וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבון הנפש של רב פקד ערן מלכה

איך שני אנשים שאמורים לייצג את החוק הופכים לנוכלים מתוחכמים שמפילים ברשתם גם את האנשים החזקים ביותר? אילן רבינוביץ' מתארח באולפן וואלה! NEWS ומסביר מהו המנגנון הפסיכולוגי שעומד מאחורי הפרשה שטלטלה את צמרת המשטרה

עריכה: ניר חן

השבוע נגזרו שמונה שנות מאסר על רב-פקד ערן מלכה, שהורשע על פי הודאתו במסגרת הסכם עד מדינה בפרשת רונאל פישר. מדובר בגזר דין חמור, בעיקר לאור העובדה כי העונש המקסימלי האפשרי במסגרת ההסדר היה עשר שנות מאסר.

פרשת פישר-מלכה, ומערכת היחסים הסבוכה בניהם, מעלה כמה שאלות: איך שני אנשים כל כך מוכשרים ומקצועיים מגיעים למצב שבו הם מנצלים את כוחם בעבור בצע כסף? איך שני אנשים שאמורים לייצג את החוק הופכים לנוכלים מתוחכמים שמפילים ברשתם גם את האנשים החזקים ביותר?

אחרי קריאה של גזר הדין, ושמיעת שני הצדדים, אני יכול להגיד שמדובר במקרה קלאסי של "הלך העורב אצל הזרזיר". פישר אולי היה הנחש המפתה, אך מלכה שתה בתאווה מכוס התרעלה. שני עורכי דין נרקיסיסטים שחצו את הקווים והפכו לפסיכופתיים בכירים. תאוות הבצע ככל הנראה העבירה אותם על דעתם, והם ניצלו את כוחם הרב מול לקוחות במצוקה, הנמצאים בחולשה נוראה ובנחיתות מולם כדי לסחוט סכומי עתק, כשתאוותם אינה יודעת שובע. מדובר ברוע צרוף. ללא רחמים.

ערן מלכה ורונאל פישר, יוני 2015. נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
מלכה ופישר. הלך הזרזיר אצל העורב/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ

ולמרות זאת, רפ"ק בדימוס מלכה ידע להתחנן כאשר ביקש "רחמים. יש לי שלושה ילדים שמחכים לי בבית". ואכן, למרות גזר הדין שקיבל, מערכת החוק גילתה רחמים כלפי מלכה, והשאירה עבור ילדיו את כספי הפנסיה שצבר בשירותו במשטרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

למה אנחנו כל כך תלויים בעורכי הדין שלנו?

מערכות זוגיות בין עורך דין ללקוח הן מהאינטימיות והרגישות ביותר שקיימות בזוגיות בין שני בני אדם. הן כוללות סערות, בכי, שלדים, דרמות, יצרים, תלות, סימביוזה וחילוקי דעות שעלולים להוביל למריבות סוערות. לא סתם נקבע בחוק כי זוגיות זו מחויבת לפי כל כללי האתיקה לסודיות מלאה והרמטית. זליגת מיידע מחיסיון עו"ד-לקוח שומטת את הקרקע של מקצוע הפרקליט. הכל מותר שיהיה שם, פרט לדבר שבדרך כלל מסיים זוגיות: בגידה. עורך דין שבוגד מפר את כללי אתיקה של גילדתו והופך עבריין בעצמו.

עבור אדם שמסתייע במשפטן , בשעות רגישות בחייו, עורך הדין הוא אלוהים. הוא גם הפסיכולוג, ההורה המלווה, איש הסוד שנחשפים לפניו פרטים אינטימיים תוך התערטלות הרמטית בלי לשמור אף קלף צמוד לחזה. ההתפשטות המהירה הזו גורמת לקשר אינטימי תוך תלות מלווה בסימביוזה, שאותה יעודד רבות הפרקליט - "אתה לא זז, לא נושם, לא חושב, בלי אישור ממני".

כחלק ממנגנון האומניפוטנציה, עורך הדין ידגיש במכוון את ההיררכיה ואת בורות הלקוח בנבכי המשפט, ששם הוא משול לתינוק בן יומו. כך תוך פרק זמן קצר, באופן חסר תקדים, צובר הפרקליט כוח אדיר וידע שאין שני לו על הלקוח שלו. הפרקליט יכול בקלות לנצל סיטואציות חולשה אצל לקוחו ולהוליכו כסומא באפלה. פישר ומלכה ניצלו עד תום את חולשת הלקוח הניצב מולם.

הבדידות בראש הפירמידה יוצרת פרנויה

האבסורד הוא שלפי חוקי הפסיכולוגיה - ככל שהאדם טרם המשבר יותר מצליחן, כוחני ובעל מעמד ושררה, כך הקרח שעליו הוא הולך הוא דק יותר והוא נוטה להיות מוצף חרדות ודכדוך כשהדרמה האישית בשיאה. מה שהוביל אותו להצלחה בעצם - הפרפקציוניזם, השליטה, הראש שעובד ללא הפסקה על ניתוחים ושחזורים, הדרייב האינסופי לפצות על חסכי ילדות, כל אלו יהיו לו עכשיו לרועץ. הראש מוצף מחשבות שליליות מעוררות חרדה, הפחד לבטוח ולשחרר הוא גדול, הבדידות בראש הפירמידה יוצרת פרנויה, והלילות ללא שינה מובילים לחסך שמקשה על חשיבה אסטרטגית.

המקום הכי דומה לפתיחות המתחייבת מצד הלקוח של ערוך הדין הוא חדר הקליניקה הפסיכיאטרית-פסיכולוגית. ההבדל ששם הגישה היא שונה. במקום פחד והפחדה, על המטפל הקלינאי ליצור setting מתאים של הכלה, אמפטיה ושיקוף שגורמים למטופל להרגיש מוגן. אז נוצרת "ברית טיפולית" הדרגתית, שהיא המדד הכי חשוב להצלחת הטיפול. המטפל חייב להיות נוכח מקצועית ואינטימית בטיפול ב100% מכישוריו וניסיונו. חלקו של המטופל הוא להשקיע בטיפול שהוא מרתון אישי קשה ומפרך תוך חשיפה מתמדת עד לנודיזם נפשי. האתיקה של הסודיות כה מחמירה שרק אם המטפל יכול למנוע עבירה פלילית ופגיעה פיסית בבני אדם בעקבות מיידע ששמע בטיפול, הוא מחויב להפרה. אם לא, הוא ייקח את סודות המטופל שלו לקבר.

מי היה מאמין שהם יגלשו לפסיכופתיה?

בחזרה לפישר ומלכה. גם אדם דעתן עם הישגים לא מבוטלים שיודע לפצח פסיכודינמית את הדמויות הסובבות אותו, יכול להיות מנוצל על ידי עורך דינו, אם האחרון יבחר לנצל את הסיטואציה לגלישה פסיכופתית, למשחק כפול, לזילות וסילוף המידע תוך שימוש בו ותמורת טובות הנאה אישיות מהצד השני. הבעיה בדמויות משפטנים עיליות, כריזמטיות, חכמות ומתוחכמות, כמו רונאל פישר וערן מלכה, היא שאתה מתקשה להאמין שהם גלשו לפסיכופתיה - בה איש הישר בעיניו יעשה.

אין גבולות אין ערכים. אין סופר אגו מעניש. לצערי איש אינו מחוסן. הקושי הוא שפתאום הלקוח המאמין ביושרה, צדק, הגינות משפטית כערך עליון, בעבודה סיזיפית קשה תוך קודים ערכיים נוקשים חסרי פשרה, נאלץ להתמודד במגרש שאינו מוכר לו. איש אינו מחוסן בפני עורך דין שרלטן ללא רגשות (פרט לעצמו). התחושה היא נוראה של אונס נפשי המקבילה לאונס פיזי. גם כשהפצע מגליד, את הצלקות נושאים שנים רבות קדימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully