וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמסורת לבית המרקחת: תרופות ממיצוי צמחי במרשם רופא

תרופות ממיצוי צמחי מקבלות בעשורים האחרונים חותמת אישור מדעית, שמסמנת אותן כיעילות לא פחות ממקבילותיהן הסינתטיות. במקרים מסויימים הטיפול בהן אף יעיל יותר ועם פחות תופעות לוואי. ד"ר מיכאל ויינפאס מומחה לרפואת משפחה ויועץ לרפואה טבעית מסביר

אילוסטרציה. ShutterStock
תרופות המבוססות על מיצוי צמחי עוברות את כל שלבי המחקר והאישור המחמירים של תרופות מרשם אחרות/ShutterStock

צמחי מרפא נמצאים בשימוש מזה אלפי שנים וסגולותיהם ותכונותיהם הרפואיות מתועדות בכתבי יד עתיקים מאפריקה, הודו, סין ושבטי האינדיאנים. מה שהיה פעם טיפול מסורתי הפך בעשורים האחרונים לטיפול מבוסס מדע, שכן במחקרים רבים נמצא אישוש ליעילותם של צמחים מסויימים בטיפול במגוון מחלות ותסמינים.

עובדה זו הביאה לכך שפותחו לא מעט תרופות המבוססות על מיצוי צמחי שעברו את כל שלבי המחקר המחמירים, בדיקת יעילות ובטיחות עד שניתנו להן האישורים לרישום והשיווק כפי שנדרש מכל תרופת מרשם אחרת.

בניגוד לתרופות סינתטיות, השימוש בצמחים לריפוי הוא לרוב יותר נרחב מאשר התאמה טכנית של תכונה מול בעיה. למעשה, כמחצית מהתרופות פותחו ממרכיבים צמחיים או שהן חיקוי סינטטי של מולקולה צמחית בודדת והן נותנות פתרונות לשלל בעיות בריאותיות, כמו: חרדה, תסמונת המעי הרגיז, עייפות, חיזוק מערכת חיסון למרבים לחלות בזיהומים חוזרים, דיכאון קל-בינוני.

הנה כמה דוגמאות לתרופות שניתן למצוא כיום בבית המרקחת ומבוססות על מיצוי של צמחים:

מטיפול בכוויות ועד אלצהיימר

לאיף 600 (Laif® 600), היא תרופה המבוססת על צמח ההיפריקום ומיועדת לטיפול בדיכאון קל-בינוני. התרופה מבוססת על דור חדש של המרכיב הפעיל Hypericum perforatum, הידוע מזה שנים רבות כיעיל לטיפול בדיכאון. זו התרופה היחידה על בסיס צמחי שנבדקה מחקרית מול תרופות מובילות ממשפחת ה- SSRI (כמו פרוזק וציפרלקס) ונמצאה שיש לה יעילות דומה, 50% פחות תופעות לוואי, פחות תגובות בין תרופתיות והיענות טובה יותר לטיפול. כמו כן במחקר שבדק למעלה מ- 4,300 חולים נמצא שלאיף 600 משפרת גם את איכות החיים של המטופלים בה.

תרופה המבוססת על צמח הגינקו בילובה. ShutterStock
צמח גינקו בילובה. נמצא יעיל במניעת ועיכוב תסמינים של אלצהיימר/ShutterStock

תרופה ייחודית נוספת המבוססת על מיצוי צמחי היא צרבונין. מדובר בתרופה הראשונה בעולם לטיפול באלצהיימר שהיא פורמולה ייחודית הרשומה כפטנט, ומבוססת על מיצוי של הצמח גינקו בילובה. התרופה נמצאה יעילה במניעה ו/או עיכוב של תסמינים התנהגותיים נוירו-פסיכיאטריים (שכ- 90% מהחולים יפתחו), כגון: אשליות, הזיות, תוקפנות, חרדה, דיכאון ועוד. בנוסף היא מעכבת את ההתדרדרות של המאפיינים הקוגניטיביים אצל החולים.

דוגמה נוספת לשימוש בתרופת מרשם על בסיס מיצוי צמחי היא פילקה - טיפות צמחיות שניתנות במרשם רופא לילדים בגילאי שנה-שש כנגד שיעול (מעל גיל שש ללא מרשם). התכשיר מבוסס על בעיקר על הצמחים דרוסרה ותימין. דרוסרה הוא צמח שנמצא יעיל לשימוש עבור דלקות ומצבים עוויתיים של מערכת הנשימה, הוא בעל תכונות מכייחות, מרככות ליחה נוגדות אסטמה ועווית ומקלות על שיעול. התימין הוא צמח ממשפחת השפתניים, הוא מכיל שמן נדיף שמשמש מזה אלפי שנים לטיפול בשיעול. השמנים הנדיפים שבו משפיעים על תפקודי ההפרשות ועל שרירי הסימפונות, השמן הנדיף מגיע לנאדיות הריאה שם הוא פועל כמכייח, מרפה ומחטא.

עוד באותו נושא

6 שאלות שיגלו אם אתם מאבדים את הזיכרון

לכתבה המלאה

שיפור בתסמינים, פחות תופעות לוואי

עבור חולים הסובלים מתסמונת של הגדלת בלוטת הערמונית זמינה תרופת מרשם בשם פרמיקסון, המבוססת על מיצוי של 100% Serenoa Repens - צמח המכונה גם דקל ננסי Saw Palmeto. התרופה מביאה לשיפור בתסמינים, כמו שיפור עוצמת זרימת השתן, הפחתה בהשתנות הליליות, הפחתה בדחיפות ובתכיפות מתן השתן והאטת קצב הגדילה של הערמונית. תופעות הלוואי של התרופה פחותות מאלה של תרופות כימיות שעובדות במנגנון הורמונלי דומה (finasteride).

אננס חוות התבלינים קיזינבאני זנזיבר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
תרופה המבוססת על מיצוי מצמח האננס מסייעת בטיפול בכוויות מדרגה שנייה ושלישית/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

גם צמח האננס ידוע כבעל תכונות מרפא וממנו הופק התכשיר נקסובריד - תכשיר עורי סטרילי המכיל אנזימים מפרקים, להטריה של כוויות מדרגה שנייה ושלישית. החומר הפעיל בתכשיר - ברומולין, הוא תערובת טבעית, המופקת מגזע עץ האננס ומיובשת לאבקה. ייחודו של התכשיר טמון בסלקטיביות שלו, שכן התערובת "מעכלת" רקמות פגועות מבלי לפגוע ברקמות בריאות. דבר זה מייתר את הצורך בניתוח להסרת הרקמות השרופות ומאפשר תהליך החלמה מהיר יותר של הכוויה.

השימוש בתרופות מרשם המבוססות על מיצוי צמחי הולך ומתרחב עם השנים, אך ראוי להדגיש כי בבואנו לבחון טיפול אופטימלי במטופל, במיוחד כאשר משלבים בין מספר תרופות, עלינו לבדוק תמיד אם קיימת אינטראקציה או פוטנציאל לתגובות בין תרופתיות, והדבר נכון לגבי תרופות על בסיס צמחי.

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה ויועץ לרפואה טבעית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully