וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוששים מצלקת? המדריך המלא למניעה וטיפול

וואלה! NEWS בשיתוף קלו קוט

29.11.2015 / 9:50

כולנו נשרטים, נפצעים ונחבלים כמעט על בסיס שבועי. אנחנו חושבים שאם נשים פלסטר או משחה עד החתונה זה יעבור אבל כדאי לדעת שגם הפציעות הכביכול קטנות הללו עלולות להשאיר צלקות. מהי בעצם צלקת ומה ניתן לעשות כדי למנוע את התפתחותה?

צלקת. ShutterStock
לא כל טיפול יכול להסתיים בפלסטר/ShutterStock

שכבת העור המכסה את גופינו היא למעשה האיבר הגדול ביותר שיש לכל אחד מאיתנו. ככזה, הוא גם מועד לפורענות. למעשה, כל פציעה וחתך בעור עלולים להותיר בו צלקת. אופי הצלקת, גודלה, צורתה והאם היא תהיה בולטת או לא תלויים בהרבה מאוד גורמים בהם גנטיקה, גיל, צורת ומיקום החתך ואפילו תגובת מערכת החיסון של האדם שנפצע. יחד עם זאת, כדאי לדעת שכיום קיימות דרכים יעילות מאוד למניעה וטיפול בצלקות – במיוחד אם הטיפול נעשה סמוך מאוד למועד הפציעה.

צלקת ניתנת למניעה מוחלטת רק אם נשמור על עצמנו מפני פציעות. שמירה וזהירות הינן חשובות מאוד אך לא תמיד זה תלוי בנו. אז אנחנו נפצעים, לעיתים כואבים, מדממים אבל מנסים להתגבר ולעבור הלאה. אבל, בעוד שאנחנו אולי כבר שוכחים מהמקרה, הגוף שלנו עובד שעות נוספות. ברגע שפציעה התרחשה, האזור הפגוע שולח אותות לגוף שמטרתם לרפא את האזור וחלק מריפוי זה מתבטא ביצירת צלקת.

לא כל חתך מצריך רופא אבל גם לא כל טיפול יכול להסתיים בפלסטר. ראוי לציין שצלקת יכולה להתפתח גם כתוצאה מפציעות קטנות (כוויות ממחבת, חתך של סכין במטבח או אפילו נפילה מאופניים). אם נראה שהפציעה או החתך מצריכים טיפול מעבר לעזרה הראשונה בבית – גשו לרופא או למוקד להסתכלות נוספת.

בקו ההגנה הראשון – ג'ל סיליקון

לאחר שדאגתם לטפל בפצע עצמו (חיטאתם, חבשתם, הוסרו תפרים או מילאתם כל הוראה רפואית אחרת שקיבלתם) חכו עד שתראו שהפצע נסגר והוא אינו מפריש יותר. האזור החלים למראית עין? אל תתמהמהו: זה בדיוק הזמן להתחיל להאיץ את קצב החלמת הצלקת ולמנוע התפתחות צלקת בולטת.

באוגוסט 2014 פרסמה האגודה האמריקאית לכירורגיה דרמטלוגית הנחיות קליניות עדכניות לטיפול בצלקות, בדגש על צלקות בולטות, אדומות או מגרדות. כחלק ממסקנות האגודה נקבע כי שימוש בג'ל סיליקון הינו בקו ההגנה הראשון במניעת התפתחות צלקות אבנורמליות (בולטות, לא תקינות) אלו. ג'ל סיליקון, פיתוח מתקדם של אותו החומר הנמצא ביריעות סיליקון, למעשה אוטם את אזור הצלקת ומגן עליה מגירויים חיצוניים, מעניק לחות נחוצה ומשפיע בצורה חיובית על התאים האחראים להיווצרות צלקת.

את התהליך הזה הוא עושה ללא התערבות ובצורה נוחה ושאיננה פולשנית. לא רבים יודעים, אך תהליך הריפוי הטבעי של רקמה צלקתית בגוף למעשה ארוך מאוד נמשך בממוצע כשנה וחצי. יחד עם זאת, שימוש בג'ל סיליקון כדוגמת קלו-קוט, מאפשר לקצר את תהליך הריפוי ולשפר משמעותית את מראה הצלקת.

חשוב לדעת שחלק בלתי נפרד מהטיפול בצלקת הינו הימנעות מחשיפה לשמש. קרני השמש שחודרות לרקמת הצלקת מפריעות לתהליך הריפוי ולכן מומלץ מאוד שלא לחשוף את האזור במהלך היום. אם הפצע ממוקם באזורים בעייתיים יותר לכיסוי (פנים, ידיים, צוואר ועוד) מומלץ, בנוסף למניעה מחשיפה לשמש, להשתמש בתכשירים שמכילם בתוכם כבר מסנן קרינה UV. בצלקות רצינות יותר חשוב גם להיוועץ עם רופא עור או כירורג פלסטי המתמחים בצלקות על מנת להתאים טיפול שלם, בנוסף לג'ל הסיליקון.

זרוע של ילד פצועה. ShutterStock
כשהפצע כבר סגור שטפו אותו מדי יום בעדינות עם סבון/ShutterStock

שלושה טיפים נוספים להחלמה מהירה ובריאה, בנוסף למריחת ג'ל סיליקון, שיפחיתו את הסיכון להיווצרות צלקת כואבת, מגרדת ,אדומה ו/או בולטת:

1. שמרו על נקיון האזור. כשהפצע כבר סגור שטפו אותו מדי יום בעדינות עם סבון. במידה והפצע נחבש על ידי רופא אל תסירו את החבישה ללא הוראה מפורשת.

2. אל תכנעו לגרד. גם אם הצלקת מתחילה לגרד נסו להתאפק ולא לגרד. מריחת ג'ל סיליקון גם תורמת לתהליך הריפוי וגם מפחיתה את הגרד.

3.הישמרו מפני הקרניים. השמש היא אויב הצלקת ועלולה לגרום להיפר-פיגמנטציה. מומלץ להשתמש בג'ל סיליקון המכיל גם מסנן קרינה 30 SPF. בעת חשיפה ממושכת לשמש מומלץ להוסיף גם מסנן קרינה נפרד.

  • עוד באותו נושא:
  • צלקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully