וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים גילו למה חלק מהמעשנים נשארים בריאים

30.9.2015 / 6:13

מכירים מישהו שעישן עד גיל 90 ומת בשיבה טובה? עכשיו יש לזה הסבר מדעי. חוקרים בריטים ביצעו מחקר רחב היקף וגילו כי גנים מסוימים מחסנים אנשים מפני מחלות ריאה קשות. איך זה עובד?

גבר מעשן. ShutterStock
ריאות ברזל?/ShutterStock

עישון לא בריא לאיש, אולם מתברר כי מעשנים מסוימים, שניחנו בגנטיקה ייחודית, חסינים יחסית למחלות ריאה – כך עולה ממחקר בריטי חדש. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Lancet Respiratory Medicine.

המחקר מיפה את נתוניהם הגנטיים של 50 אלף איש בני אדם בגילאי 40-69, שנאספו בין השנים 2006-2010 כחלק מפרויקט מחקרי בריטי בשם UK Biobank. משתתפי הניסוי נבחרו על-פי בריאות הריאות והרגלי העישון שלהם (אם אם מעשנים כבדים או לא עישנו מעולם). אצל כל אחד מהמשתתפים, החוקרים השוו בין פקטורים אלה לבין 28 וריאציות גנטיות – וגילו כי ישנם גנים מסוימים הקשורים במחלות ריאה. בנוסף, לראשונה אי פעם, הם גילו חמישה מקטעים של די.אן.איי הקשורים בנטייה של אנשים מסוימים להתמכר לעישון.

החוקרים התמקדו בין השאר במחלת ריאה קשה בשם "מחלת ריאות חסימתית כרונית" (COPD), המתבטאת בהפרעות באוורור ובחילוף גזים בריאות וגורמת לקשיי נשימה, שיעולים ועוד. היא נגרמת לרוב בשל עישון כבד או חשיפה לזיהום אוויר. הם מצאו כי לאנשים עם פרופילים גנטיים מסוימים היה סיכוי נמוך מאחרים ללקות ב-COPD, וזאת חרף העובדה שעישנו. במילים אחרות, לאנשים אלה ישנם גנים, המייצרים חסינות מסוימת בפני המחלה. מצד שני, אנשים עם פרופיל גנטי אחר, ייטו ללקות במחלה גם אם מעולם לא עישנו בחייהם.

אילוסטרציה. ShutterStock
גנטיקה משחקת תפקיד חשוב בשמירה על הריאות/ShutterStock
"הדרך הטובה ביותר להימנע ממגוון מחלות, לרבות סרטן ומחלות לב, היא פשוט להפסיק לעשן"

עישון, כמובן, הוא לא פעולה מומלצת – מדגישים החוקרים. "עישון הוא גורם הסיכון המוביל
ל-COPD", אמר מרטין טובין מאוניברסיטת ליקסטר, בריטניה, בראיון לגרדיאן. "רבים מהמעשנים מפתחים את המחלה, אך לא כולם. גם גנטיקה משחקת תפקיד חשוב בעניין. בכל מקרה, הדרך הטובה ביותר להימנע ממגוון מחלות, לרבות סרטן ומחלות לב, היא פשוט להפסיק לעשן".

החוקרים טוענים כי הצליחו גם לאתר הבדלים גנטיים, הקשורים בנטייה להתמכר לעישון. מדובר בחמישה מקטעים גנטיים המשפיעים על תגובת המוח לחומר הפעיל והממכר בסיגריות – ניקוטין. עם זאת, תפקידם המדויק של גנים אלה צריך עוד להתברר. "הבנת האופן שבו הגנטיקה מעורבת בתהליכים של התמכרות, יכולה לסייע לנו לפתח טיפולים ממוקדים – ועם פחות תופעות לוואי – לטיפול במכורים", הסביר החוקר איאן הול מאוניברסיטת נוטינגהאם.

עוד באותו נושא

העישון הרבה יותר מסוכן לבריאות שלכם ממה שאתם חושבים

לכתבה המלאה

ילדים שנחשפו לעישון בסיכון לבעיות התנהגות

אך מי שחושב שזכה בגנטיקה המאפשרת לו לעשן ככל שירצה, מבלי לחלות – אולי לא הביא בחשבון את השפעותיו ההרסניות של עישון פאסיבי. מחקר צרפתי חדש מראה עד כמה מסוכן לעשן במחיצת ילדים, ולא רק בגלל הסכנות הבריאותיות הידועות.

המחקר – שבוצע בגוף המחקר INSERM ובאוניברסיטה UPMC – מצא כי ילדים שנחשפו להורים שעישנו במהלך ההריון ולאחריו, נטו לפתח בעיות התנהגות יותר מילדים אחרים. מדובר בבעיות רגשיות ובהפרעות התנהגות שונות.

במסגרת המחקר נותחו דפוסי ההתנהגות של 5,200 ילדים בבתי ספר יסודיים. ייחודו של המחקר הוא בכך שהראה שעישון פאסיבי עלול לפגוע לא רק בבריאותם הפיסית של ילדים (למשל, להגדיל את הסיכון למחלות ריאה), אלא גם בבריאותם הפסיכולוגית. "הממצאים שלנו מראים שכדאי להימנע מעישון במחיצת ילדים – גם מכיוון שהוא עלול לגרום לבעיות התנהגות", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully