המתוקים שהאמריקאים צורכים ירדה ברבע לעומת סוף שנות התשעים, וגם כמות הקלוריות יומית הנצרכת הצטמצמה. אמריקאים גם מבצעים יותר פעילות גופנית מבעבר. שיעורי השמנת היתר בארה"ב התייצבו גם הם בשנים האחרונות.

אוכלים קפאקייקס בניו יורק. GettyImages
סוף סוף האמריקאים מתחילים להבין/GettyImages
"עדיין לא הגיע הזמן לחגוג, אבל נראה שסוף סוף אמריקאים מתחילים להבין שסגנון חיים חסר פעילות הוא בעיה"

אחרי שנים רבות כל כך שבהן ראינו עלייה בשיעורי הסוכרת, מפתיע לראות ירידה", אמר חוקר הסוכרת מ-CDC, אדוארד גרג. הירידה המשמעותית ביותר ניכרה בקרב גברים, אנשים צעירים, מבוגרים בגיל העמידה כן אנשים עם השכלה על-תיכונית. ירידה מסוימת ניכרה גם בקרב שחורים והיספאנים – אך לא נראה שמדובר בירידה בעלת משמעות סטטיסטית. אף שסך הכל התמונה מעודדת, יש לזכור שמספר האמריקאים חול הסוכרת עדיין כפול מזה שהיה בראשית שנות ה-90.

לאור נסיבות אלה, אמר מנהל המרכז לסוכרת בבית החולים מסצ'וסטס ג'נרל לניו-יורק טיימס: "עדיין לא הגיע הזמן לחגוג, אבל נראה שסוף סוף אמריקאים מתחילים להבין שסגנון חיים חסר פעילות הוא בעיה אקוטית וכך גם עלייה במשקל".

ומה קורה בישראל?

גם בישראל נחשבת מחלת הסוכרת למגפה קשה ולגורם המוות מספר 4 במדינה. על-פי הנתונים המעודכנים ביותר, שהנם מתחילת העשור, שיעור הסוכרת בישראל הוא כ-8.3% - עלייה משמעותית לעומת 6.3%, השיעור עליו דווח לפני עשור (סקר בריאות לאומי, iNHiS). ערבים-ישראלים (8.8%), חולים בסוכרת יותר מיהודים (8.2%) וכן גברים חולים יותר מנשים. לפי נתוני ארגון המדינות המפותחות OECD (2011), שיעור הסוכרת בישראל גבוה מהממוצע ב-OECD: 6.9%. במקסיקו שיעורי הסוכרת הם הגבוהים ביותר: 15.9%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully