רוצים להתחיל לרוץ? לכו על זה

לא הרבה יוכלו להתווכח עם העובדה שריצה היא אחד מענפי הספורט המתגמלים ביותר שיש. אבל מנגד, החששות בנוגע לבריאות והקושי שבהתמדה, עושים את שלהם ומרתיעים רבים מלעסוק בתחום. מה כדאי לדעת לפני שמתחילים לרוץ, ובעיקר איך לעשות את זה נכון?

  • ריצה
וואלה! NEWS בשיתוף אדידס
כדי להתחיל לרוץ צריך קודם להתאהב בפעולת הריצה (צילום: אדידס)

קשה להתווכח עם העובדה שהגוף האנושי הוא מכונת הריצה המושלמת שיצר הטבע: רצועת העורף שמחזיקה את הראש איתן, הישבנים שמתכווצים ומונעים מאיתנו ליפול על הפרצוף כשאנו מטים את הגוף מטה, גיד האכילס שמחבר בין עצמות העקב והשוק ויוצר מעין גומייה גמישה שמאפשרת לכף הרגל להימתח קדימה ואחורה, וכמובן, מערכת הקירור התת עורית שכל בעל חיים יכול להתקנא בה שניה לפני שהוא מתחמם למוות – בלוטות הזיעה.

קשה יותר למצוא גם מי שיערער על ההרגשה המעצימה שנלווית לפעילות הספורטיבית באשר היא. התרוממות רוח, צלילות הדעת, רוגע ובעיקר קשיחות וחיזוק הגוף. ואולם, אם מדובר בתגמול כל כך משתלם ושהצד הנגדי שלו כולל עצלות וניוון הגוף, איך זה שמסלולי הריצה לא מוצפים ברצים ומה שמתחיל במוטיבציית שיא לרדת במשקל או לסיים מרוץ למרחק 10 ק"מ, מסתיים לעתים קרובות במפח נפש מאכזב במקרה הטוב ופציעה במפרקים במקרה הרע?

עוד באותו נושא

לרוץ בקבוצה: כל היתרונות שיהפכו אתכם לחברתיים יותר

לכתבה המלאה

למה בכלל לרוץ?

ובכן, לפני שניגשים לענות השאלה כיצד לרוץ נכון מבלי להיפצע כדאי לענות על שאלה גורלית יותר: למה בכלל לרוץ? לכאורה, מדובר בספורט המחייב משטר אימונים ספרטני לעתים, התאמת תזונה ומלחמה אינסופית בקול הפנימי שלא מפסיק לרגע להעלות ספקות ביכולת וגרוע מכך, במהות. כי אחרי הכל למה להתאמץ אם לא ממש חייבים? אז זהו, שחייבים.

ההתמסרות לריצה היא גדולה יותר מכל דבר אחר בשל עובדה אחת פשוטה: היא מגלה לנו את הפוטנציאל הבלתי מוגבל שנמצא בתוכנו. משם, הדרך להרגיש משוחררים יותר, חיוניים יותר, שלמים יותר וכן, שמחים יותר. יעידו אלה שהריצה נמצאת בדמם: הטלטול הזה, שבהתחלה הולם בגוף ואז הופך להיות חלק בלתי נגמר משגרת הבוקר או הערב היומית, הופך אותם לא רק לאנשים חזקים יותר אלא לאנשים טובים יותר.

רוצו בקצב בו ניתן לנהל שיחה בלי להתנשף (צילום: אדידס)

קראתם נכון. כדי להתחיל לרוץ צריך קודם להתאהב בפעולת הריצה. כל ניסיון לקצר הליכים ולקבוע התחייבות כבר בשלב הראשון ידון לכישלון. לפיכך, עדיף לעשות זאת בצורה מבוקרת ולו רק כדי לשמור על התקווה להמשכיות. ריצה שמבוצעת באופן נכון תועיל הרבה יותר ותשפר את הבריאות לעומת ריצה עצימה שעלולה להביא לפציעות טורדניות.

העצה הטובה ביותר למי שרוצה להתחיל לרוץ היא בעצם להתחיל ללכת ולשלב כמה דקות של ריצה, שמספרן יילך ויעלה ככל שעובר הזמן ומתגבר הכושר הגופני. ההמלצה היא להליכה של 45-60 דקות ביום מתוכן 20-25 דקות מורגשות לריצה קלה, שתופיע לסירוגין עם ההליכה. השיטה הזאת, מונעת למעשה את מלחמות ההתשה שמנהלת הנפש החפצה בתגמול מהיר מול הגוף הכואב וקוצר הנשימה.

למדו איך לרוץ נכון

כפי שהרצפה תמיד עקומה בעיניו של הרקדן הגרוע, כך גם הריצה היא ספורט קשה לביצוע ומאתגר את הגוף. בשני המקרים החוויה הנלווית לכישלון לא מיוחסת לאופן ולצורה אלא לעצם העניין. נכון, לא כולם יכולים לרוץ אבל כולם יכולים ללמוד לרוץ נכון ומי שיקבל את ההכוונה הנכונה יבין שעיקר המאמץ והאתגר הם כלל לא לרוץ מהר, אלא להיפך. לרוץ לאט, בלי לסבול. בצורה הזאת, נבנה הכושר בצורה מיטבית יותר ומערכות המפרקים בגוף לומדות להסתגל לתחביב החדש. רוצו בקצב מתון או כפי הפסוק בתנ"ך הריצה, "בקצב בו ניתן לנהל שיחה בלי להתנשף". כך גם תגבירו את ההנאה ותגיעו רעבים לאימון הבא.

כבר הבנתם שכושר גופני לא נבנה ביום אחד (צילום: אדידס)

כדי להתחיל לרוץ תזדקקו לגייס מעצמכם תכונות שונות כמו הקשבה לגוף, אמונה עצמית, משמעת עצמית, סבלנות, והכי חשוב: התמדה. ואולם, חשוב לזכור בשבועות הראשונים תידרשו למבחנים הקשים ביותר בהם תידרשו להוכיח לעצמכם בכל בוקר למה התעוררתם בשעה כל כך מוקדמת. הקולות הפנימיים יצעקו לכם להפסיק ולחזור למיטה החמה, הגוף יפגין עייפות כמחאה על האילוצים החדשים והשרירים ינסו לשכנע אתכם לקפוץ לאמבטיה חמה כדי להעביר את הכאב.

אבל רגע, הרי כבר הבנתם שכושר גופני לא נבנה ביום אחד. וכעת הגיע הזמן להוציא אל הפועל את התוכניות שלכם. בחרו מטרה שתוכלו לראות, לא מאתגרת מדי ולא קלה מדי. לסיים מרוץ למרחק 10 ק"מ? לרדת מידה בג'ינס? תנו לעצמכם לקבוע את הרף הסופי ואל תשכחו להעלותו בהדרגתיות הנכונה.

בחרו ציוד נכון

בשלבים הבאים נעסוק בכך ביתר שאת, אבל בתור רצים מתחילים כדאי שתבינו כבר עכשיו את כללי המשחק. לא כל נעל ספורט היא נעל ריצה ואם ברצונכם לפתח את התחביב החדש עליכם להיערך בהתאם. לפני הכל, זה אומר בחירת נעלי ריצה. חנויות הריצה יודעות להתאים את הנעל המתאימה למבנה הרגל בצורה ממוחשבת ובזמן הרכישה חשוב שתנסו לרוץ עם הנעל החדשה על מסלול הריצה שבחנות.

לכל רץ מבנה כף רגל שונה וכדאי שגם אתם תדעו איזו נעל מתאימה לכם. קפדנות זהירה נקטו גם בעת בחירת בגדי ריצה. בדקו שאתם רוכשים מכנסי ריצה, חולצה או גופייה ואפילו גרביים מתאימים שמבודדים את הזיעה מן הגוף בזמן הפעילות הגופנית ולא סופגים אותה פנימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully