וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחוברים בטבור? למה אין באמת "ביות מלא" בישראל

גישת הביות המלא לפיה יילודים שוהים לצד אימהותיהן מרגע הלידה ולאורך כל זמן האשפוז, זוכה לגיבוי מחקרי, תמיכת המערכת הרפואית והיא גם הבחירה של מרבית היולדות בישראל. אך סוגיות תקציב וכוח אדם מונעות מבתי החולים לאפשר זאת בצורה מלאה

צלמים זמניים מורשים

מה מצפה לכם בעונה החדשה של בייבי בום?

עד לפני מספר שנים היה ברור מאליו שתינוקות שזה עתה נולדו מועברים לתינוקייה, בעוד שהאם נמצאת במחלקת היולדות ומגיעה לתינוקייה כדי להאכיל ולהיות עם תינוקה, ואז חוזרת לנוח או לישון בחדרה – מה שנקרא "ביות חלקי" או "ביות גמיש". תפיסה זו התבססה על ההנחה שכולם יוצאים מהסידור הזה מרוצים – הילודים הרכים נמצאים בהשגחה רפואית והיולדות הטריות מקבלות אפשרות לנוח ולהתאושש מהלידה. אולם, בשנים האחרונות נשמעים יותר ויותר קולות בעד ביות מלא – גישה הדוגלת באי הפרדה בין התינוק לאמו ובשהות רציפה שלהם יחד לאורך כל זמן האשפוז.

מרבית הנשים בישראל בוחרות ב"ביות מלא", גישה המכתיבה אי הפרדה בין התינוק לאמו. נימוקי הגישה מגוונים, אך עיקרם בתחושה אישית ורצון טבעי של היולדת להישאר קרובה לתינוק וגם במחקרים חד משמעיים המעידים כי ביות מלא מקנה יתרון בהמשך רצף הטיפול של אם בתינוקה. על פי המחקרים, ביות מלא מהווה בסיס עיקרי ליצירת "בונדינג" ראשוני בין האם והתינוק ומסייע להצלחת ההנקה.

תמיכה מקיר לקיר

גישת הביות המלא זוכה לתמיכה מקיר לקיר של הצוותים הרפואיים והסיעודיים במחלקת היולדות בישראל. היא גם רווחת במדינות מפותחות רבות בעולם, ובעיקר בארה"ב בשל המלצות האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) משנת 2007. עמדת משרד הבריאות תומכת אף היא, ולפני שנתיים יצא חוזר מנכ"ל העוסק בעידוד ההנקה בבתי חולים, אשר אחד מסעיפיו תומך באופן מובהק ב"קיום הביות (ROOMING IN) למשך כל שעות היממה בעת שהותם בבית החולים לאימהות המעוניינות בכך", לשון החוזר.

תינוק בחדר לידה. Sean Gallup, GettyImages
צריכים להיות ליד האם?/GettyImages, Sean Gallup

למרות זאת, ובניגוד מוחלט לעמדת משרד הבריאות הישראלי והרופאים העוסקים ברפואת האם והעובר, בפועל מעט מאוד נשים בישראל זוכות לשהות במחיצת תינוקותיהן למשך כל שעות היום, גם כאשר הן מבקשות במפורש ביות מלא. הסיבה לכך נעוצה כמו תמיד בבעיות כוח אדם ותקציב של בתי החולים.

"יש היום הרבה יותר פתיחות ומודעות לרצון היולדת ולמה שחשוב לה, אבל המערכת הציבורית לא ערוכה בכל מקום לתנאים שמאפשרים ביות מלא. היינו שמחים שבן הזוג יישאר לישון עם היולדת, שהחדר יהיה גדול יותר ושצוות גדול יותר יהיה זמין לכל אחת, אבל יש פער בין הפנטזיה שלנו כצוות רפואי למה שאנחנו יכולים באמת לתת", אומרת ד"ר טל בירון-שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר, בי"ח מאיר שבכפר סבא. במחלקת היולדות שלה - שעומדת במרכז העונה החדשה של הסדרה "בייבי בום", יש שני חדרי "ביות מלא" ובכל שאר המיטות מתבצע לרוב ביות חלקי. "הביות החלקי הוא בהחלט פשרה של המערכת. לא תמיד יש מיטות, לא תמיד יש צוות זמין בלילה, המגמה אצלנו היא לפנות את החדרים הריקים לטובת ביות מלא, ככל הניתן".

גישת "אפס הפרדה"

"לאחר הלידה פשוט לקחו לי אותו. הוא היה מוקף במלא תינוקות צורחים מתחת לניאון מנוכר, במקום שהוא יהיה עלי וירגיש את החום המגונן של אמא שלו"

אולם גם במקומות שמאפשרים ליולדות ביות מלא יישום הגישה אינו מוחלט. שירלי בש (33), עורכת וידאו עצמאית ואמא למיכאל בן השנה וחודשיים, בחרה ללדת בבית חולים מעייני הישועה, הידוע במיוחד כמעודד תפיסות טבעיות בכל הקשור בלידה ובטיפול ביילודים. היא מספרת על בחירתה בביות מלא: "מיכאל באמת היה איתי לאורך רוב האשפוז אבל בחמש השעות הראשונות שלאחר הלידה פשוט לקחו לי אותו לתינוקייה ואני ממש מצטערת על זה", היא נזכרת. "אני מניחה שאמרו לי מה שאמרו לכל האימהות, שזה הזמן שלי לנוח ולישון אבל זה מפגר לחלוטין, איך אני יכולה לישון ולנוח כשאני הכי נרגשת שהייתי בחיים שלי? אז נשארתי ערה ופשוט חיכיתי לו. הוא היה בתינוקייה, מוקף במלא תינוקות צורחים מתחת לניאון מנוכר, במקום שהוא יהיה עלי - עור לעור, ירגיש את החום המגונן של אמא שלו".

רק שנה לאחר לידתו של מיכאל שירלי גילתה שהיא לא לבד בתחושה הזאת, כאשר נחשפה לקבוצת הפייסבוק "הזכות שלכם להיות ביחד מרגע הלידה" – שהוקמה על ידי נשים שחוו חוויה דומה. היא מדגישה כי אין לה ביקורת כלפי הצוות המטפל בבית החולים, אלא כלפי המדיניות הכללית בארץ. "רק כשנודע לי על הקבוצה הזאת הבנתי שיכולתי ללוות אותו לתינוקייה ולהיות נוכחת בבדיקות שעשו לו. האחיות שם מאוד מסורות, אני בטוחה, אבל זה לא מקטין לי את תחושת ההפקרה לעומת תחושת הביטחון והמוגנות שיכולתי להעניק לו אילו הייתי יודעת".

קבוצת הפייסבוק מקדמת ביות מלא בדגש על גישת "אפס הפרדה", שלוקחת את רעיון הביות המלא צעד אחד קדימה לעבר יידוע מלא ונוכחות של האם בסדרת הטיפולים והבדיקות שעובר היילוד מיד לאחר הלידה. "לא תמיד לוקחים את הזמן להסביר להורים את המשמעויות של בדיקות התינוק והרבה פעמים מחתימים את ההורים עוד בזמן הצירים, כשהם לחוצים ולא בהכרח שקולים להבין את המשמעויות", אומרת רוני בארי, ממקימות ומנהלות הקבוצה.

ד"ר טל בירון שנטל. צלם: אוהד רומנו
עיבוד תמונה שיין הורוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"יש פער בין הפנטזיה שלנו כצוות רפואי למה שאנחנו יכולים באמת לתת". ד"ר טל בירון-שנטל/מערכת וואלה! NEWS, צלם: אוהד רומנו עיבוד תמונה שיין הורוביץ

"חלק מהבדיקות שנעשות בתינוקייה מאוד כואבות ולא מתאימות לתינוק, כמו למשל מדידת חום רקטלי – שכבר לא נהוגה בעולם, עושים להם מקלחת מתחת לברז בכיור - למרות שארגון הבריאות העולמי ממליץ שלא לעשות את זה יותר, מסרקים אותם עם מסרק סמיך, משכיבים את התינוקות עירומים בתוך "גרילר" מתוך כוונה לחמם את התינוק - למרות שאין בכך צורך אמיתי אלא אם החום יורד מתחת ל-36.2, אבל הם עושים את זה בגלל שהרופא צריך להגיע לבדיקה והזמן הוא קצר. הורים צריכים לדעת ולדרוש את זכויותיהם על התינוקות שלהם".

אנחנו נלחמים על החוויה הנעימה והטובה לאם ולתינוק ואין טיפול שהתינוק עובר בלי אישורן", אומרת ד"ר בירון-שנטל. "ומצד שני צריך לזכור שעבור הרבה יולדות זה שוק, בעיקר בלידה הראשונה. חלקן צריכות את הזמן לנוח מהלידה, להתאושש ולהתחזק ואז הביות החלקי הוא פתרון שמתאים להן יותר. זה ממש לא הופך אותן לאימהות גרועות, הורות זה תהליך מתמשך. אין כאן שחור או לבן". ד"ר בירון-שנטל סיפרה כי בפברואר הקרוב צפויה להיפתח מחלקת יולדות נוספת בבית חולים מאיר שתכיל 15 מיטות, המיועדות רובן ככולן לביות מלא.

העונה החדשה של בייביבום, תשודר בערוץ 10, החל מיום רביעי ה-11 בנובמבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully