וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש "מובמבר": 9 דברים שלא ידעתם על סרטן הערמונית

22.11.2015 / 14:00

סרטן הערמונית הוא הסרטן הכי שכיח בקרב גברים ומדי שנה מתגלים בישראל כ – 2,500 מקרים חדשים. חודש נובמבר הוא החודש בו מתקיים קמפיין השפמים "מובמבר" וגברים בכל העולם לוקחים בו חלק פעיל

סרטן. ShutterStock
סרטן השכיח בקרב גברים/ShutterStock

כמדי שנה, גם השנה בחודש נובמבר יתקיים קמפיין בינלאומי שנקרא "מובמבר" ונועד להעלאת המודעות לבריאות הגבר ולסרטן הערמונית. במסגרת הקמפיין מיליוני גברים ברחבי העולם ובישראל יגדלו שפם כאות הזדהות.

סרטן הערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי, והוא נחשב בישראל לגורם התמותה מספר שלוש מסרטן בגברים. נתונים עדכניים מגלים כי 1 מ-9 גברים בישראל עלול לחלות בסרטן הערמונית. הנה 9 דברים שלא ידעתם עליו:

1. סרטן הערמונית הוא הסרטן הכי שכיח בקרב גברים בישראל ובעולם. מדי שנה מתגלים בישראל כ – 2,500 מקרים חדשים. אם הסרטן מתגלה בשלב מאוחר בו כבר התפשט מעבר לערמונית לא ניתן לרפאו, ומכאן החשיבות של האבחון המדויק. מרבית החולים בסרטן הערמונית הם בני 65 ומעלה.

2. נשאות גנטית היא גורם סיכון משמעותי לסרטן הערמונית. ידוע כי נוכחות הגן BRCA מעלה לא רק את השכיחות לסרטן הערמונית, אלא אף את הסיכוי לסרטן אלים יותר. נשאות של BRCA היא לא רק אצל נשים. הגן מועבר בתורשה דומיננטית, כך שכל גבר או כל אישה שהם נשאים של הגן מעבירים ל 50% מהצאצאים שלהם את הגן הפגום. די בכך שאחד משני העותקים של הגן הוא פגום מלידה, כדי שהסיכון לפתח סרטן יעלה באופן משמעותי.

3. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כיום חיים בישראל מעל 16,000 גברים שאובחנו עם סרטן חודרני של הערמונית. על פי נתוני משרד הבריאות, סרטן הערמונית הוא הסרטן הראשון בשכיחותו בקרב גברים יהודים והוא השלישי בשכיחותו בישראל מבחינת תמותה מסרטן. שיעור ההישרדות היחסית מהמחלה ל-5 שנים נמצא בעלייה והוא עומד על 93.3%.

אילוסטרציה. ShutterStock
רק 10% קשורים לגנטיקה/ShutterStock

4. כ-10% ממקרי סרטן הערמונית קשורים בתורשה גנטית. למשפחות בהן ישנם מספר קרובים עם סרטן הערמונית מומלץ לערוך ייעוץ גנטי אשר יכלול מעקב אחר ההיסטוריה המשפחתית לסרטן הערמונית, והבנת הסיכון היחסי והאבסולוטי לפתח את סרטן הערמונית ביחס לאוכלוסייה הכללית.

5. השמנת יתר מעלה את הסיכון להתקדמות סרטן הערמונית. חוקרים מאוניברסיטת טורונטו שבקנדה, ביקשו לבדוק את הקשר בין השמנת יתר לבין התקדמות סרטן הערמונית בקרב 565 גברים, בגיל ממוצע 63 שחלו במחלה ונמצאים במעקב פעיל. התוצאות הראו כי ככל שהיתה עלייה במדד מסת הגוף - BMI, כך חלה התקדמות במחלה.

6. מאז שנת 1934, בה המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק נפטר מסרטן הערמונית התרחשה התפתחות מדעית משמעותית. היום, בזכות איבחון מוקדם עלו שיעורי ההישרדות מהמחלה והם עומדים על כ-90 אחוזים.

7. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אתונה שביוון קובע כי עבודה הכוללת פעילות גופנית מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. החוקרים מצאו שגברים אשר עבודתם מתבצעת בישיבה, כגון, עובדי משרדים, מורים, עובדים ציבוריים ואנשים העובדים בעבודות נוספות ללא פעילות גופנית, נמצאים בסיכון הגבוה ב-30% לחלות בסרטן הערמונית, לעומת גברים העובדים בעבודה הכרוכה בפעילות גופנית כגון פועלים, אופים, חשמלאים וספרים. העובדים הבלתי פעילים הם גם בעלי 40% יותר סיכוי לסבול ממצב שפיר של ערמונית מוגדלת.

8. התסמינים לסרטן הערמונית עשויים להופיע כאשר הגידול מפעיל לחץ על צינור השופכה ולעיתים יכול הדבר להתרחש שנים לאחר היווצרות הגידול עצמו. במקרים רבים, גברים מעל גיל 50 סובלים מהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (BPH) הנובעת מגורמים שאינם סרטניים. להגדלה שפירה של בלוטת הערמונית ולגידול ממאיר בבלוטת הערמונית תסמינים זהים, ביניהם: קושי במתן שתן, עליה בתדירות מתן השתן, בעיקר בשעות הלילה, כאב בעת מתן שתן, דם בשתן במקרים נדירים. במידה והסרטן שלח גרורות אל העצמות, נוצר כאב בעצמות. לעיתים, התסמינים הראשונים בהם יחוש הגבר הינם כאבי שרירים בגב, בירכיים או באגן.

9. ידוענים רבים בעולם ובישראל התמודדו עם סרטן הערמונית והחלימו ממנו. ביניהם, השחקן רוברט דה נירו, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, השחקן מייק בורשטיין, הקומיקאי ג'רי לואיס, הגנרל האמריקאי קולין פאוול, ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודולף ג'וליאני, איל ההון האמריקאי וורן באפט, מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, השחקן רוג'ר מור והשחקן איאן מקליין.

במסגרת הקמפיין כאמור, גברים רבים ברחבי העולם מגדלים שפמים. כמה מפורסמי ארצנו קצת התעצלו, אבל הסכימו לשים שפם מלאכותי לאות הזדהות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קמפיין מובמבר- סרטן הערמונית. אור גפן,
יהודה לוי/אור גפן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסף גרניט/מערכת וואלה!, צילום מסך
קמפיין מובמבר- סרטן הערמונית. אור גפן,
תום באום/אור גפן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חן אהרוני/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוטי רייף/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully