וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-11 נקודות חן על הזרוע? אתם בסיכון לחלות בסרטן העור

19.10.2015 / 13:30

גורמי הסיכון הידועים למלנומה הם בין השאר, שיער אדמוני או בהיר ועיניים בהירות, אבל גם הופעת נקודות חן על העור. מחקר חדש מצא דרך להעריך מה הסיכוי שלכם לחלות

נקודת חן. ShutterStock
תתחילו לספור/ShutterStock

אנשים שיש להם יותר מ-11 נקודות חן על הזרוע, נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בסרטן העור (מלנומה) – כך נמצא במחקר בריטי חדש שפורסם ב-British Journal of Dermatology. הממצאים, כך הסבירו החוקרים, יוכלו לסייע לרופאי משפחה להעריך את מידת הסיכון למלנומה בקרב מטופלים.

מטרת המחקר היתה למצוא מנבאים לסיכון מוגבר למלנומה, המיתווספים למנבאים קיימים, למשל – קיומן של 100 נקודות חן על פני הגוף כולו. לצורך כך נבדקו כ-3,600 תאומות בריטיות. מכיוון שיש להן גנטיקה דומה יש להן גם סיכון דומה (פרדיספוזיציה דומה) והדבר יכול לנטרל את הרכיב הגנטי ולהשאיר רק את ההשפעה היחסית של מספר נקודות החן.

נקודות החן שלהן נספרו בקפידה על ידי אחיות מוסמכות ונבדקו אצלן פרמטרים נוספים כמו צבע השיער והעיניים וקיומם של נמשים. זאת, מכיוון שגורמי סיכון למלנומה הנם, בין השאר, שיער אדמוני או בהיר ועיניים בהירות.

כדי לאמת את הממצאים הם בחנו כ-400 משתתפים (גברים ונשים) עם מלנומה. משקלול הממצאים על הקבוצה הגדולה והקטנה מצאו החוקרים כי ניבוי של סיכון לפתח מלנומה לפי מספר נקודות החן נמצא יעיל בנשים.

"מנבא חזק למלנומה"

על פי המחקר, מספר נקודות החן שפזורות על פני הזרוע הימנית – ובעיקר מעל גובה המרפק – הוא המנבא הטוב ביותר למספר הנקודות המצוי על פני הגוף כולו. לחוקרים התברר, שאנשים שלהם שבע נקודות חן על הזרוע הימנית הם בסיכון של פי תשעה לכך שיימצאו אצלם יותר מ-50 נקודות חן על פני הגוף כולו. אנשים שלהם יותר מ-11 נקודות חן – הם בסיכון לכך שיימצאו אצלם יותר מ-100 נקודות. גם הרגליים נמצאו קשורות לספירה הכוללת. אצל גברים, אזור הגב הוא מנבא לגוף כולו. "הראינו שיש קשר בין מספר נקודות חן הגבוה מ-11 על פני הזרוע לבין סיכון ליותר מ-100 נקודות חן על פני הגוף כולו", הסבירו החוקרים. "זה לכשעצמו מנבא חזק למלנומה".

בדיקה לגילוי סרטן העור. GettyImages
בדיקה לגילוי סרטן העור/GettyImages

מחברו הראשי של המחקר, סיימון ריברו מאוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון, הוסיף: "הממצאים יאפשרו לרופאי משפחה להעריך טוב יותר מהו מספר נקודות החן הפזורות על פני גופו של המטופל. בדרך זו, יותר אנשים הנמצאים בסיכון למלנומה יישלחו לאבחון".

למה צריך לשים לב?

מכון מחקר הסרטן של בריטניה (Cancer Research UK) הדגיש: "פחות ממחצית מהמלנומות מתפתחות מנקודות חן קיימות. לכן חשוב לדעת אילו נקודות חן הן 'נורמליות' ואילו מהן מחייבות בדיקה. יש לגשת להיבדק אם חל שינוי בגודל, צורה, צבע או הרגשה בכל נקודה או כתם עור שהוא. אין להסתכל רק על הזרועות: מלנומה יכולה להתפתח בכל מקום בגוף, והיא נפוצה במיוחד על הגב אצל גברים וברגליים אצל נשים".

ב-2012 – הנתון העדכני ביותר של משרד הבריאות – אובחנו בישראל 1,293 חולים חדשים עם מלנומה ממאירה של העור ו-230 איש נפטרו מהמחלה. מבין 20 המדינות שבהן שיעורי התחלואה והתמותה ממלנומה הם הגבוהים ביותר, ישראל מדורגת די נמוך בתחום התחלואה: מקום 13 (גברים) ומקום 20 (נשים). אוסטרליה וניו זילנד ממוקמות בראש הטבלה. שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר בישראל הם בקרב ילידי צפון אירופה וצפון אמריקה ובקרב ילידי ישראל. שיעורי התחלואה והתמותה נמוכים מאוד בקרב ערביי ישראל: ב-2012 אובחנו רק 23 ערבים עם מלנומה.


יעוץ רפואי: ד"ר עידן גורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully