וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה צואת עכברים ובדלי סיגריות מותר לאוכל שלכם להכיל?

מיתר שליידר

25.11.2015 / 12:00

מדריך התקינה למזהמים במזון של ה-FDA קובע בדיוק כמה רימות, ביצי זבובים, שערות וצואת מכרסמים יכולות להמצא במוצרי מזון שונים, מבלי שהדבר יחשב עבירה על החוק. רעבים? הכתבה הזאת כבר תעביר לכם את התאבון

יוטיוב

בווידיאו: צפו בניסוי שערכה משפחה שעברה לאוכל אורגני

איזו כמות של צואת עכברים, בדלי סיגריות, שיערות עכברושים או חלקיקי חרקים זה בסדר שתהיה באוכל שלכם? הייתם רוצים לחשוב שהתשובה לכך היא אפס. אבל לצערכם (ולצערנו) אתם טועים. מדריך התקינה למזהמים במזון של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) קובע רמות מסויימות לכל סוג של מזהם שעלול למצוא את דרכו למזון שלכם, שמעליהן הזיהום נחשב לא תקין. אבל אם הזיהום אינו עולה על הרף הקבוע במדריך, אז לכאורה, זה בסדר.

בואו נתחיל מההתחלה: איך בכלל מגיעים כל הדברים הדוחים האלה למזון שלנו? "זה טבעי", מסביר מרטין בוקנוואג', מומחה לבטיחות מזון מאוניברסיטת פנסילבניה, "המזון שלנו מגיע מבחוץ – כשקוצרים דגנים למשל, בטוח יהיה שם איזה חרק איפשהו". זיהומים אחרים כמו צואת עכברים למשל, מגיעים למזון לאחר שהוא נקטף או נקצר, בזמן שהוא מעובד במפעל המזון, מאוחסן או כשהוא מובל לחנויות.

זה אמנם מאוד מטריד לחשוב על כל הרכיבים הדוחים והלא צפויים שיכולים להמצא במזון שאתם אוכלים, אבל לפי מדריך התקינה של ה-FDA הרמות שנקבעו בו אינן מסוכנות לבריאות. "לא צריך לחשוש", אומר בוקנוואג', "הימצאותה של רגל של חרגול בחמאת הבוטנים שלכם לא תביא למותכם". לדבריו, העובדה שה-FDA קבע רמות מקסימום לכל מזהם אינה נותנת ליצרני המזון יד חופשית לשווק מאכלים שמכילים מזהמים כל עוד רמת הזיהום עומדת בתקן.

עם זאת, בוקנוואג' מציין כי הימצאותם של מזהמים שונים במזון עלולה להצביע על שיבוש כלשהו בתהליכי ייצור המזון או אחסונו. שערה של עכבר במקרוני שלכם לא תפגע בבריאותכם, אבל נוכחות של כמה שערות עלולה להעיד על מכת עכברים במפעל. במצב כזה יש סיכון מוגבר לנוכחות של פתוגנים – חיידקים, וירוסים ומיקרואורגניזמים אחרים שעלולים לגרום למחלות – בתוך המזון. וזו בדיוק הסיבה שה-FDA קובע את הרף.

אילוסטרציה. ShutterStock
"כשקוצרים דגנים למשל, בטוח יהיה שם איזה חרק איפשהו"/ShutterStock

רוצים לדעת אילו דוגמאות של זיהומים ושאר דברים מגעילים יכולים להמצא במזון שאתם אוכלים ועדיין יחשבו לתקינים?

עוד באותו נושא

מצעד המאכלים שישלחו אתכם לשירותים

לכתבה המלאה

חרקים בברוקולי, בדלי סיגריות בתבלינים

חרקים ומזיקים קטנים יכולים לתפוס טרמפ על הירקות שאתם קונים – אפילו אם הם קפואים. מבחינת ה-FDA, אם יש פחות מ-60 חרקים ל-100 גרם ירק, שיהיה לכם בתאבון ולבריאות. סתם שתדעו, בשקית של ברוקולי קפוא שמכילה 500 גרם, פירוש הדבר שעד 300 חרקים זה ממש סבבה.

תבלינים טחונים עשויים להכיל עקבות של "חומר זר", כך לפי מדריך ה-FDA. חומר זר יכול להיות מקלות, אבנים, סיבי יוטה ובדלי סיגריות.

הבחנתם פעם בפירורים כהים בתוך קמח תירס? על פי ה-FDA 680 גרם של קמח יכולים להכיל עד 13 חתיכות של צואת עכברים.

בקופסת שימורים של 800 גרם עגבניות מרוסקות, יכולות לדור להן בשלווה עד 3 רימות.

רב רגליים על עלה, הודו. 25.8.2012. רויטרס
זחלים בתרד זה כבר עניין מתמטי מורכב יותר/רויטרס

מצאתם זחל בתרד? תוציאו סרגל

בצנצנת רגילה של חמאת בוטנים, שתכולתה כ-450 גרם, מנהל המזון והתרופות מתיר שיהיו עד 136 חלקיקי חרקים ועד 4 שערות של מכרסמים. אבל הסירו חשש מלבכם: לא תמצאו יותר מ-9 שערות של מכרסמים בחבילת הפסטה שלכם.

שקית צימוקים שתכולתה כ-400 גרם יכולה להכיל עד 65 ביצי זבובים.

כשזה מגיע לזחלים בתרד שלכם, הרכיב ה-FDA נוסחה מתמטית מורכבת על מנת לקבוע האם רמת הזיהום היא בעייתית או לא: בכמות כוללת של כ-11 קילוגרמים של תרד קפוא צריכים להיות לפחות 2 זחלים שאורכם 3 מילימטר ומעלה, או יותר זחלים קצרים יותר, אך שאורכם המצטבר (כאשר מסדרים אותם בשורה) מגיע עד 12 מילימטרים, כדי שהממשלה תנקוט בסנקציות נגד היצרן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully