וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הזמן: למה מומלץ לחסן את הילדים נגד שפעת?

ד"ר דנה פלג

25.10.2015 / 13:34

ד"ר דנה פלג, רופאת ילדים ואמא, מסבירה למה עכשיו זו העונה בה כדאי לחסן את הילדים נגד שפעת, ולמה לכם ההורים אין ממה לחשוש

חצבת. GettyImages
עכשיו זה הזמן להתחסן/GettyImages

אם היינו צריכים עוד הוכחה שהחורף כאן, מלבד הזזת השעון, אז היום קיבלנו אותו בדמות מזג האוויר שמזכיר לנו שאנחנו נכנסים לעונת המחלות ובעיקר לעונת השפעת. למי מכם שעוד מתלבט, חשוב לדעת שמומלץ להתחסן ולחסן את הילדים כבר בשבועיים הקרובים.

כשמדברים על מחלת השפעת מתכוונים למעשה לוירוס השפעת INFLUENZA. הווירוס שכיח בחודשי החורף ומתבטא במחלת חום של 40 מעלות עד שבוע ימים המלווה בנזלת, שיעול, כאב גרון, כאבי שרירים, חולשה וכאב ראש.
הראשונים לחלות בשפעת הם כאמור בדרך כלל הילדים ואחריהם נדבקים המבוגרים. הווירוס מאוד מדבק בין בני הבית וכמובן בגנים ובמעונות. למעשה, בכל התעטשות, וירוס השפעת מתפזר באוויר והוא שורד זמן רב על משטחים - לכן שיעור ההדבקה שלו גבוה.

יותר סיבוכים

בניגוד לווירוסים אחרים בחורף שגורמים רק לנזלת, התעטשות ושיעול, לשפעת יש יותר סיבוכים. הסיבוכים השכיחים הם דלקת אזניים, דלקת ריאות, וקשיי נשימה שמצריכים כבר טיפול אנטיביוטי וחלקם אף מצריכים אשפוז ועלולים להעמיד את החולה בסכנת מוות. לפי נתונים מארה"ב למשל בעונת 2012-2013- 90% מהילדים שנפטרו משפעת היו לא מחוסנים.

הקבוצות שנמצאות בסיכון גבוה ללקות בסיבוכי שפעת הם תינוקות וילדים מתחת לגיל חמש, חולי אסטמה, נשים בהיריון, קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות. משרד הבריאות ממליץ לקבוצות האלה להתחסן כל שנה כבר בסתיו כדי להוריד את הסיכוי לחלות בשפעת. כל שנה החיסון משתנה מפני שהווירוס משנה את מאפייניו ונוצרים זנים חדשים. זו הסיבה שאין חיסון אחד שמגן מפניו וכל שנה מכינים חיסון עדכני שאמור להגן מפני הווירוס של השנה הקרובה.

ד"ר דנה פלג. קופת חולים כללית,
ד"ר פלג מתחסנת/קופת חולים כללית

החיסון עצמו מורכב מווירוס מומת וניתן בזריקה לשריר. הוא אומנם אינו יכול לגרום לשפעת מכיוון שהווירוס מת, אך כמו בכל חיסון הוא עלול לגרום לתופעות מקומיות באיזור הזריקה או חום נמוך ליממה אחת. כרופאת ילדים וכאמא, אני חושבת שעדיף הסיכוי שיהיה חום של יום אחד על פני מחלת השפעת עצמה שהיא סוערת ומסוכנת יותר.

במידה והילד חלה בשפעת וסובל מהתסמינים האלה, יש לגשת לרופא הילדים:

1. נשימה מהירה או קשיי נשימה
2. עור בצבע כחלחל-אפרפר
3. הילד אינו שותה נוזלים או מקיא הרבה
4. אי שקט
5. שיפור בסימני השפעת אך אחר כך חזרה של מחלת החום עם שיעול שהחמיר (חשד לסיבוך של דלקת ריאות).

לכל ההורים שמתלבטים אם לחסן את ילדיהם, אני בתור רופאה ואמא, מתחסנת כל שנה נגד שפעת בגלל החשיפה הגבוהה לחולים. אפילו בהיריון התחסנתי. כל שנה אני מזכירה לקרוביי להתחסן נגד שפעת וחיסנתי גם את ילדיי שהם מתחת לגיל 5, עד כה מעולם לא נתקלתי בתופעות לוואי.


ד"ר דנה פלג היא רופאת ילדים, מחוז שרון שומרון כללית

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת
  • חורף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully