וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכי ההבדל: למה חשוב להבחין בין אי סבילות ללקטוז ואלרגיה לחלב?

3.11.2015 / 7:30

מה ההבדל בין אי סבילות ללקטוז ואלרגיה לחלב ומדוע עושה רושם שבשנים האחרונות יש יותר תינוקות המאובחנים ככאלה?

ילד אוכל שוקולד. ShutterStock
האלרגיה לחלבון החלב חולפת בגיל 6/ShutterStock

רוב התינוקות הניזונים ממזון על בסיס חלב פרה (בין אם בתרכובת מזון לתינוקות ובין במזון מוצק בגילים מאוחרים יותר) לא מפתחים לחלב תגובה מיוחדת והחיים נמשכים כרגיל. מנגד, יש תינוקות שמגיבים לא טוב למזון המבוסס על חלב פרה. הרגישות שלהם באה לידי ביטוי בקשיים במערכת העיכול כמו שלשול, כאבי בטן, גזים, הקאות והתופעה מוגדרת כאי סבילות ללקטוז (סוכר החלב).

הלקטוז היא פחמימה המצויה בחלב אם ובתרכובות מזון לתינוקות על בסיס חלב פרה. הלקטוז הוא מקור לאנרגיה, הוא מתפרק במעי הדק ונספג אל מחזור הדם ומסייע לגוף לספוג סידן, ברזל ומגנזיום. אנזים הלקטוז במעי הוא זה שאחראי על פירוק הלקטוז וכשהוא לא מצוי ברמה מספקת או חסר (תופעה גנטית נדירה) הלקטוז לא מתעכל כמו שצריך. הוא עובר למעי הגס לא מפורק ואז חיידקי המעי מתסיסים אותו ונוצרים גזים שונים הגורמים לנפיחות בבטן ולתחושת אי נוחות במערכת העיכול.

ההבדל בין אי סבילות לאלרגיה

הבלבול בין אלרגיה לחלב ואי סבילות ללקטוז הוא רב, אבל מדובר בשני דברים שונים לחלוטין. אי סבילות יכולה לגרום לסבל, אבל לא מדובר בתופעות מסכנות חיים. התגובה האלרגית למזון מתעוררת בדרך כלל בסמוך לאכילת המזון האלרגני ויכולה להיות קשה ולהסתיים אפילו במוות.

אלרגיה נגרמת בגלל פעילות שגויה של מערכת החיסון המזהה מזון מסוים כפולש זר ואז נלחמת בו על ידי ייצור נוגדנים. התגובה האלרגית יכולה להתרחש גם בחשיפה מינימלית למזון האלרגני, בעוד שמי שסובל מאי סבילות ללקטוז יכול הרבה פעמים לאכול מוצרי חלב דלי לקטוז או לצרוך כמות קטנה של לקטוז ללא בעיה מיוחדת. החדשות הטובות הן שהאלרגיה לחלבון החלב בתינוקות עוברת בדרך כלל עד גיל 6.

אל תמהרו לקבוע שהתינוק רגיש ללקטוז או אלרגי לחלב
בחודשי חייהם הראשונים כמעט כל התינוקות סובלים מבעיות עיכול. המערכת שלהם עדיין לא בשלה והיא מסתגלת לאטה לעבודה הנדרשת ממנה ולתזונה חדשה (בין אם זה הנקה או פורמולה).

בקבוק חלב. ShutterStock
אל תמהרו לקבוע שהתינוק רגיש בחודשים הראשונים/ShutterStock

תנו לרופא להחליט

פעולת העיכול היא תהליך מאתגר שגורם לגזים (קוליק), כאבי בטן, בכי ואי שקט. זה טבעי שזה קורה ולרוב זה עובר בגיל 3-4 חודשים. לפעמים נדמה שהסבל גדול והכאבים חריפים – אבל זה עדיין לא אומר שמדובר באי סבילות ללקטוז או אלרגיה. אם הבכי והתופעות הקשות נמשכות מעל שעתיים שלוש כל יום במשך שבוע שבועיים זה הזמן לבדוק את הנושא לעומק.

כיום המודעות לתופעות (אלרגיה למזון ואי סבילות) גבוהה ונדמה שלעיתים ממהרים לקפוץ למסקנה שהתינוק רגיש לחלב ומחליפים לו את התזונה. אבל, חכו רגע, לא כל כך מהר. אלרגיה לחלב ורגישות ללקטוז היא תופעה שרופא צריך לאבחן ולא הורה. אם אתם חושדים שמדובר באי סבילות פנו לרופא ותנו לו להחליט במה מדובר.

רק בהמלצתו החליפו את התזונה . רופא הילדים יכול להמליץ לתינוקות, הניזונים מתרכובת מזון לתינוקות ונמצאו אלרגיים לחלב, על אחת משתי אפשרויות בהתאם לסוג האלרגיה שאבחן: תרכובת מזון ללא חלב, על בסיס חלבון סויה כגון סימילאק איזומיל או תרכובת מזון על בסיס חלבון חלב שעבר פירוק ליחידות קטנות, כגון סימילאק אלימנטום ובכך לא מעורר תגובה אלרגית של מערכת החיסון בקרב רוב התינוקות. תמ"לים אלה מכילים את כל רכיבי התזונה להם זקוק התינוק.

הרופא הוא גם זה שיבצע מעקב מסודר. זה חשוב ועקרוני לבריאותו של התינוק ולהתפתחותו ובהמשך משמעותי כשחושפים באופן מבוקר למזונות על בסיס חלב.

כתבות נוספות באותו נושא: איזה פורמולה הכי מתאימה לתינוק שלך?

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully