וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תדעי אם התינוק שלך אלרגי לחלבון חלב?

וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

27.10.2015 / 6:00

בשונה מאי סבילות ללקטוז, אלרגיה לחלבון חלב אצל תינוקות יכולה לעורר תגובות חמורות בגוף, לעתים עד סכנת חיים. מה הסימפטומים של אלרגיה ומהו הטיפול הרצוי?

תינוק אוכל מבקבוק. ShutterStock
האלרגיה לחלב תחלוף בקרב כמחצית מהילדים/ShutterStock

רגישות לחלב, אי סבילות ללקטוז, אלרגיה לחלב – יש כיום בלבול גדול בין התופעות המשפיעות על סוג תרכובת המזון לתינוקות אותה התינוק הפרטי שלכם אוכל. הבלבול אמנם דורש הסבר והבהרה, אך הוא מגיע יחד עם מודעות גוברת והולכת לנושא רגישות לחלב בקרב תינוקות והיצע פורמולות חלופיות רחב. לשמחתנו אנחנו כיום חיים בעידן בו אם תינוק אינו ניזון מהנקה ונמצא שהוא רגיש או אלרגי לחלב תימצא עבורו פורמולה מתאימה בין אם צמחית ובין אם כזו המבוססת על לקטוז מפורק באופן חלקי או מלא.

כבר נכתב על ההבדל בין אלרגיה לחלבון חלב ורגישות ללקטוז, אבל חשוב לזכור שההבדל המהותי הוא עניין של חיים ומוות. בעוד שאי סבילות ללקטוז יכולה לגרום לאי נוחות בבטן ולהרגשה רעה במערכת העיכול, אלרגיה לחלבון פרה יכולה להיגמר באובדן הכרה ואף מוות בדומה לאלרגיות אחרות למזון.

על פי נתוני טיפת חלב (כפי שפורסמו באתר) כ-2.5%-7.5% מהתינוקות בעולם מתחת לגיל שנה סובלים מאלרגיה לחלב ועד תום השנה הראשונה לחייהם האלרגיה תחלוף אצל 50% מהם. אצל רוב הילדים האלרגיה תחלוף בשנות החיים הראשונות.

חשוב לזכור שבמצבי אלרגיה, בניגוד למצבי אי סבילות, מערכת החיסון היא זו שמעורבת בתגובה והמפגש שלה עם החלבון המצוי בחלב פרה הוא זה שמעורר את האלרגיה. הבעיה נעוצה בזיהוי שגוי של חלבון החלב כאויב ובעקבות כך ייצור נוגדנים נגדו. זו הסיבה שמחשיפה לחשיפה התגובה עלולה להחמיר.

מה היא אלרגיה לחלבון החלב?

כשמערכת החיסון מזהה את חלבון החלב כגורם היא מעוררת תגובה אלרגית היכולה להתבטא בכמה אופנים: על העור (פריחה, אודם, נפיחות, גרד), במערכת העיכול (כאבי בטן, שלשולים, הקאות), במערכת הנשימה (קוצר נשימה, שיעול, נפיחות) ואף במערכת העצבים. התגובה הקשה והמסוכנת ביותר היא שוק אנפליקטי, תגובה רב מערכתית מסכנת חיים שדורשת טיפול מיידי.

אלרגיה לחלב מעוררת במערכת החיסון נוגדנים מסוג IgE שגורמים לתגובה אלרגית חריפה בגוף זמן קצר אחרי החשיפה (מכמה דקות ועד כשעתיים). את נוגדני ה- IgE ניתן לזהות בבדיקת דם ולמדוד את ערכיהם ואז להמשיך את האבחון אצל אלרגולוג שמבצע בדיקות מעבדה, תבחיני עור ומציע תוכנית טיפולית. קיימת גם אלרגיה לחלבון חלב ארוכת טווח שהסימפטומים שלה חמורים פחות ומופיעים עד 24 שעות מרגע החשיפה.

הטיפול - דיאטה

אם רופא מומחה קבע שהתינוק סובל מאלרגיה לחלבון חלב הטיפול הוא דיאטה שאינה כוללת מוצרי חלב ובהתייעצות עם הרופא - מעבר לפורמולה היפואלרגנית המכילה חלבון מפורק כמו סימילאק אלימנטום. הרופא הוא זה שקובע עד מתי להמשיך עם הדיאטה הזו – בדרך כלל עד גיל 5 חודשים או שנה ואז מתחילים לחשוף את התינוק מחדש לחלבון חלב באופן מבוקר לעיתים רק בנוכחות רופא בבית חולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully