וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם צ'ארלי שין באמת לא יכול להדביק אחרים בנגיף HIV?

18.11.2015 / 15:00

בראיון המדובר שנערך אתמול עם צא'רלי שין הוא אמר למראיין כי זה "בלתי אפשרי" עבורו להדביק אחרים, בין אם בסקס מוגן ובין אם לא. מומחה ישראלי לאיידס נותן את התשובות המדוייקות שכנראה יפתיעו אתכם

אימג'בנק GettyImages

השחקן צ'ארלי שין חשף אתמול כי הוא נושא את נגיף ה-HIVמזה ארבע שנים. בראיון שנתן לתוכנית הבוקר Today ברשת NBC הודה שין כי על אף שהוא נושא את הנגיף, הוא ממשיך לקיים יחסי מין מוגנים, תחת השגחה צמודה של רופאיו. שין אמר כי הנגיף נמצא בגופו בשיעורים כה מזעריים עד שאין כל אפשרות להדבקה בעת קיום יחסי מין. לדבריו, מצב זה הוא "בלתי אפשרי".

רופאו של שין, ד"ר רוברט הוזינגה מאוניברסיטת קליפורניה (UCLA), שרואיין גם הוא לתוכנית, גיבה את הדברים. לאחר שנשאל על ידי המרואיין האם הדבקה אינה אפשרית גם דרך נוזלי הגוף, הוא ענה כי "חולים שמטופלים באופן אופטימאלי ורמות הנגיף בדמם אינן ניתנות לאיתור וכן, מקיימים יחסי מין מוגנים – הסיכוי שידביקו אחרים נמוך מאוד. אנחנו לא יכולים להגיד שהסיכוי הוא אפס, אך זה סיכוי מאוד מאוד נמוך".

עוד הסביר הרופא שמצבו הבריאותי של שין טוב מאוד, שכן מיד לאחר שגילה על ההדבקה הוא החל לקבל תרופות התוקפות רטרו-וירוסים מסוג HIV, ואלה מדכאות את מינוני הווירוס בדם. "אין לנו עדיין תרופה ל-HIV", אמר הרופא, "אך התרופות שישנן מדכאות את הנגיף עד לרמה שבה אדם הוא בריא". מחלת ה-HIV תוקפת את מערכת החיסון בגוף האדם, בעיקר את תאי T של מערכת החיסון, ובהיעדר טיפול תרופתי אף עלולה להוביל להרג שלהם. כתוצאה מכך, מערכת החיסון איננה יכולה להתגונן מפני מחלות וזיהומים.

הסיכוי הוא אפסי

ד"ר איציק לוי, מנהל יחידת האיידס ומחלות המועברות באמצעות מגע מיני, במרכז הרפואי שיבא – מגבה גם הוא את האבחנה של שין. לדבריו, על אף שרופאים בישראל ובארה"ב עדיין לא ממליצים לחולים מסוגו של שין לקיים יחסי מין לא מוגנים, הסיכוי של חולה הנוטל תרופות כהלכה להדביק אחרים בנגיף - גם כאשר הוא מקיים יחסים לא מוגנים – היא "למעשה אפס".

צ'רלי שין. GettyImages
צ'רלי שין/GettyImages
"מי שנוטל תרופות, מונע את שכפול הנגיף, וזה מצוי בדם ברמות שהן מתחת לסף הגילוי – הסיכוי להידבק ממנו אפסי"

"מי שנוטל תרופות, מונע את שכפול הנגיף, וזה מצוי בדם ברמות שהן מתחת לסף הגילוי – הסיכוי להידבק ממנו אפסי", אומר ד"ר לוי. "אנחנו רואים זאת על נשים הרות שנושאות את הנגיף ומטופלות בתרופות. במצב זה מעולם לא דווח על עובר שנדבק בנגיף".

אז מדוע ההמלצה הרשמית היא לקיים יחסי מין מוגנים, גם תחת תרופות?

"ראשית, המחקר הבינלאומי המלא שבחן קיום יחסי מין אצל זוגות שבהם האחד הוא נשא ומטופל תרופתית, יסתיים רק בשנה הבאה. בנוסף, תיאורטית יכולה להיות הדבקה. תמיד עלול להתגלות המקרה הראשון. כמו כן, אנחנו מדברים על סיכוי אפסי רק כאשר הנשא נוטל את התרופות באופן מאוד-מאוד מוקפד. בשווייץ כבר מסירים את האחריות מנשא המטופל תרופתית, ומאפשרים קיום יחסי מין לא מוגנים. אני מניח שעוד ועוד מדינות יצטרפו למגמה הזו". ד"ר לוי מוסיף כי המטרה "היא לגלות לפחות 90% מהנשאים באוכלוסיה ולטפל בהם תרופתית. הדבר עשוי לעצור את המגפה לגמרי עד 2020".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully