וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפטגון: הסם שמניע את הטרור של דאעש

18.11.2015 / 10:00

לפי הדיווחים האחרונים הטרוריסטים שביצעו את הפיגוע בפריז היו נראים מסוממים ובחדר המלון שלהם נמצאו מזרקים וצינוריות שעשויים להעיד על שימוש בסמים. אחד הסמים הנפוצים אצל לוחמי דעאש נועד במקור בכלל לטיפול בילדים היפראקטיבים ונחשב לממכר ביותר

צילום: אתר Le Point

העיתון הצרפתי "לה פואה" פרסם אתמול (שלישי) סרטון בו נראה חדר המלון ששימש לכאורה את המחבלים בפריז. לצד מגשי הפיצות המפוזרים נמצאו גם מזרקים, ועדי ראייה באולם המופעים "בטקלאן" סיפרו כי המחבלים היו נראים מסוממים והסתובבו כמו "זומבים". ההשערה היא שהמחבלים השתמשו בסם הממריץ קפטגון, שנלקח לרוב בצורת כדורים ובו משתמשים לוחמי דאעש, ולוחמי חיזבאללה עוד לפניהם.

קפטגון (Captagon) הוא סם ממשפחת האמפטמינים (ממריצים) שנצרך באופן נרחב במזרח התיכון וכמעט ואינו מוכר בשאר מדינות העולם. הקפטגון הוא בעצם השם המסחרי של fenethylline - שהוא ממריץ סינתטי, שהופק לראשונה ב-1960 ונועד לטיפול בהיפראקטיביות, נרקולפסיה (הפרעה נוירולוגית כרונית) ודיכאון. במקור יוצר החומר כתחליף חלש יותר לאמפטמינים שהיו בשימוש עד שנות ה-60 של המאה הקודמת. למרות שלא אושר מעולם על ידי ה-FDA הוא שימש בעיקר לטיפול בילדים שכונו היפראקטיביים, מה שידוע היום כ-ADHD.

בשל היותו ממכר מאוד ובעקבות תגובות פסיכוטיות אצל חלק מהמשתמשים, הסם הוצא מהחוק בארה"ב בשנת 1981, והוכנס לרשימת הסמים האסורים של ארגון הבריאות העולמי ב-1986. למרות האיסור, הוא נשאר פופולרי במזרח התיכון; סעודיה לבדה למשל, היא שוק בו נמכרים מדי שנה כ-55 מיליון כדורי קפטגון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסם הוא זול ויחסית פשוט לייצור, ומחיר טבליה אחת עומד על כ-20 דולרים. עיקר התופעות שלו הן תחושת עוררות ואופוריה, הפחתת הצורך בשינה, תיאבון ירוד ותחושת אנרגיה לפרק הזמן בו הוא משפיע. על פי רופאים בלבנון ובסוריה, בעת האחרונה הסם נפוץ לא רק אצל לוחמים אלא גם בקרב אזרחים נואשים שמצויים באזורי הסכסוך.

לפי דיווחים רבים הסם לא רק מהווה חלק מתעשיית הברחות הסמים שמממנת את אנשי דאעש, אלא גם נמצא בשימוש נרחב על ידי הלוחמים, ככל הנראה משני הצדדים של המערכה הסורית. כך למשל בשנה שעברה יותר מ- 12 מליון טבליות של קפטגון נתפסו על ידי הרשויות בנמלי לבנון כשהן מוסתרות על משאיות, שעברו מסוריה ללבנון והיו מועדות במקור למדינות המפרץ.

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש
  • סמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully