וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המוזר בין חיסון נגד שפעת ומניעת שבץ מוחי

12.10.2015 / 15:30

רבים עדייין מתלבטים אם להתחסן נגד שפעת או לא. מחקר חדש מצא קשר בין החיסון העונתי להפחתת הסיכון לשבץ מוחי ומחלות לב. והוא עובד בצורה דו כיוונית

מגפת שפעת בניו יורק. ינואר 2013. רויטרס
החיסון עשוי להגן לא רק מפני המחלה העונתית/רויטרס

עונת השפעת בפתח ורבים תוהים אם להתחסן לקראתה או לא. בשנים האחרונות הולכות וגוברות העדויות לכך שזיהומים חיידקיים ונגיפיים עלולים להוות טריגר שמעלה באופן זמני לא רק את הסיכוי לחלות במחלה העונתית אלא גם את הסיכון לשבץ מוחי. בתקופה שבה עולה השכיחות של השפעת ובתקופה שאחריה נרשמת גם עלייה בשיעור האישפוזים כתוצאה מסיבוכים וסקולריים כדוגמת שבץ מוחי איסכמי. העדויות שעולות ממחקרים תצפיתיים שונים מהשנים האחרונות תומכות בכך שמתן חיסון נגד שפעת יכול להפחית סיכון זה.

מחקר בריטי חדש שפורסם לאחרונה בירחון הרפואי Vaccine לקח את הקשר הזה צעד אחד קדימה והראה שבתקופה שלאחר מתן החיסון יורד הסיכון לפתח שבץ למשך חודשיים. החוקרים סקרו רשומות רפואיות של קרוב ל-18,000 אנשים מעל גיל 18 שחוסנו נגד שפעת וגם לקו בשבץ בתקופת המעקב שנמשכה 180 ימים.

האפקט המגן חזק יותר בחודשי הסתיו

החוקרים מצאו כי בשלושת הימים הראשונים לאחר החיסון פחת הסיכון ללקות בשבץ ב-55 אחוזים, בארבעה עד שבעה ימים לאחר החיסון פחת הסיכון ב-36 אחוזים ובין חודש לחודשיים לאחר החיסון הוא ירד ב-17 אחוזים. עוד נמצא כי האפקט המגן היה חזק יותר באנשים שחוסנו בשלב המוקדם של עונת השפעת, בין חודשים ספטמבר לנובמבר.

כלי דם. ShutterStock
פוגעים בכלי הדם בגוף/ShutterStock

המחקר הנוכחי אינו מחדש את עצם קיום הקשר בין הזיהומים לבין הסיכון לשבץ, אולם הוא הגדול והמקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא. מחקרים קודמים בהיקפים קטנים יותר, הראו כי זיהומים לוקחים חלק בהעלאת הסיכון לפגיעה בכלי דם, בין אם עלייה בתמותה ממחלות לב או משבץ מוחי. באופן מיוחד, מעשנים שסובלים מדלקת כרונית של הסימפונות נמצאים בסיכון מוגבר לזיהומים חיידקיים כסיבוך של הידבקות בנגיף השפעת וגם בסיכון גבוה יותר לשבץ לאחר מכן.

המנגנון עדיין לא ברור

למרות שהמחקר החדש מוסיף חיזוק לקשר שכבר תואר בעבר בין חיסון נגד שפעת והגנה משבץ - קיימים מספר סייגים, כשהראשון ביניהם הוא בעובדה שהקשר שבין החיסון לשבץ עדיין אינו מובן באופן מלא מבחינת המנגנון שלו. גם כאשר נמצא קשר בין שני אירועים הדבר לא בהכרח מוכיח כי מדובר בקשר של סיבה ותוצאה. קשר כזה יצטרך להיבדק במחקרים עתידיים בתחום. בנוסף, המחקר אינו מסביר מדוע האפקט המגן מתחיל כמעט באופן מיידי לאחר מתן החיסון ואף מתגבר בשלושת הימים שאחריו, בעוד שהאפקט האמיתי של החיסון מבחינת נוגדנים לוקח בממוצע כשבועיים לאחר מתן החיסון.

חשוב לציין שהקשר עובד בצורה דו כיוונית. אנשים עם מחלת לב ומי שעבר שבץ נמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים משמעותיים יותר אם הם נדבקים בנגיף השפעת. כך לדוגמה, 50 אחוזים מהמבוגרים שאושפזו עם שפעת בעונת 2014-2015 סבלו ממחלות לב וכלי דם. מחלות לב כוללת לא רק מחלת לב כלילית (מי שעבר התקף לב או אוטם שריר לב) אלא גם מי שסובל מאי ספיקת לב, יתר לחץ דם, בעיות בשסתומי הלב, הפרעות קצב כדוגמת פרפור פרוזדורים ומומי לב מולדים. האיגוד האמריקני למחלות לב (AHA) והאיגוד האמריקני לשבץ (ASA) ממליצים כי אנשים בסיכון מוגבר יקפידו להתחסן מדי שנה כנגד שפעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully