וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפוחים ועגבניות ירוקות יחזירו לכם את הכוח, גם בגיל מאוחר

20.9.2015 / 6:42

מחקר חדש מצא כי תרכובות המצויות בפירות הללו הצליחו ל"כבות" חלבון שיש לו חלק גדול בהזדקנות השרירים. לטענתם הממצא מוכיח כי אכילה בריאה היא בעלת כוח רב גם כשמדובר בתהליכים טבעיים כמו הזדקנות

רוסט שייטל על מצע תפוחים מקורמלים. אפיק גבאי
תפוח ביום כנראה שכן מרחיק את הרופא/אפיק גבאי

שרירים נחלשים עם הגיל, זו עובדה, אך מחקר חדש עשוי למצוא דרך לשחזר את הכוח של אדם מבוגר. חוקרים מאוניברסיטת איווה גילו שתרכובות שמצויות בעגבניות ותפוחים יכולות ל"כבות" את החלבון שאחראי להזדקנות השרירים. המחקר, שפורסם בכתב עת Biological Chemistry, עשוי להוביל לקו חדש של תוספי מזון ותרופות לטיפול בחולשת שרירים.

"רבים מאיתנו יודעים מניסיוננו שחולשת שרירים וניוון הם בעיות שגדלות ככל שהגיל מתקדם והן בעלות השפעה על איכות החיים שלנו", אמר ד"ר כריסטופר אדמס, פרופסור לרפואה באוניברסיטת איווה, בהודעה לעיתונות. "באופן בלתי נמנע, עם העלייה בגיל יורדת מסת השריר ואנחנו עלולים לחוות חולשה ואובדן של הכושר הגופני".

הכוח הוא בקליפה

פירות יכולים למנוע זאת. אדמס ועמיתיו גילו כי חומצה אורסולית (ursolic acid) שמצויה בקליפות תפוחים ואלקלואיד שנקרא tomatidine ומצוי בין היתר בקליפות של עגבניות ירוקות, הצליחו למנוע אובדן של מסת שריר שאירעה בשל תהליך ההזדקנות הטבעי. הם עשו זאת לדבריהם על ידי כיבוי החלבון הבעייתי - ATF4. חלבון זה "משנה את היווצרות הגנים שנראים בפסולת של השריר בגילאים מבוגרים יותר". החוקרים מאמינים כי כיבוי זה עשוי לעצור לחלוטין את התהליך המחזורי של ניוון שרירים הקשורים בגיל.

מישל אובמה "עושה שרירים" במפגש עם ספורטאים צעירים, 2012. GettyImages
תעשו שריר כל עוד אתם יכולים/GettyImages

בניסוי הנוכחי, צוות החוקרים בחן במשך חודשים עכברי מעבדה מבוגרים שניזונו בתזונה המכילה או לא מכילה את התרכובות האמורות. מאוחר יותר נמדדה מסת השריר שלהם ונמצא כי העכברים שאכלו את שתי התרכובות הצליחו להגדיל את מסת השריר ב-10 אחוזים ואת הכוח שלהם ב-30 אחוזים, נתונים שהיו שווי ערך לאלה של עכבר בוגר צעיר. העכברים חסרי ATF4 היו עמידים יותר להשפעות של הזדקנות.

מרגע הלידה ועד סביבות גיל 30, השרירים גדלים ומתחזקים. כל 10 שנים לאחר גיל 30, אנשים עשויים לאבד בין 3 ל-5 אחוזים ממסת השריר שלהם. אחרי גיל 75, ניוון השרירים מאיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully