וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתגבר על תחושת העננות: כיצד לטפל בקטרקט

תוכן ממומן, תוכן ממומן

2.12.2015 / 10:05

בקרב לא מעט מטופלים, משמעות המילה ניתוח היא מורכבת ומעלה חששות רבים, קל וחומר כשמדובר באיבר רגיש ועדין כמו העין. אבל ניתוח קטרקט הוא נפוץ ביותר ויש דרכים יעילות לחזור לראות באופן צלול

טיפות עיניים. ShutterStock
ניתוח קטרקט הוא הנפוץ ביותר בקרב בני הגיל השלישי/ShutterStock

בדיוק כמו ששאר האיברים והמפרקים בגוף האנושי עוברים במהלך השנים תהליך של הזדקנות, כך גם העיניים. כתוצאה מכך חדות הראייה נפגעת. כאשר מדובר בבני הגיל השלישי, רב הסיכוי שהסיבה לכך היא התפתחות קטרקט.

אז מה זה בעצם קטרקט?

"תהליך קטרקט מתרחש בגלל הזדקנות עדשת העין הטבעית ואבדן הגמישות והצלילות", מסביר ד"ר עמנואל שוולב, מנתח בכיר במכון העיניים של בית החולים שיבא, תל השומר וב'עתידים מדיקל סנטר'. לדבריו, כשדרגת הקטרקט מתקדמת, הראייה כל כך ירודה והתמונה מטושטשת עד כדי כך שלא ניתן לזהות פרטים. ד"ר שוולב מוסיף שאחת המגבלות המשמעותיות של המחלה מתקיימת בנהיגה ובשעות הלילה בפרט.

"הטיפול היחיד לקטרקט הוא ניתוח במסגרתו מוציאים את העדשה העכורה ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית צלולה. כך משתפרת חדות הראייה במידה ניכרת והתוצאות מצוינות. מדובר בניתוח הנפוץ ביותר בקרב בני הגיל השלישי, הוא קצר, מבוצע בהרדמה מקומית וההחלמה מהירה מאד".

מהו מהלך ניתוח קטרקט?

בקרב לא מעט מטופלים, משמעות המילה ניתוח היא מורכבת ומעלה חששות רבים, קל וחומר כשמדובר באיבר רגיש ועדין כמו העין. ואולם, הרפואה מציינת לטובה את ניתוחי הקטרקט, ששיעור גבוה מאוד שלהם עובר בהצלחה. "במהלך הניתוח יוצרים פתח זעיר בקרנית של 2.2 מ"מ, דרכו מחדירים מכשיר אולטרה סאונד זעיר שמפורר את עדשת העין העכורה ומסייע בשאיבתה. לאחר מכן משתילים במקומה את העדשה המלאכותית הזעירה" מסבירה ד"ר אודרי קפלן-מסאס, מנהלת תחום גלאוקומה במרכז הרפואי "אסף הרופא" ומנתחת בכירה בתחומי קטרקט וגלאוקומה וכן מנתחת ב'עתידים מדיקל סנטר'.

ד"ר קפלן מציינת כי "קיימות שתי שיטות לביצוע ניתוח קטרקט: הראשונה כוללת שימוש בסכין כירורגית זעירה ואילו בשנייה, רב שלבי הניתוח מבוצעים באמצעות מכשיר לייזר מדויק שיוצר הן את הפתחים בקרנית והן את הפתח בקופסית העדשה. הניסיון שלנו מראה כי בניתוח קטרקט באמצעות לייזר, רמת הדיוק גבוהה מאד, ההחלמה מהירה והתוצאות מצוינות".

לפרטים נוספים על ניתוח קטרקט בלייזר

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
זוג זקנים מבוגרים. ShutterStock
תהליך קטרקט מתרחש בגלל הזדקנות עדשת העין/ShutterStock

האם שימוש בקרן הלייזר עלולה להוביל לסיכונים אחרים?

לא אם תשאלו את ד"ר רוטנשטרייך, מנתח בכיר וראש שרות אלקטרופיזיולוגיה במכון העיניים ב'שיבא', תל השומר ומנתח ב'עתידים מדיקל סנטר': "הלייזר מאפשר רמת דיוק גבוהה במיקום ובגודל הפתחים בקרנית, יצירת פתח עגול ומדויק בקופסית העדשה ומיקום מדויק יותר של העדשה המלאכותית".

לדבריו, "ביצוע הניתוח באמצעות לייזר מאפשר למנתחים לפרק את העדשה העכורה באמצעות אנרגיה נמוכה יותר וכך להפחית את הסיכוי לפגיעה ברקמת תאי האנדותל שבקרנית ולהיווצרות בצקת בקרנית לאחר הניתוח. כמו כן מקל על ביצוע ניתוח קטרקט במקרים מתקדמים ומורכבים יותר אצל מטופלים הסובלים מניסטגמוס ובמקרה של עיניים קטנות.

בנוסף, מסביר ד"ר רוטנשטרייך "בניתוח קיימת האפשרות לטפל באסטיגמציה (צילינדר) באמצעות השתלת עדשות טוריות וכן אפשרות להשתלת עדשות מולטיפוקליות, לשיפור הראייה לרחוק, לקרוב ולמרחק ביניים כגון עבודה מול מחשב ובכך להפחית את התלות במשקפיים ובמקרים רבים המטופלים אינם זקוקים למשקפיים לאחר ניתוח קטרקט שכולל השתלת עדשה מתקדמת.

"חשוב לציין כי שיפור הראייה, בפרט בגילאים המתקדמים הוא בעל השלכה קוגניטיבית רבה ומשמר טוב יותר את החשיבה, כפי שהוכח במחקרים גדולים".

סיכוי להילות וסנוורים בימים הראשונים

גם ד"ר מיכאל כהנא, מנתח עיניים בכיר בבי"ח 'שיבא' תל השומר, בתחום קטרקט וקרנית וב'עתידים מדיקל סנטר', מצטרף להרגעת הפציינטים. "ניתוח קטרקט מבוצע בהרדמה מקומית והמטופל אינו חש בכאב. מכיוון שהחתכים זעירים אין צורך בתפרים. ניתוח קטרקט בלייזר נמשך כ- 15-20 דקות לעין ולאחר מנוחה של כשעה משוחרר המנותח למנוחה בביתו. לאחר מכן הביקורת הראשונה לאחר ניתוח הקטרקט מבוצעת ביום שאחרי וביקורת שנייה כעבור שבוע. אם יש צורך, את העין השנייה מנתחים בדרך כלל כעבור שבועיים עד חודש ימים".

עם זאת, הוא מדגיש כי המטופל צריך לצפות לכך שבימים הראשונים יש סיכוי להילות וסנוורים ושהראייה תתייצב בתוך מספר ימים. "על המטופל להקפיד על הזלפת טיפות אנטיביוטיות על פי המרשם והמינון שיקבל מהרופא המנתח. במקרה של הרגשה של גוף זר בעין, תופעה שנובעת מיובש בעיניים לאחר הניתוח, מומלץ להשתמש בדמעות מלאכותיות ללא חומר משמר".

מגבלות נוספות כרוכות באיסור הרטבת העין וחפיפת שיער למשך שבוע ימים, איסור לשחות בים או בבריכה למשך חודש ימים ועיסוק בפעילות גופנית מאומצת למשך שבועיים ימים. כמו כן, אין לאפר את העיניים או למרוח קרם למשך שבועיים.

לפרטים נוספים על ניתוח קטרקט בלייזר

תוכן ממומן, תוכן ממומן
  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully