וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכינו עיניכם לחורף

7.12.2015 / 9:13

החוק בישראל קובע כי כדי לקבל רישיון נהיגה על רכב פרטי ולעלות על הכביש מספיקה עין אחת שרואה היטב. מה יבדקו לכם לקראת חידוש או הוצאת רישיון נהיגה?

בדיקת עיניים. ShutterStock
כדי לעלות על הכביש מספיקה עין אחת כדי שרואה היטב/ShutterStock

כשם שתקנות משרד התחבורה מחייבות הכנה מדוקדקת של הרכב להתמודדות עם עונת הגשמים והכבישים החלקים, כך גם העיניים שלנו נדרשות להיבדק תקופתית לקראת הוצאה או חידוש רישיון נהיגה. בהתאם לכך מחייבות ההנחיות בדיקת ראיה לנהגים לאחר גיל 40 ולאחר מכן בכל 10 שנים. הבדיקה עצמה מתבצעת אצל אופטומטריסט מורשה על ידי משרד הבריאות והיא מתמקדת בשלושה פרמטרים עיקריים: מידת חדות הראייה והשימוש במשקפיים, בדיקת שדה הראייה ובדיקת כפילות הראייה.

אז מה בעצם אומר כל אחד מהם?

שדה ראייה – כאן נבדקת היכולת להבחין בנקודות ואירועים המוצגים בזווית העין. בבדיקה ממוחשבת של שדה הראייה, מתבקש הנבדק למקד את מבטו בהדמיה של כביש כאשר בזמן זה מופיעות נוריות שונות בשדה הראייה. והנבדק מתבקש להבחין באיזה צד נמצאות הנוריות. התקן הנכון הוא 120 מעלות בשתי העיניים, לצורך קבלת רישיון על רכב פרטי ו-140 מעלות ברכב מסחרי או רכב ציבורי.

חדות ראייה - על מנת לקבל רישיון נהיגה פרטי יש צורך בחדות ראייה של 6/12 או יותר בעין אחת (האופטימאלית היא 6/6), לעומת זאת, כדי לקבל רישיון נהיגה מסחרי, יש צורך בחדות ראייה של 6/12 בשתי העיניים. אם מצליחים לראות 6/12 רק עם משקפיים, הערה זו תצוין ברישיון כמו גם הצורך בעדשות או במשקפיים בזמן נהיגה. מספר זה מבטא את היכולת לראות מספר של רכב מ-20.5 מטר בתנאי תאורה סבירים.

כפל ראייה - כפל ראייה הוא אחד הליקויים החמורים ביותר שהופעתם עלול למנוע את כשירותו של אדם לנהוג. החשש הגדול הוא מפגיעה משמעותית ביכולת ההתמצאות במרחב. מי שסובל מכפילות ראייה לא יקבל רישיון נהיגה פרטי, אם מדובר בכפילות דו עינית תהיה התניה ברישיון הנהיגה שעליו לכסות עין אחת בזמן נהיגה. ברכב ציבורי לעומת זאת, לא ניתן לכסות עין אחת ולכן לא יינתן רישיון מסחרי לאדם שסובל מכפילות.

לדברי זמיר פנקס, אופטומטריסט מסניף אופטיקנה באשדוד, החוק קובע כי כדי לקבל רישיון נהיגה על רכב פרטי ולעלות על הכביש מספיקה עין אחת כדי שרואה היטב, גם אם השנייה מוגדרת כעין עצלה או לא מתפקדת. "בגלל תנאי הראות הליקויים בחורף והירידה בשעות האור, מקבלים שלושת הפרמטרים משמעות כבדה יותר וחשוב לבצע את בדיקות הראייה כדי למנוע אסונות על הכביש".

אז מהן דרישות הסף בבדיקת הראייה על פי הנחיות משרד התחבורה?

רישיונות דרגה A2 ו-A1 לאופנוע מ-14 עד 33 כוחות סוס – חדות ראייה 6/12 בעין אחת לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-120 מעלות בשתי העיניים יחד.

רישיון דרגה B לרכב פרטי - חדות ראייה 6/12 בעין אחת לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-120 מעלות בשתי העיניים יחד.

רישיון דרגה C לרכב מסחרי - חדות ראייה 6/12 בשתי העיניים לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-140 מעלות בשתי העיניים יחד.

רישיון דרגה D לרכב ציבורי (אוטובוס או מונית) - חדות ראייה 6/12 בשתי העיניים לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-140 מעלות בשתי העיניים יחד.

וואלה! NEWS בשיתוף אופטיקנה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully