וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד כמה הטכנולוגיה מסכנת את הבריאות של הילדים שלכם?

1.10.2015 / 7:20

אחרי שנים שבהן ההנחיות של האגודה האמריקאית לרפואת ילדים היו לא לאפשר לילדים מתחת לגיל שנתיים כל זמן מסך, הגיע עדכון מפתיע - מסתבר שאפשר להיעזר בטכנולוגיה, אבל בצורה מוגבלת

ילדים משחקים בטלפון. ShutterStock
"יש תועלות רבות לטכנולוגיה, אך יש גם כמה דאגות"/ShutterStock

ילדים ותינוקות חשופים כיום למסכים כמעט מהיום שנולדו, אם זה מסך הסמארטפון, הטבלט או המחשב. המכשירים האלה אמנם מעוררים את סקרנותם של הילדים, ואפילו מספקים להורים כמה רגעי מנוחה פה ושם – אך השפעתם על התפתחותם של הילדים טרם התבררה לגמרי, מה שמציב בפני המבוגרים לא מעט שאלות ואתגרים.

האגודה האמריקאית לרפואת ילדים מנסה כעת לעשות קצת סדר בבלאגן. אחרי שנים שבהן ההנחיות ששיחררה בנושא פיגרו הרבה אחרי הטכנולוגיה (הן קבעו, למשל, כי אין לאפשר לילדים מתחת לגיל שנתיים לצרוך כל "זמן מסך"), היא פירסמה לאחרונה הנחיות חדשות ועדכניות יותר. העדכון בהחלט נדרש: על-פי סטטיסטיקה עדכנית בארה"ב (שנדמה כרלוונטית גם לישראל), 38% מהפעוטות מתחת לגיל שנתיים נחשפו זה מכבר לסמאטרפונים.

בין ההנחיות החדשות להורים: הציבו גבולות, הקפידו על תקשורת של פנים-אל פנים, עודדו זמן משחק שאינו מול מסך ואסרו על שימוש בסמארטפון בזמן הארוחה המשפחתית. "ההנחיות הקודמות קדמו לעידן האייפדים והאפליקציות", הודתה יו"ר האגודה האמריקאית לרפואת ילדים, ד"ר ארי בראון, בראיון למגזין ההורות האמריקאי Parents.

אך לא בטוח שהורים יפיקו תועלת רבה מההנחיות החדשות, שמאופיינות בכלליות רבה (ראו בסוף הכתבה). ייתכן שהסיבה לכך היא שהרופאים עצמם טרם הבינו לאן נושבת הרוח המחקרית בנושא. "גם אני מתלבטת מה לייעץ להורים, ואפילו לילדיי שלי", אמרה ד"ר בראון. "יש תועלות רבות לטכנולוגיה, אך יש גם כמה דאגות".

המחקרים מבלבלים, ההורים לא יודעים מה לעשות

"קיימת גם הסכנה שפעוטות יתמכרו לסוג זה של גירוי, מה שיוביל להתפתחות מוחית לא מאוזנת. כל פעילות חינוכית שיכולה להיעשות ללא אייפד – אלא בעולם האמיתי – עדיפה"

והדאגות, כך מתברר, כלל אינן מעטות. ללא קשר לבום הטכנולוגי הנוכחי, חוקרים טוענים זה מכבר שלמידה הנעשית דרך מדיה – טלוויזיה למשל – יעילה הרבה פחות מלמידה אקטיבית, המערבת שיח ממשי עם אנשים ותרגול של מיומנויות בפועל. גם בהנחיות החדשות נכתב במפורש כי "מעורבות של ילדים ב'זמן שיחה' היא קריטית לצורך התפתחות השפה. 'הפינג-פונג' של השיחה הוא שמשפר את מיומנויות השפה".

ומה בנוגע לסמאטרפונים וטאבלטים? במאמר שכתב לאחרונה חוקר התפתחות הילדים הבריטי ד"ר ריצ'ארד האס למגזין הבריטי Nursery World, הוא נוקט עמדה חד משמעית – יש להימנע מהם בכל מחיר. לדבריו, חשיפה של תינוקות למכשירים אלה עלולה להיות הרסנית להתפתחותם המוחית, לא פחות. "אין לנו מושג, גם לא לחוקרי מוח, מהי ההשפעה של הטכנולוגיות האלה על התפתחותו של המוח. בילדות המוקדמת המוח נמצא בהתפתחות מואצת מאוד", כתב האס. "קיימת גם הסכנה שפעוטות יתמכרו לסוג זה של גירוי, מה שיוביל להתפתחות מוחית לא מאוזנת. כל פעילות חינוכית שיכולה להיעשות ללא אייפד – אלא בעולם האמיתי – עדיפה".

תינוק מדבר באייפון. ShutterStock
סכנת התמכרות?/ShutterStock

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון הזהירו גם הם לאחרונה כי שימוש באחד מסוגי המסכים בכדי להרגיע ילדים, עלול לפגוע בהתפתחותם החברתית והרגשית.

אך יש גם מחקרים הטוענים בדיוק ההפך: חשיפה לטכנולוגיה, לפיהם, מיטיבה עם התפתחותם של ילדים – והיא לא מציבה בפניהם כל סכנה, אפילו לא כאשר מדובר בתינוקות.

ב-2014 הפיץ גם האיגוד הישראלי לרפואת ילדים נייר עמדה שעסק בחשיפת תינוקות למדיה – וצידד בהנחיות האגודה האמריקאית בגרסתן המחמירה, כלומר טרם עברו את העדכון הנוכחי. השורה התחתונה: אין לחשוף ילדים מתחת לגיל שנתיים לכל סוג של מדיה. בכל זאת, גם ההנחיות הישראליות צפויות לעבור עדכון בקרוב. "נתוני המחקרים שנאספו עד עתה מספקים ראיות מוצקות כי למדיה על כל צורותיה, מדיה ישירה או מדיית רקע, השלכות שליליות על בריאות, התפתחות והתנהגות פעוטות מתחת לגיל שנתיים", נכתב בנייר העמדה. "על כן מומלץ לאמץ את המלצות איגוד רופאי הילדים האמריקאי ולצמצם ככל האפשר את השימוש במדיה בקבוצת הגיל הזו".

בין ההנחיות שסיפק האיגוד להורים: בחרו בתכנים המותאים לגיל הילדים; הימנעו מהתקנת מערכת טלוויזיה או מחשב בחדר השינה של הילדים ;הימנעו מהרדמת תינוקות וילדים תוך כדי צפייה במדיה; הימנעו מהאכלת תינוקות תוך כדי צפייה במדיה; משחק עם הילד הינו בעל ערך גבוה יותר להתפתחות המוחית בהשוואה לחשיפה למדיה; הגבילו את השימוש באפליקציות לשעה ביום, והשתתפו במשחק זה.

אז מה עושים? נכון לעכשיו – מפעילים שיקול דעת. אם נתרגם את הנחיות האגודה האמריקאית לרפואת ילדים למשפט אחד, ננסח זאת כך: היו זהירים, ואל תתפתו להפוך את הילדים שלכם לשפני ניסוי, רק מכיוון שהאייפד נותן לכם קצת שקט.

ילדים ומדיה: עשו ואל תעשו

ההנחיות החדשות לצריכת מדיה – על-פי האגודה האמריקאית לרפואת ילדים (ספטמבר, 2015)

• התייחסו למדיה כמו לכל היבט סביבתי אחר בחיי הילדים שלכם: הציבור גבולות – ילדים זקוקים להם והם מצפים להם. הכירו את החברים שלהם, הן ברשת והן מחוצה לה. הכירו את האתרים והאפליקציות שבהם הם משתמשים.

• היו מודל לחיקוי: הגבילו גם את צריכת המדיה שלכם. אם אתם רוצים להיות הורים קשובים ומעורבים – הקפידו על זמן איכות עם הילדים שמחוץ למסך.

• הכירו בערכו של זמן המוקדש לתקשורת פנים-מול-פנים. ילדים צעירים לומדים הכי טוב כאשר הם מתקשרים עם אנשים.

• משפחות שמשחקות יחד – לומדות יחד. שחקו משחקי וידאו עם הילדים שלכם. כך תלמדו אותם לשים את "החוויה הטכנולוגית" בפרספקטיבה הנכונה.

ילדה עם אייפון. ShutterStock
גם בנושא הזה - אתם צריכים להציב גבולות/ShutterStock

• בררו אילו אפליקציות הן באמת "חינוכיות". יותר מ-80 אלף אפליקציות מוגדרות "חינוכיות" – אך הן לא בהכרח כאלה. עשו שיעורי בית בנושא.

• עודדו זמן משחק שאינו מול מסך. זמן משחק שכזה מעודד יצירתיות. הציבו אותו בראש סדר העדיפויות, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים.

• זה בסדר כשבני נוער מבלים זמן רב מול מסך. כך הם בונים את מערכות היחסים שלהם והזהות שלהם. היו עירניים למה שמתרחש בעולם האינטרנטי ובזה שמחוץ לו והשאירו דלת פתוחה לשאלות ודאגות. דאגו לכך שפעולות טכנולוגיות מסוימות יהיו אסורות בתחליט, כמו שליחת הודעות טקסט פוגעניות או תצלומים מיניים (sexting).

• צרו אזורים "נקיים מטכנולוגיה". הקפידו שהארוחות המשפחתיות יתנהלו ללא מעורבות של מסכים וטענו את הטלפונים מחוץ לחדרי הילדים. פעולות אלה מייצרות זמן איכות משפחתי, וכן משפרות את הרגלי האכילה והשינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully