וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם סבון אנטי בקטריאלי באמת יעיל יותר מסבון רגיל?

21.9.2015 / 6:33

אתם חושבים שמדובר בסבון יעיל יותר, סמיך יותר וכזה שמסלק חיידקים במהירות, אבל בפועל הסבון הישן והטוב - זה שההורים שלכם היו משתמשים בו פעם - יעיל באותה מידה. חוץ מבמקרה אחד

שטיפת ידיים עם סבון. ShutterStock
שטיפת ידיים עם סבון/ShutterStock

עד לפני שני עשורים כולנו היינו שוטפים את הידיים עם סבון רגיל, ובשנים האחרונות נכנס לחיינו הסבון האנטי בקטריאלי. אף שרבים מאיתנו משתמשים בו כיום, והוא נחשב כיעיל במלחמה נגד חיידקים, המרכיב העיקרי בו - טריקלוזן - נחשד בשיבוש הורמונלי ואפילו בגרימה לחלק ממחלות הסרטן. כעת, מתפרסמים ממצאים של מחקר שבחן האם הסבון שמכיל את החומר הזה יעיל יותר מהסבון הרגיל. המסקנה היא – סבון הוא סבון.

בדו"ח שפורסם בכתב העת Antimicrobial Chemotherapy פירטו המדענים מאוניברסיטת קוריאה כי בניסוי שערכו, הסבונים האנטי בקטריאליים לא הרגו יותר חיידקים מהסבונים המסורתיים הרגילים, גם לאחר 20 שניות - שזה משך הזמן שארגון הבריאות העולמי ממליץ לשטיפת ידיים. הניסוי נערך על 20 זנים של חיידקים שהוכנסו בכמויות קטנות לבקבוקים קטנים המכילים ריכוזים שונים של נוסחות המכילות טריקלוזן, וגרסאות שאינן אנטי בקטריאליות. בנוסף, החוקרים ציפו את ידיהם של 16 מתנדבים עם חיידקים ולאחר מכן ביקשו מהם לרחוץ את ידיהם עם שני סוגים שונים של סבונים, כך שיוכלו למדוד את רמות החיידקים.

הממצאים הראו כי הביצועים של הסבונים האנטי בקטריאליים לא היו טובים יותר. ההבדל היחיד שכן מצאו היה בניסוי שבו המדענים השאירו את החיידקים לתשע שעות תחת השפעת נוסחאות הטריקלוזן. רק אז הגרסא האנטי בקטריאלית חיסלה יותר חיידקים מאשר סבון רגיל. אבל כיוון שתשע שעות הן לא זמן סביר לשטוף בו את הידיים, אתם יכולים לדבוק בסבונים הרגילים.

חומר כימי שנקשר לסרטן

טריקלוזן הוא חומר כימי שנקשר לסרטן, לשיבוש הורמונלי ולשיבוש בתהליכי הגדילה של תאים בניסויים בבעלי חיים. טריקלוזן פוגע במערכות גוף שונות, כמו המערכת האנדוקרינית (ההורמונלית), הוא נספג היטב בריריות הגוף (כמו חלל הפה) ונאגר ברקמת שומן. במחקרים שנערכו לחומר הזה נמצאו מומים מולדים בעצמותיהם של עוברי עכברים וחולדות שנחשפו לטריקלוזן וגם שיבוש של המערכת ההורמונאלית.

לחץ של ארגוני בריאות ומודעות גוברת גרמה בשנים האחרונות לחברות מסחריות להסיר ממוצריהם חומרים כמו טריקלוזן, ביספנול A ופתלטים, גם בהיעדר מידע חד משמעי ממחקרים גדולים לגבי רעילותם. חומרים כימיים במוצרי צריכה הם אחד הגורמים שחשודים כתורמים לעלייה הגלובלית בחלק מסוגי הסרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully